Szlovákia: kívül Európán - Az
alábbi beszédet mondta volna el Sólyom László Révkomáromban
István király nem akarta egy
nemzetiségűvé tenni országát. Utódainak is megparancsolta, hogy a
korábban itt lakó népeket és a betelepülőket hagyják meg nyelvükben és
szokásaikban. "Mert az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő"
- idézzük ma is oly sokszor. Magyarország az ő példája nyomán később is
befogadó ország maradt.
Tisztelt Ünneplő Közönség!
Boldog
az a nép, amelynek olyan nagy, és szent király alapított országot, mint
Szent István. Boldogok vagyunk, mert Szent István ezer éven át együtt
maradt népével, mert a reménység forrása volt és példaképként szolgált.
Szent Istvánhoz folyamodtak, őt keresték, hívták bajaik közepette a
magyarok, és őt ünnepelték örömükben. Ma is mély lelki szükségét
érezzük, hogy fölmutassuk közösségünket Szent Istvánnal.
Akik
szobrot emelnek neki, mint most Komárom város közönsége, ezzel a
tettükkel Szent István tiszteletében megerősítik, hogy gazdag
örökségünket együtt kívánjuk folytatni. A nemzet lényege ugyanis a jövő
vállalása is, a közös akarat arra, hogy együtt akarjuk folytatni
történelmünket.
De, tisztelt Ünneplő Közönség, Szent István
nemcsak a miénk, nemcsak a mi egységünk szimbóluma. Királya volt minden
népnek, amely országában élt. Elindítója közös történelmünknek; a
szlovák és a magyar nemzet oly szorosan összefonódott történelmének is.
Hasonlóan Cirillhez és Metódhoz, azon kevés szentek közé tartozik,
akiket a keleti és a nyugati egyház egyaránt magáénak vall és tisztel,
és akik Európa nagy alapító atyái.
Szent István nagyságát mindig
örömmel és tanulsággal gazdagon idézzük fel. Hiszen a magyar királyság
megalapításával ő biztosította megmaradásunkat. Szuverén módon
határozta meg Magyarország helyét az akkori Európában: az új államok
közül egyedül ő nem lett sem a császár, sem a pápa hűbérese.
Bekapcsolta Magyarországot Európa gazdasági és kulturális
vérkeringésébe, amikor megnyitotta az országon átvezető jeruzsálemi
zarándokutat. Hatalmas egyházszervező munkája gyümölcsei máig teremnek.
Nemcsak törvényeket, de jogbiztonságot is adott népeinek. Vallásossága
nem politikai számítás volt, lelke mélyéről fakadt.
Művének az a
tanulsága azonban, amelyre ma a leginkább szükségünk van, az, hogy
István király felismerte azt a pillanatot, amikor nem volt szabad többé
a régi mederben maradni. Óriási változást igényelt, óriási átalakulást
követelt meg az emberektől István terve. Hosszú uralkodásának végén egy
teljesen más országot, más társadalmat és más embereket hagyott maga
után.
Ha felmérjük a magyar nemzet kilátásait, ha meg akarunk
maradni mindenütt, ahol Szent István alatt már otthon voltunk, akkor
készen kell állnunk a belső, szemléleti változásra.
A magyar
nemzet ma nyolc ország területén él őshonosként. A magyar nemzetet
egységét tehát csakis etnikai, nyelvi, kulturális és identitásbeli
közösségként kell elképzelnünk, vagyis úgynevezett kulturális
nemzetként.
Ezért szükséges tisztáznunk a nemzet és állam
viszonyát. Továbbá, ha közös akaratunk, hogy kulturális nemzetként
megőrizzük és fenntartsuk közösségünket, ennek érdekében nemcsak minden
jogi eszközzel élnünk kell, hanem egyszersmind törekednünk kell a
szomszéd nemzetekkel a jóindulatú és felszabadult kölcsönösségre, a
nyitott szívű megbecsülésre. Ugyanez a feladata az anyaországnak a
szomszéd államokkal való viszonyában.
Tisztelt Ünneplő Közönség!
István az Árpádok véréből való volt, a magyaroknak alapított
államot, s Magyarország több mint ezer év után is áll.
De
olvashatjuk István király Intelmeiben, hogy nem akarta egy
nemzetiségűvé tenni országát. Utódainak is megparancsolta, hogy a
korábban itt lakó népeket és a betelepülőket hagyják meg nyelvükben és
szokásaikban. "Mert az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő"
- idézzük ma is oly sokszor. Magyarország az ő példája nyomán később is
befogadó ország maradt.
A magyar állam és magyarság határai sosem
estek egybe. A magyar államnak kezdettől fogva más nemzetek is részei
voltak, és részei ma is. A magyarság egy része pedig a történelem során
nem egyszer a magyar állam határain kívül élt.
De miközben a
határok változtak, a magyarok mindig megmaradtak ott, ahol Szent István
korában már letelepedtek. Ezt bizonyítják a helynevek, tanúsítják a
régészeti leletek és nyelvemlékek, és ezt mutatja teljes történelmünk
és a magyarság mai elhelyezkedése is.
Nyelvünk, kultúránk, történelmi tudatunk és azonosság-érzésünk
egysége mindmáig fennmaradt.
Európa
nagy részén, de a mi régiónkban különösen, etnikailag és nyelvileg
homogén nemzetállamok nem hozhatók létre. Ma, Európa államaiban 40
nemzeti nyelv van, ám ebből 35-öt az ország határain kívül is
anyanyelvként beszélnek. A tiszta nemzetállam 19. századi eszméje annak
idején Magyarország politikáját is megkísértette, de drágán
megfizettünk érte. Napjaink Európájában elképzelhetetlen a kisebbségek
jogfosztása és kiűzése. A nemzetállamok kialakításának hagyományos
eszköztárával pedig - a kisebbségi nyelvek kitiltásával a közéletből és
oktatásból, az etnikai arányok megváltoztatásával célzott betelepítések
révén - ma már szemben állnak az emberi jogi és a kisebbségvédelmi
egyezmények.
Természetesen az egyes államok szempontjából, sőt az
Európai Unió vonatkozásában is tisztáznunk kell, mivel jár a kulturális
nemzet egységének fenntartása. Mindenekelőtt, ez a törekvés nem érinti
- és semmiképpen nem veszélyeztetheti - azon államok szuverenitását,
területi épségének érinthetetlenségét, amelyekben a kulturális nemzet
egyes részei, kisebbségként élnek. A Magyar Köztársaság többszörösen,
szomszédaival pedig külön-külön is megerősítette nemzetközi
szerződésekben, hogy a határokat sérthetetlennek tartja. Továbbá
magától értetődőnek tartjuk, ha a szomszéd államok bármelyike
anyaállamként viselkedik a Magyarországon élő nemzetrészeivel szemben -
mint ahogy ezt mi is megtesszük a más országokban élő magyarokkal.
Ha
pedig Európa meg akarja találni időszerű feladatait és hivatását, hogy
az európai polgárok valamennyi közösségének uniója legyen, akkor az
Európai Uniónak az államok, a politikai nemzetek mellett, a régiók és
az etnikai-nyelvi-kulturális közösségek, vagyis a kulturális nemzetek
uniójává is kell válnia.
A jogi garanciák gyakorlati
érvényesítése és további kiépítése mellett azonban a megoldás valódi
kulcsa a belátás: a történelem és a jelen helyzet, azaz a többségi
nemzet mellett más nemzeti közösségek létének és fennmaradásának
tudomásul vétele. De nem kényszeredetten. Azzal a szemlélettel szemben,
amely a kisebbségben ellenséget, vagy legalábbis problémát lát, létezik
egy másik látásmód is, amely értéknek és országa gazdagodásának tartja
őket. Hiszen így gondolkodott már Szent István is.
Ezekben az
országokban sok száz, sőt még ezer éves nemzetiségi tömbök is vannak,
mélységes gyökerekkel, hagyománnyal és teljes társadalmat képezve.
Történelmünk is sokszorosan összefonódott, és sokkal inkább áll közös
alkotásokból, mint sérelmekből. Miért ne lehetne ezeket az alkotásokat
- amelyek Európa ezen részének történelmét és kultúráját alkotják -
kölcsönös megbecsüléssel és a kizárólagosság igénye nélkül magunkénak
és egyben közösnek is tudni? Megértéssel tudomásul venni, hogy
ugyanannak a történelmi eseménynek akár ellentétes értelmezései is
lehetnek? Állampolgári lojalitás úgy is lehetséges, hogy egy kisebbségi
nemzetrész nem osztja ilyen kérdésekben a többségi nemzet érzéseit -
hanem kölcsönösen tudomásul veszik a másik olvasatot. Ezzel nyeri
mindkét fél a legtöbbet. Ugyanígy állunk a kétnyelvűséggel, amely nagy
érték - de csakis az anyanyelv sérelme nélkül. A kisebbség kívánatos
integrációjának a többségi államba érzelmi feltételei is vannak -
amelyek az integrációt és az asszimilációt érzékenyen elválasztják.
Azok
a szlovák parlamenti képviselők, akik megszavazták a komáromi Selye
János Egyetem megalapítását, mindkét nemzet érdekében nagyon sokat
tettek. Most, Szent István szobra mellől szeretném kifejezni külön
köszönetemet nekik. Ez a szellem tette nyugodttá a magyar-szlovák
kapcsolatok egyes időszakait. Jó lenne visszatérni hozzá! A
szavazatnyerést célzó pártpolitika világán kívül azonban igenis él ez a
szellem; fontos eseményei vannak a kölcsönös megbecsülésnek és
kiengesztelődésnek. Utalok a szlovák és a magyar katolikus püspöki kar
példamutató nyilatkozataira. És szívből köszönöm, hogy budapesti Szent
István bazilikában tartott tegnapi ünnepi misén Kassa és Nagyszombat
érseke is részt vett.
Az anyanyelv korlátlan használata nemcsak a
magán-érintkezésben, hanem a nyilvánosságban, az oktatásban, a
közösségi tereken, sőt a hivatalos érintkezésben is életfontosságú a
kisebbségi nemzetrészek számára. Közismert a legjobb európai gyakorlat
- a svéd nyelv státusza Finnországban, a németé Belgium németek lakta
részén, vagy a regionális hivatalos nyelv lehetősége. S vannak
szerényebb, viszont kötelező jogi garanciák. Én azonban ismét a
belátásra és jóérzésre hivatkozom.
Tisztelt Ünneplő Közönség!
Oh
hol vagy magyarok tündöklő csillaga - szól évszázadok óta, augusztus
20-án, Szent István ünnepén az ének. Felidézzük, és kívánjuk István
királyt, erőt merítünk és útmutatást kapunk példájából. Szent István
hatalmas műve a maga gazdagságában nemcsak a magyarok javát szolgálta.
Mélyen remélem, ez a szobra, amellett, amit Szent István számunkra
jelent, ezt is hirdetni fogja.
2009. augusztus 22., szombat 14:20