CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 17., pĂ©ntek, Paszkál napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Sakkvilág  

A tanultak gyakorlati alkalmazása

A kettős sakk győztes fegyvere

A hadállásokban előforduló motívumoknak csak akkor van haszna, ha már a játszmák kezdeti szakaszától fogva felfedezzük őket. Hiába tud valaki sakkozni, ha az alapjait nem tudja játszmájának lerakni.

A következő rövid játszma egy igen divatos megnyitásból, a Caro Kann-ból keletkezett: 1.e4,c6 2.d4,d5 3.Hc3,dxe 4.Hxe4, Hf6 5.Vd3 (Ebben az állásban szokásosabb 5.Hxf6, vagy 5.Fd3, de a szöveglépés is elfogadható) e5? (hiba, mert korai bonyodalmakat keres, amikor fejlődnie kellene. Most 5.-,Hbd7 vagy 5.-,Hxe4 6.Vxe4, Hd7 kellett volna, szolíd fejlődéssel.) 6.dxe5!, Va5+ 7. Fd2, Vxe5

És most nézzük meg a hadállást. Sötét látszólag jól áll, mert az e4-en legelésző ló le van kötve, nem mozdulhat, védelemre szorul...

8. 0-0-0!, Hxe4 9.Vd8+!! (derült égből lecsapó villám!...) Kxd8 10.Fg5 kettős sakk!! És sötét matt a következő lépésben. Csodálatos játék!
A tanultak alkalmazása: Az alábbi játszmában az előzőkben tanultak egyik motívuma alkalmazandó. Melyik? Gondolkodjatok! A parti az úgynevezett skandináv megnyitásból fejlődött ki. Ez a megnyitás ma is gyakori. Nem cseljáték, mert sötét rögtön visszanyerhetné az áldozott gyalogost; az sem nagyon vonzó, hogy a sötét vezér oly korán exponálja magát, és abból próbál tőkét kovácsolni, hogy mint Hunor és Magor a csodaszarvast, világos üldözni fogja, s ezalatt fellazítja majd a hadállását! Hogy ez a taktika nem veszélytelen világosra, azt az alábbi kis játék bizonyítja:

1.e4, d5 2.exd:, Vxd5 3.Hc3, Va5 4.d4, (kevésbé elkötelező itt 4. Hf3...) e5 5.Dxe5, Fb4 6.Fd2, Hc6 7.a3



és most jól vizsgáljátok meg a hadállást, mert a trükkös 7.-, Hd4 8.axb4, Vxa1! 9.VxV, Hxc2, sakk- sekk, itt van az a bizonyos híres nevezetes VILLA! Sötét anyagot és a parti kimenetelét illetően döntő előnyt zsebelt be! Végül a dupla attakra - azaz két fontos és értékes figura egyidejű támadására szolgáljon az alábbi igen szemléletes példa, ahol világos lép...



ha megoldottátok, írjátok meg!

Pagony Lajos
Sakkrovat vezető
chess@sopron.hu



2000. március 14., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület