CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 16., csĂĽtörtök, Mózes, Botond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Sakkvilág  

A computerek egyre tökéletesebben sakkoznak

A MASINA BOSSZÚJA...

A most lezajlott németországi szupertornán a világ legerősebb nagymesterei mellett a DEEPJUNIOR nevű computer is részt vett. Az alábbi játszma, amiben a gép Lékó Péter nagymesterünk felett győzedelmeskedett, mérföldkő azok számára, akik elismerték eddig is ugyan, hogy a computerek szinte verhetetlenek taktikai játszmákban, de gyengéjüknek rótták fel állítólagos stratégiai gyengeségeiket.

Nos, ebben a partiban egy új, félelmetesen pontos stratéga mutatkozott be a computer „személyében".

Leko, Péter - DEEP JUNIOR 6


1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Nc3 Nf6 4. Bb5 Nd4 5. Bc4 Bc5 6. d3 c6 7. Nxd4 Bxd4 8. Qf3 h5 9. h3 d5 10. exd5 Bxc3+ 11. bxc3 cxd5 12. Bb3 Qc7 13. O-O O-O 14. Qg3 a5 15. a4 Be6 16. Bh6 Ne8 17. Bd2 f6 18. f4

Lékó erélyes támadást indít, ám, mint látni fogjuk, a gép felveszi az eldobott kesztyűt... exf4 19. Qxf4 Nd6 20. Rae1 Bf7 21. Qd4 Qc6 22. Re7

Rfe8. A computer „látja", hogy világos mire készül, de nem érzékel semmiféle veszélyt, így még asszisztál is a tervezett áldozathoz.
23. Rxf7?! Nxf7 24. Bxd5 Qd7 25. Rb1

Rad8 26. c4 Qxa4 27. Rxb7 Rd7 28. Rxd7 Qxd7 29. Bxa5 Re2 !


Ezzel a behatolással jelképezi DEEPJUNIOR, hogy mekkora fejlődésen ment át az utóbbi két évtized alatt a kibernetikus gondolkodás. Elsőrangú stratégia! Sötét rámutat a vehemens királyszárnyi támadás és gyalogelőnyomulás kétélű voltára, s mostantól a keserű végig itt, a második soron fog a sötét torony lábatlankodni! 30. Bb6 Qe8 31. Bc7 Rxc2 32. c5 Kh8 33. Bg3 Qd8

34. Bf2 Rc1+ 35. Kh2 Qb8+ 36. g3 Nh6!


Szorul a hurok a világos király nyaka körül. A verseny a német „SZUPER NAGYMESTER VERSENY" és Lékó méltóan védekezik! A computer most olyan, mint egy ólálkodó farkas a karám körül, s a bárány érzi, hogy egy hibás lépés az életébe kerülhet.
37. Kg2 Rc2 38. Be4 h4 39. Qe3 f5 40. Bd5 hxg3 41. Qxg3 Qb5 42. Qe3 Qb4 43. d4 Qb2 44. c6 Kh7 45. Qf4 Qa3 46. Be4 ?!


Kellett ez igazán?... Mert most: 46.-, Rxf2+ 47. Kxf2 fxe4 48. c7 Qa8 49. d5 Qa7+ 50. Kg2 Qa2+ 51. Qf2 Qc4 52. d6 Qc6 53. Qf8 e3+ 54. Qf3 Qc2+ 55. Kf1 Qc4+ 56. Kg2 Qe6 57. Qc6 Qa2+ 58. Kh1 Nf5 59. Qe4 Qa1+ 60. Kh2 Qb2+ 0-1

Maga a végállás is problematikusan méltó a nagyszerű játszmához.

Itt világos veszte azért elkerülhetetlen, mert sötét vezérét sakkokkal f2-re viszi, majd g6-ot húz, és világosnak nincs sakkja, vezért sem vihet be, mert a sötét huszár most már bármikor f-ről g3-ra ugorhat s mattolhat.

Pagony Lajos
lpagony@brinet.com



2000. július 21., péntek 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület