A teremőr bök egyet a fejével
Állatportrék
Ha végiggondolom, igenis jogos volt a portás gorombasága. Végtére
is
jól látható helyen ki van írva, hogy a kiállítás mikor nyit. Mi meg
csak
nyomulunk a nyitott kapun keresztül és kérdezősködünk, ahelyett, hogy
mindenekelőtt
informálódnánk. "Mikor" óra nulla-nullakor, az említett határozott, ám
korántsem látogató-barát hozzáállás jogossága a külön teremőr - külön
munkakör
- személyének megléte által még inkább nyomatékosabbá válik.
- Mit akarunk? - kérdezi a teremőr. Abbéli szándékunkat, miszerint
a tárlatot szeretnénk végignézni, zavartan, mi több, bűntudatos
magyarázkodásra
késztetve adjuk elő.
- Tessék! - mondja szigorúan és kimérten a teremőr, szúrós
pillantásával
jelezve, hogy aztán nem ám élvezkedni a képek láttán.
Pedig szívesen megtettük volna.
A korszerű - első látásra állatvédők figyelmébe ajánlott -
állatportrék
nem elejtett zsákmányként, vagy űzött vadként, hanem nyugodt,
szemlélődő
modellként konokul néznek szembe a látottakat hinni nem akarókkal. De
csak
első látásra, mert a csel eredeti; mégis, annak ellenére, hogy
bizonyítani
nem lehet, teljesen átlátható, mindazonáltal a szemlélődő önbizalmát
nagymértékben
növeli, amikor mindezt megfejti. Ugyan, melyik vadállat állott volna
modellt;
sokkal valószínűbb, hogy kitömött példányokkal áll a tisztelt (?)
látogató
szembe. Ettől a felismeréstől a tárlatlátogató műértőnek hiszi magát.
Szóval
a lépten-nyomon leselkedő veszélyek nem elhanyagolhatóak - amennyiben
kiskorúak
is vannak a társaságban, annál kevésbé.
Az én kíséretem kiskorú tagjai előtti leplezetlen zavarom sem
oldódott
- azt ígérted, hogy festményeket látunk - megjegyzésük hatására.
Amolyan zrínyisre vett, téli tájba átültetett, zordon vadkan
szemtől-szembeni
támadásra készen. No, és hogy van a művész? - kérdezné az ember, ha
merné
zavarni a teremőrt. Nem meri, láthatóan a főnyereményért küzd a
skandival.
Aztán meg ugye, nem egységes az összkép. Némely tájképen nemhogy
vadkan,
de egy fia üregi nyúl sem látható. Kép az ilyen? Mintegy jelzésképp, a
fűtőtestre is került. A fűtési idény októberben kezdődne ugyan,
ám
láthatóan mégsem fog - többszörösen átvitt értelemben utalva így a
kiállító
szűkösre mért anyagi lehetőségeire.
A belépőjegy árát lepengetvén, a közeledő tanévre gondolván, csak
úgy
asszociatíve jut eszembe, hogy mibe kerülhetett ez a rengeteg
elhasznált
festék, rajzpapír és keretanyag.
Utolsó, meglehetősen merész kísérletet teszek, hogy a kiállítók
névsorát
és a vendégkönyvet megkaphassam. A teremőr bök egyet a fejével,
jelezvén,
hogy merre találom, magamban szörnyen röstellem, hogy megint zavarnom
kellett.
Aztán megvilágosodik az agyam: aki ilyen kiállításra merészkedik,
az
bizony ezt érdemli.
té
2000. augusztus 22., kedd 00:00