CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 19., péntek, Emma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Sakkvilág  

Az egyetlen út a sakk Parnasszus felé!

Amit minden sakkozónak tudni MUSZÁJ!

Vitathatatlanul a ma leghasználhatóbb sakkprogram oktatási szempontból is a Larry Christiansen nagymester, Norman Weinstein és más nemzetközi mesterek (végre...) szakavatott kezeiben összpontosult
http://www.worldchessnetwork.net program,
amely az egyre növekvő számú kezdő sakkozó számára - és beleértem ebbe a magukat már sakkozni tudóknak képzelő haladottabb „kezdőket" is - kitűnő gyakorlási és tanulási lehetőséget nyújt.
Dobjuk fel ezt a kérdést „tertius non datur", azaz harmadik megoldás nincs, alapon:

„Valaki vagy méltóztatik egy ilyen stílusú sakk-program keretében nap mint nap egy-két órát sakkozásra szentelni, s akkor minimális tehetsége mellett is igen erős játékos lesz belőle, vagy a szakember helyett a mamára hallgat, és inkább átmegy a szomszédba sakkozni a négyéves Jancsikával." Sokéves edzői tapasztalatom alapján (1953-ban még a Szabó László és Barcza nagymesterek vezetése alatti mesteredzői tanfolyamot is el kellett az OTSB-nél végeznünk) felelősséggel állítom, hogy aki tanácsaimat követi, és ambicionálja, hogy mester, sőt nagymester legyen belőle, az el is fogja érni azt. Engem a sakknak a sportbeli, vetélkedő része sosem érdekelt igazán, így megmaradtam a Polgár papa vagy a teniszcsodákat nevelő amerikai Richard Williams mintájára szaktanácsadónak.

Ezek előrebocsátása után arra irányítom a figyelmet, hogy a sakkban a játszmavezetés törvényei következményeikben nem hasonlítanak semmilyen földi vagy égi parancsolatra, ahol a törvény betartása vagy megszegése vagy-vagy alapon nyeri el a jutalmát vagy büntetését. Itt az elvi követelmények semmibevevése azonnali büntetéssel jár.

A minap végigböngésztem a Worldchess Networkon játszott alacsony minősítésű partikat, és ezek alapján az alábbi ÁLTALÁNOS szabálysorozatot állítottam össze, melynek egyes alkotóelemeit a jövőben részletesen elemezni fogjuk.
Az elvek - több évszázados tapasztalati alapon összegezve - a következők:

l. Fejlődni, fejlődni, fejlődni! Ez alatt a TISZTEKKEL való fejlődést értjük. A felesleges gyaloglépésektől óvakodni kell, mert
a) A gyalogos nem tud visszakozni, így lépése végleges, sőt gyakran végzetes.
b) Saját állásunkat svájci Ementhali-sajttá varázsolja, annyi luk lesz benne.
c) Botorul kompromittálhatja királyállásunkat!
2. Igyekezzünk ellenőrizni a centrumot (d4, e4, d5, e5 mezőket) közvetlenül vagy közvetve, mert a tapasztalat szerint csak erőteljes, kontrollált centrum nyújt biztonságot mindenféle művelethez. Ha ellenfelünk törekszik centrális uralomra, igyekezzünk centrumát szétzúzni.
3. Ne hőbörögjünk a vezérünkkel a táblán ide-oda, mert mint túl értékes figura, sokszor menekülnie kell majd, s közben ellenfelünk fejlődik a csodaszarvast üldözve...
4. Ne tegyünk céltalan lépéseket, minden húzásunknak legyen valamilyen magyarázata és értelme.
5. A sáncolás a király biztonságát szolgálja, ezért ne sáncoljunk az ellenfél szájába, ne sáncoljunk túl korán, míg mi magunk is fejletlenek vagyunk.
6. Az izolált gyalogos, amit egyik oldalról sem támogat semmi, nagyon gyenge lehet, pláne ha dupla gyalog... Végjátékban egy ilyen handicap elég lehet a vesztéshez.
7. Áldozatnak azt hívják, ha te, a játékos, rajtaütésszerű terveid érdekében feláldozol egy figurát, gyalogost vagy tisztet, olykor még a vezért is, ha mattot, vagy közvetlen nyerést eredményez. Ha ellenfeled egyszerűen lemar rólad egy figurát, az nem áldozat, hanem veszteség! Jó erre ügyelni.
8. A tisztek csereértéke nagyon viszonylagos, és a hadállástól függ. Általában két tiszt többet ér, mint egy bástya, de éppen az alábbiakban tárgyalandó játszma fogja az ellenkezőjét bizonyítani.
9. A megnyitásnál először inkább a huszárokkal fejlődjünk, ugyanis a futó bárhol áll, ha diagonálisa nyitott, ellenőrzés alatt tartja az összes mezőket. A huszár viszont csak az L alakban körülötte lévő mezőkre hat, így az alaphelyzetben a táblának csak egy kis részére terjed ki hatása. Azt is tudni kell, hogy: zárt állásokban inkább a huszárok - nyílt, felszaggatott állásokban viszont a futók.
10. A két futó - szaknyelven „futópár" - valóságos határsorompót tud képezni azzal, hogy mind a világos, mind a sötét mezőket ellenőrzi. Ez hatalmas erőt jelent. Érthető, hogy a játékos igyekszik a futópárt megtartani, amíg lehet,
és gyakran ilyen apró előnyökért folyik a játék.

Most nézzük a Pagony L. - Boardman játszmát, hogyan érvényesültek a felsorolt elvek itt. (20 perces játék, játszották 2000. július 8-án)
1. e4, c5 2. Hf3, d6 3. Fc4
A szicíliai megnyitás agyon van elemezve, mindenkinek a könyökén jön ki, így még egy gyengébb ellenféllel szemben is nehéz előnybe kerülni vele. Ezért egy régi, mondhatni „ókori" felállást választottam, ami még a múlt századból Leonhardt mestertől ered.
3. ..-,Hf6 4. Hc3, e6


Eddig nem kellett tartani 4. -,Hxe4-től, mert arra NEM 5. Hxe4, d5 jött volna, hanem 5. Fxf7+, és sötét nem tud elsáncolni, amellett 6. Hxe4 után a centrum érintetlen marad. Most viszont a következő lépés kötelező, mert a „visszaáldozás" nem menne f7-en többé... 5. d3, Fe7 6. e5!

Most, vagy soha, itt az alkalom a sötét centrum felbontására. 6. -, ed 7. Hxe5, 0-0 8. 0-0, h6 9. a3, a6 10. Fa2 (ez volt az előző lépés értelme, kitérni az ellenfél dühe elől...) b5?!
Ha emlékeztek az Ementhali-sajttal kapcsolatos hasonlatra, sötét utolsó lépése egy kicsit sok a jóból. Azonnali konkrét támadási célpontot kreál, és világos ezt ki is használja...

11. Vf3!,

Ta7 12. Fe3, Tc7 13. He4, Fb7 14. Tad1

Mint látható, világos még mindig fejlődött, és elkerült mindenféle rövidzárlatos kapkodást. Sötét b7 futója csak csúzli, igazi fenyegetése nincsen.
14.-, Hd5 15. Vh3,

15.-,Hxe3??
Végzetes hiba! Sötét a leszorult vezérszárny ellenére megnyitja világos f vonalát a bástyának és királyszárnyi támadásnak
16. fxe, Hc6 17. Hxf7!!

17. -, Txf7 18. Fxe6, Ff6 19. Hxf6+, gxf 20. Vxh6, Vf8 21. Vxf6, Vg7 22. Vh4, He5 23. 0e4, Tce7?? 24. Vxe7: és sötét feladta.

Megjegyzendő, hogy a jobb 23. -,Hg6-ra 24. Qd8+ Kh7 25. Rxf7 Rxf7 26. Bxf7 Qxf7 27. Rf1 Qg7 28. Rf5 Qxb2 29. Rf7+, Kh6 30. h4! Qa1+ 31. Kh2 Qe5+ 32. g3 1:0. védhetetlenül lóg a Futó b7-en... Világos mindenképpen nyer! Valószínű végállás:

Pagony Lajos
Sakkrovat vezető
lpagony@brinet.com



2000. július 09., vasárnap 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület