Barokk koncert
A
Fidelissima kórus koncertje
A soproni
Fidelissima
vegyeskar az utóbbi esztendõkben rendszeresen a Soproni
Ünnepi
Hetek záró hetén lép fel
önálló
hangversennyel. Ezek sorában a mostani, amelynek
helyszíne
a Szent Mihály templom volt immár a negyedik alkalomnak
számít.
Az énekkar barokk koncerttel örvendeztette meg a
nagyszámú
közönséget.
A
hangverseny
centrumába a kórus Johann Sebastan Bach: Jesu meine
Freude
motettáját helyezte, mely kompoziciót két
hangszerkíséretes
darab vett közre.
A koncertet
a
kórus egyik tagja Roth Márton orgonamûvész
vezette
be Nicolaus Bruhns német barokk mester G-dúr
prelúdiumával.
Ez
után
következett egy kevésbé ismert lengyel
zeneszerzõ
az 1665-1743 között élt Gregor Gorczycki darabja: In
virtute
tua. Ennek szövege a Zsoltárok
könyvébõl
(Zsoltárok 20: 2-3) vétetett. Örvendezõ, kis
barokk darab ez, amelyben egy continuo és két
hegedû
kíséri az énekkart. A
hegedûszólamokat
Bendly Gyöngyi és Pécsváradi Péter
játszotta,
a continuot Roth Márton.
Az est
középpontjába
helyezett Johann Sebastan Bach - már említett - 227.
jegyzékszámú
Jesu meine Freude motettája következett. Ennek a darabnak
a
szövege szintén a Szentírásból
származik,
nevezetesen Pál apostol Rómabeliekhez írott
levele
8. részének 1-2., illetve 9-11. verseibõl. A
szöveg
azt a krisztusi ígéretet tartalmazza, amely
szerint
aki nem a mindennapi test szerint való dolgok iránt
lelkesedik,
hanem magasabb eltökéltsége van és olyan
dolgokban
foglalatos, amelyek értéke nem a világ szerinti
mércével
fejezhetõ ki, az lélek szerint való. Az ilyen
ember
élete igazán gazdag és
értékes.
Ez
a darab azért különleges, mert a zeneszerzõ a
motetta
tételei közé egy népéneknek, a Jesu
meine
Freude korálnak versszakait illeszti. Ilyen módon a
korál
mindig egyszerûen, közérthetõen fogalmazza
meg
azt amit az apostol szavai nemesebb formában, bonyolultabban
szólaltatnak
meg. A mû csomópontjaiban a motetta és a
korálzene
mintegy ötvözõdik és ebbõl a nemes
ötvözetbõl
csendül ki a mû - Johann Sebastian Bach által
megfogalmazott
- üzenete: ha bennetek Krisztus lelke van, akkor az
erõ,
mely Krisztust föltámasztotta meg fogja õrizni a ti
testeteket és szíveteket is. E mûnél a
continuo
kíséret mellé még egy cselló is
társult,
amelyet Kelemen Mariann szólaltatott meg.
Antonio
Vivaldi
olasz barokk zeneszerzõ Gloria címû
oratóriuma
a mise második - Dicsõség a magasságban
Istennek
- kezdetû tételét dolgozza föl. A
tizenkét
tételes kompozicióban minden mondat egy új
tételt
kap. Az oratórium elõadásában
közremûködött
a soproni muzsikusokból alakult kamarazenekar, amelyben a
vonóskar
mellett oboa, trombita, csembaló continuo is szerepelt. A
kompozicióban
két budapesti magánénekes, Stibló Anna
(szoprán)
és Füstös Ildikó (mezzoszoprán)
énekelt
szólót. Mindhárom darab
elõadásában
óriási szerepe volt a barokk ún. pozitív
orgonának,
annak a remek hangszernek, amelyet Varga László
budapesti
orgonaépítõ mester készített. Ez
egy
egyedi darab, amelyet a mester maga szállított Sopronba,
a hangverseny helyszínére és mindenben
tökéletesen
megegyezik a barokk idõben használt
elõdeivel.
Arany
János
karnagy a hangverseny után elmondta, hogy Bach motettája
a legnehezebb kórusmûvek egyike, ezért
óriási
megtiszteltetésnek és isteni ajándéknak
tartja,
hogy ennek a mûnek az elõadásába
belefoghattak
és több-kevesebb sikerrel az elsõ
elõadás
elhangzott. Azért is fontos ez a kórus
számára,
mert büki, majd brémai
vendégszereplésüket
a közeljövõben az a lipcsei követi majd,
amelynek
helyszíne a Tamás-templom, az a hely, ahol a
zeneszerzõ
eredetileg mûvét elképzelte. Isten adjon
elegendõ
erõt és kitartást a Fidelissima
vegyeskarnak,
hogy tervezett eseménydús nyaruk során Sopron
jó
hírét vigyék a világba.
Szöveg
és
fotó:
Tóth
Éva
1999. jĂşlius 10., szombat 00:00