...ennek a magas szintű követelményeknek megfelel
...ennek a magas szintű
követelményeknek megfelel
Derszib Eti
kiállítása
A Várkerület Galéria Magyarné Derszib Eti festőművész
kiállításával csatlakozott a Soproni Ünnepi Hetek
kiállítás-sorozatához.
Magyarné Derszib Eti Sopron szülöttje. Gyermekkora óta édesanyja
biztatására fest és rajzol. Mesterének Mende Gusztávot
tekinti. Egyébként matematika-fizika-rajz szakos tanárnak tanult.
Arra a
kérdésre, hogy életében a tanári hivatás és a művészet
hogyan fér meg egymás mellett, azt vallja, hogy mindkettő egyenlő
mértékben van jelen életében.Számára a két dolog
egymástól elválaszthatatlan, egymást kiegészíti, és életét így teszi
teljessé. A kettő közöti szerves kapcsolatot az otthoni magán
festőiskolája jelenti, ahol tanít - nem reál tárgyakat, hanem rajzot,
festészetet.
Az akvarell áll hozzá igazán legközelebb. Tanára, és mestere Mende
Gusztáv tanítását követve tájképeit, utcarészleteit mind a
helyszínen festi. Ezért is szereti az akvarellt, mert az akvarell
jellegénél fogva " gyors munkát kíván" és ugyanakkor a gyorsan
változó fény-árnyék megragadásához éppen ez a gyorsaság
szükségeltetik. Impresszionista példaképei, akikhez hangulatban,
színekben, ecsethasználatban legközelebb állónak vallja magát: Renoir,
Monet Pissaro, Degas, Manet, akiknek alkotásait,
ihlető természeti környezetét a Cziffra Alapítványnál nyert
öszöndíjnak köszönhetően volt alkalma tanulmányozni.
Beszélgetésünk során, külön felhívja a figyelmemet arra, hogy úgy,
ahogy lelki, szellemi indulását édesanyjának köszönheti,
pályája alakulását férjének Magyar Balázsnak, aki a társa, a
kritikusa, kiállításainak szervezője, képeinek rendszerezője, a
tolmácsa, gépkocsivezetője.
Kedvenc témái között elsőnek említi Sopront, a szülővárost, amely
jelenlegi kiállításán a vizét megcsillantó Ikva és a Festőköz
- művészek által annyira szeretett - ábrázolásában van jelen.
Míg a tanítást hivatástudatból teszi, vallja, hogy az alkotás, a
festés vagy rajzolás során lelke nyugalomal, biztonságérzettel, a
Teremtő iránti hálával telik meg.
A kiállítást megnyitó dr. Kubinszky Mihály építész, egyetemi tanár
szerint is az akvarell gyors munkát kíván, de elmélyült
előkészítést, átérzést, impressziót feltételez.Az akvarell technikai
módszere teszi lehetővé, hogy a művész olyan termékeny
legyen, mint amilyen Magyarné is. A kiállításon a legmegragadóbb a
tájkép, amelyben különös érték az, hogy az építészeti
alkotásokkal együtt mutatkozó tájban a művész kifejezésre juttatja,
azt hogy az ember képes a természetet kultúrtájjá emelni és
alkotásaival méltón kiegészíteni. Nem hatalmas építményekre kell
gondolni. A motívum megválasztása sokszor az, amely
egy-egy tájképben értékhordozó, csakúgy mint a téma sajátságos
meglátása.
A lényeg kidomborításáról tanúskodnak csendéletei, amelyeknél a
színpompa nemes eleganciává nő. A kiállításon több arckép
is bizonyítja, hogy Derszib Eti az akvarell csúcspontjának tartott
portréfestészetet is - az ábrázolt arcban pillanatok alatt
megragadni a lelket - remekül műveli. Művészi nyughatatlanságának és
kísérletező kedvének bizonyítékai a lovasképek.
A beszámolót dr. Kubinszky Mihály gondolataival zárom: "Az
ezredforduló küszöbéről visszapillantva az elmúlt évszázad
soproni kultúréletére meg kell állapítani, hogy a festészet abban igen
jeles helyet foglalt el. Hogy csak elhúnyt legnagyobbjainkat
említsük: Ágoston Ernő, Wosinszky Kázmér, Soproni Horváth József, a
Mende Gusztáv Mühl Aladár testvérpár, Gáspárdy
Sándor és Szarka Árpád örökszép alkotásai vonulnak el szemünk előtt.
Nemes örökség ez, amelyet a ma Sopronban alkotó
művészeknek kell átplántálniuk a 21. századba. Meggyőződésem, hogy
Magyarné Derszib Eti egyike azoknak a soproni
festőművészeknek, akikre ez a feladat hárul és akik ennek a magas
szintű követelményeknek megfelelnek."
Tóth Éva
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. június 20., vasárnap 00:00
|