CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 16., csĂĽtörtök, Mózes, Botond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Sakkvilág  

Egyszerűnek látszik, de kevesen tudják...

Trükkös dolog a végjáték


A World Chess Network húszperces játszmái közben az egyik ellenféllel szemben hibás áldozatot hoztam, ami tiszthátrányt eredményezett - mindössze két gyalogos ellenében. Ellenfelem érthetően egyszerűsített, nem is gondolva arra, hogy bizonyos végjátékokat tisztelőnnyel sem lehet megnyerni. A közöttünk létrejött hadállás is ilyen, és most mindazok, akik tanulnak sakkozni, véssék jól emlékezetükbe, hogy ha a végjátékban az egyik félnek futója és olyan magányos szélső gyalogosa van, amelyiknek a futó színével ellenkező sarokkockát kell elérnie átváltozásához, hiába van futóelőnye, s a gyengébb félnek csak a puszta királya, a játszmát nem nyerheti meg, ha a menekülő királynak sikerül elérni a sarokkockát.

Nézzük az állást:

A dolgok rosszul állnak sötétnek, azaz nekem, de hát mit mondott Madách? „Ember küzdj és bízva bízzál!" Két gyalogos lóg a királyszárnyon. Ha ellenfelem túl mohó, és be akarja kebelezni őket, nyert ügyem van, azaz döntetlenem... Nézzük csak:

1. -,Kf4! (A fekete srácokat úgysem lehet tartani, inkább nézzünk másfelé!) 2. Kh3? (Jön a rozson át, és pontosan ez az, ami kell nekem...) 2. -,Ke4 3. Kxh3,c5!! (Ha lúd, legyen kövér! Adjunk az ürgének még egy gyalogot, mellesleg ez a helyzet kulcsa, ugyanis, ha most én nem teszem, ő húz c4-c5-öt, és végem, mert a futója védeni fogja a gyalogot, és EZ A GYALOGOS, amelyik nem szélső, már nyer! Mindenképpen! Most viszont:) 4. Fxc5 4-, Kd3! és viheti az összes gyalogost a királyszárnyról, ahová akarja, a játszma már nem nyerhető, mert a királyom bebújik a8-on a kis kuckóba.

Próbáljátok meg! És próbáljátok meg azt is, hogy Nagymohóságú őkelme 2. Kh3 helyett 2. -Fh4:-gyel azonnal üt és legel! Ugyanis arra is 2.-,c5 következik! Hiába ugrik tovább a futó, mint a szöcske, rátámadva és bekebelezve a c5-ös gyalogost is, következő lépésem 3. -Ke4 lesz, és 4. Fxc5 után 4.-,Kd3, s a c4 gyalog megint elvész, és a parti - miután sötét vidáman feladja mind a négy gyalogját - újra döntetlen lesz! Hát nem különleges? Íme:

Mindkét változatból körülbelül ez az állás jön ki, egy úgynevezett tök döntetlennel...

Sajnos, a parti mégis veszve van, ha az ellenfél jobb családból való, ugyanis - már bizonyára ti is kapiskáljátok, hogy az egész dolog azon fordul meg, ki foglalja el előbb c5-öt? Világos helyes játéka ez lett volna:
1...Kf4 2. c5 Kg4 3. Fg1 h3 4. Ff2 a5 5. a3 Kf4 6. Kxh3 Ke4 7. Kg4 Kd3 8. Kxf3 Kc2 9. Fe1 Kb3 10. Fxa5 Kxa3 11. Bb6,


és sötét most már tehetetlen, nincs éjszakai menedékhelye Őfelségének; a futó és a király elkergetik a gyalogosok közeléből. Sic transit gloria mundi - szerencsére ellenfelem nemcsak a latinban volt gyenge.

Pagony Lajos
sakkrovat vezető
http://cyberchess.sopron.hu



2000. július 03., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület