Doborjáni Nap: hogy jobb legyen a világ
,,A
közös célunk pedig az, hogy mindazok, akik segítségre, speciális
nevelésre szorulnak megkapják mindazt, ami abban segíti őket, hogy
megmutathassák a világnak, – a szűkebb és tágabb közösségüknek –
mindazt, ami bennük jó, értékes, amiben a maguk és a közösség javára
tudnak lenni."
Átadták az idei
Doborjáni Ferenc Emlékérmét a Doborjáni Ferenc Nevelési-Oktatási
Központ ünnepségén. Idén Kovács Sándorné, Aranka, aki
gyermekfelügyelőként kezdte pályáját, majd adminisztrációs területen
dolgozott sokáig az iskolában, és aktív dolgozóként Bencsik Olga
testnevelő, gyógytestnevelő részesült az elismerésben.
A
Doborjáni Ferenc Emlékérmével oklevél, emlékplakett, pénzjutalom is
jár, és a nevelőtestület által kijelölt két személynek adományozzák.
Minden évben egy nyugdíjas és egy aktív dolgozó részesül a
kitüntetésben.
Az
ünnepség az intézmény udvarán az iskola alapítói, adományozói,
létrehozói – Dr. Manninger Vilmos és Doborjáni Ferenc – emléktábláinál
tartott koszorúzással kezdődött, majd Mesterházy Balázs, a Berzsenyi
Dániel Evangélikus Gimnázium (Líceum) lelkésze mondta el ünnepi
gondolatait.
Az udvari koszorúzást követően
az iskola aulájában folytatódott az ünnepség, ahol Firtl Mátyás, a
Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat nevében köszöntötte a megjelent
diákokat, tanárokat, nevelőket és a kitüntetetteket.
Az
emlékérmek átadását és az ünnepi műsort követően Csizovszki Sándor
intézményvezető mondta el az ünneppel kapcsolatos gondolatait és
méltatta az elismerésben részesült dolgozókat.
Gyönyörködjünk egymás fényében
-
Az idei meghívóra került mottó elég gondolatot ad idei ünnepünk
értelmezéséhez: ,,Senki se kényszerít, senki se tiltja, hogy válassz,
itt te vagy a kérdés és csak te lehetsz a válasz!” - kezdte ünnepi
köszöntőjét Csizovszki Sándor.
-
Mindannyiunknak személyre szóló üzenet ez, s azt akarja kifejezni, hogy
mindannyiunknak személyre szóló hivatása van, melyet fel kell
ismernünk, s ha felismertük, ha szembesültünk ezzel, akkor
választanunk, s döntenünk kell. Személyes szabadságunkban áll elvetni
és szembeszállni vele, vagy igent mondva, rátenni az életünket.
Ilyen
emberek voltak iskolánk történetében Dr. Manninger Vilmos és Doborjáni
Ferenc is, de ilyen igent-mondó, hivatást vállaló és azt megélő
személyiség az a két kolléga is, akiknek most átadtuk a Doborjáni
Ferenc emlékérmet – fogalmazott Csizovszki Sándor. Hozzátette: az
iskolaalapítók és adományozók semmire sem mennének a hétköznapok
kemény, idegeket, életeket felőrlő munkáját is vállaló egyszerű, de
nagyszerű egyéniségek nélkül, mint amilyen a két kitüntetett kollégájuk.
Később
így folytatta: ,, Azt szeretném, ha egymás értékeit tiszteletben tartva
élnénk egymás mellett, és egyáltalán tudomást vennénk a másikról. Azt
szeretném, ha lenne lehetőség felragyogni és felragyogtatni másokat.
Azt szeretném, hogy sok ilyen ragyogó pont legyen a földön, és azt,
hogy lássuk meg egymást, és ne kívánjuk túlragyogni a másikat, hanem
gyönyörködjünk egymás fényében.” – fogalmazott Csizovszki Sándor.
Életükkel munkájukkal, a közösséget
szolgálták, tehát megváltoztatták a világot
Firtl
Mátyás, a fenntartó, megyei önkormányzat alelnöke, országgyűlési
képviselő köszöntőjében így fogalmazott: ,,Évről évre a
felelősségteljes gondoskodás feladata, az elvégzett munka feletti öröm,
az egymás sikerei feletti öröm ünnepe a Doborjáni Nap. Ez a nap egyben
Doborjáni Ferenc alapító és dr. Manninger Vilmos adományozó követendő
példájának felmutatása, abban, ahogyan életükkel munkájukkal, a
közösséget szolgálták, ahogyan tulajdonképpen megváltoztatták a
világot.”
,,A
világ akkor változik meg, ha megváltoznak az emberek” – idézett Sopron
országgyűlési képviselője egy gyermekotthonról szóló ferences
történetben olvasott gondolatot.
- Sokak
életét változtatták meg az alapítók, az adományozók azzal, hogy ezt az
iskolát megálmodták, létrehozták, mint ahogyan sokak életét
változtatják meg azok is, akik működteték, akik itt tanítottak,
neveltek, akik ma működtetik, akik itt nevelnek, tanítanak.
-
Mi ma itt azt is ünnepeljük, hogy – hitünk, meggyőződésünk és
igyekezetünk szerint – a szebb, a jobb, a több élet és érték irányába
változtathatjuk meg itt a világot, azzal, hogy saját magunk számára és
tanítványainknak is a több, a jobb, a nemesebb értékeket mutathatjuk
fel és adhatjuk át - fogalmazott Firtl Mátyás.
,,A világ akkor változik meg, ha
megváltoznak az emberek.”
Gyermek-
és fiatal korban a külső változás nagyon is szembetűnő: ahogyan
napról-napra nőnek a fiataljaink, és válnak felnőtté a szemünk láttára.
Ennek az intézménynek az is felelőssége és feladata, hogy ezzel, a
külső, a szemmel látható változással egyidőben, a belső, a szellemi,
lelki, tudásbeli, felkészültségbeli gyarapodását, változását is
elősegítse az itt felnövő fiataloknak.
Mindazok,
pedig, akik a fiatalok nevelésével, oktatásával foglalkoznak,
tulajdonképpen így, a világ megváltoztatásán munkálkodnak folyamatosan.
,,Akkor mi, magunk vagyunk a világ?” – kérdezhetitek, Ti fiatalok.
Igen! – Ti magatok vagytok a világ, együtt mivelünk. Mi, mindannyian
alkotjuk, formáljuk a teremtett világot. És Ti, magatok is azzá
változhattok, amivé szeretnétek, ha tesztek is érte, és azzá
változtathatjátok a világot, amivé Ti magatok is váltok majd.
Ezért
fontos, hogy mit és hogyan tanulnak a mai fiatalok, mit szeretnének a
jövőnkkel, hogyan változnak, hogyan növekednek: tudásban,
felkészültségben, tapasztalatban, és hitben. És éppen ennek az
intézménynek a Doborjáni Iskolának a példája mutatja azt, hogy
felelősségteljes munkával, áldozatvállalással megváltoztathatóak az
emberek, megváltozhatunk mi magunk is, és jó irányba megváltoztatható a
világ, köszönet ezért minden itt dolgozó pedagógusnak, nevelőnek.
,,A
világ akkor változik meg, ha megváltoznak az emberek.” – szólt az
idézet. S éppen Önök, pedagógusok a megmondhatói annak, hogy bizony
változtatásra szorul a világ. Például abban, hogy az Önök
felelősségteljes, igaz ügyért való munkálkodását, elvégzett munkáját
megbecsülje anyagilag és erkölcsileg is.
De
változtatásra szorul abban is a világ, hogy egymás elfogadása, az
elesettebbek segítése, az egymással való felelősségteljes törődés
természetes és magától érthetődő legyen.
Változtatásra
szorul a világ abban, hogy az állam ne tehernek, hanem szent és
tiszteletteljes kötelességének érezze gondoskodni a közösség minden
tagjáról, közöttük a speciális nevelést, bánásmódot, odafigyelést
igénylőkre, beleértve azt, hogy a közösből a szükséges anyagi
forrásokat biztosítja. És nyilván a diákok is meg tudnák mondani, hogy
szerintük, hogyan kellene megváltoznia a mai világnak, és meg is tudnák
azt változtatni.
Megmutassuk, azt ami bennük jó, értékes,
amiben a maguk és a közösség javára tudnak lenni
Mi
azt szeretnénk, ha innen olyanok kerülnének ki, akik a maguk és a
közösség sorsán tudnak majd változtatni. Bevallom, a mai állapotokra
tekintve a fenntartó is úgy gondolja, hogy a jobb működés érdekében
változtatni kellene sok mindenen, és én magam, politikusként is úgy
gondolom; hogy például a normatív támogatás, amit az intézrendszer kap
elég legyen mindazokhoz a feladatokhoz, amit el kell látnia, és ne
csökkenjen.
A közös célunk pedig az, hogy
mindazok, akik segítségre, speciális nevelésre szorulnak megkapják
mindazt, ami abban segíti őket, hogy megmutathassák a világnak, – a
szűkebb és tágabb közösségüknek – mindazt, ami bennük jó, értékes,
amiben a maguk és a közösség javára tudnak lenni.
Ajándék-dal a kitüntetetteknek
Tóthné Rázó Emőke, Tóth András előadásában
Ha ezt a közös célt sikerül elérnünk, akkor
a világ is jobb lesz - mondta Firtl Mátyás, majd hozzátette:
-
A közösségért való munka értéke és eredménye teszi ünneppé ezt a napot,
és annak lehetősége és reménye, hogy a világ megváltoztatható, és annak
bizonyossága, hogy mindig van, amiért érdemes. Mert: mindig van, amiért
érdemes…
BTÉ
2009. oktĂłber 07., szerda 21:25