A computerek egyre tökéletesebben sakkoznak
A MASINA
BOSSZÚJA...A most
lezajlott németországi szupertornán a világ legerősebb nagymesterei
mellett a DEEPJUNIOR nevű computer is részt vett. Az alábbi játszma,
amiben a
gép Lékó Péter nagymesterünk felett győzedelmeskedett, mérföldkő azok
számára, akik elismerték eddig is
ugyan, hogy a computerek szinte verhetetlenek taktikai játszmákban,
de
gyengéjüknek rótták fel állítólagos
stratégiai gyengeségeiket.
Nos, ebben a partiban egy új,
félelmetesen pontos stratéga mutatkozott be
a computer „személyében".
Leko, Péter - DEEP JUNIOR
6
1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Nc3 Nf6 4. Bb5 Nd4 5. Bc4 Bc5 6. d3 c6
7.
Nxd4 Bxd4 8. Qf3 h5 9. h3 d5
10. exd5 Bxc3+ 11. bxc3 cxd5 12. Bb3 Qc7 13. O-O O-O 14. Qg3 a5
15. a4 Be6 16. Bh6 Ne8
17. Bd2 f6 18. f4 Lékó erélyes támadást indít,
ám, mint látni fogjuk, a gép felveszi az eldobott kesztyűt... exf4
19.
Qxf4 Nd6 20. Rae1 Bf7 21. Qd4 Qc6
22. Re7
Rfe8.
A computer „látja", hogy
világos mire készül, de nem érzékel semmiféle veszélyt, így még
asszisztál is a tervezett áldozathoz.
23. Rxf7?! Nxf7 24. Bxd5 Qd7 25. Rb1
Rad8 26. c4 Qxa4 27. Rxb7 Rd7 28. Rxd7 Qxd7 29. Bxa5 Re2
!
Ezzel a
behatolással jelképezi DEEPJUNIOR, hogy mekkora
fejlődésen ment át az utóbbi két évtized alatt a kibernetikus
gondolkodás. Elsőrangú stratégia! Sötét rámutat a vehemens
királyszárnyi támadás és gyalogelőnyomulás kétélű voltára, s
mostantól
a keserű végig itt, a második
soron fog a sötét torony lábatlankodni! 30. Bb6 Qe8 31. Bc7 Rxc2
32.
c5 Kh8 33. Bg3 Qd8
34. Bf2 Rc1+ 35.
Kh2 Qb8+ 36. g3 Nh6!
Szorul a hurok
a világos király nyaka
körül. A verseny a német „SZUPER NAGYMESTER VERSENY" és Lékó méltóan
védekezik! A computer most
olyan, mint egy ólálkodó farkas a karám körül, s a bárány érzi, hogy
egy hibás lépés az életébe kerülhet.
37. Kg2 Rc2 38. Be4 h4 39. Qe3 f5 40. Bd5 hxg3 41. Qxg3 Qb5 42.
Qe3 Qb4 43. d4 Qb2 44. c6 Kh7
45. Qf4 Qa3 46. Be4 ?!
Kellett
ez igazán?... Mert most: 46.-, Rxf2+ 47. Kxf2 fxe4 48. c7 Qa8 49.
d5
Qa7+ 50. Kg2 Qa2+ 51. Qf2 Qc4
52. d6 Qc6 53. Qf8 e3+ 54. Qf3 Qc2+ 55. Kf1 Qc4+ 56. Kg2 Qe6 57.
Qc6 Qa2+ 58. Kh1 Nf5 59. Qe4 Qa1+
60. Kh2 Qb2+ 0-1
Maga a végállás is problematikusan méltó a
nagyszerű játszmához.
Itt világos
veszte azért elkerülhetetlen, mert sötét vezérét sakkokkal f2-re
viszi,
majd g6-ot húz, és világosnak nincs sakkja, vezért sem vihet be, mert
a sötét huszár most már bármikor f-ről g3-ra ugorhat s mattolhat.
Pagony Lajos
lpagony@brinet.com
2000. július 21., péntek 00:00
|