CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 29., hĂ©tfĹ‘, Péter, Albert, Albertina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

Erre vágyik minden művész, és mi is mindannyian.


Erre vágyik minden művész, és mi is mindannyian.
Erdélyi Ház - Lendvay Zoltán festőművész kiállítása


Hasonlóan a nagybányai festőiskola szabadban festő piktoraihoz, Lendvay Zoltán impresszionisztikus tájképei is a helyszínen készülnek. A hagyományos festészeti technikákat kedveli, ezek közül is leginkább az olajfestészetet. Tudatosan használja (ki) az olaj adta lehetőségek tárházát - az anyagszerűséget, az olaj jellegzetes fényét a egymás mellé helyezett ecsetvonásokat - a pillanat megragadásához. Akár egyazon alkotáson belül is rendívüli gazdag színskálát vonultat fel ezáltal a kép életszrűvé, dinamikussá válik.

Tájképeit hangsúlyozottan természetközpontúak. A halandó ember, ha értelmezni akarja (és tudja), akkor tér és idő függvényében szemléli a természetet. A tér: maga az ábrázolt táj, domborzati formái, jellegzetes növényvilágával, színeivel. És mindez elválaszthatatlan az időtől, hiszen (folyamatosan) változnak az árnyék-fényhatások, (évszakonként) a színek , de még a domborzati formák is az idő múlásával. Lendvay mindezek tudatában mégis a pillanatot akarja megragadni.

A pillanat, emberléptékű, ezért az embernek fontos; annak az embernek, amelynek (akinek) jelenlétére a legtöbbször csak következtetni enged egy szénaboglya, kidőlni készülő kerítés, bárka, pislákoló lámpafény az éjszakában. Az elmosódott arc nélküli alakok jelenléte is erre utal.

Így természetábrázolásában érdekes egyensúlyt teremt a művész. A súlypont egyértelműen a természetközpontúság irányába tolódik el, annélkül, hogy az embert valamilyen módon lefokozná. Csupán a művész természethez való viszonyának válik tényszerű kifejezőjévé, azáltal, hogy az ember (és maga) helyét tér és idő síkjában pontosan meghatározza.

Kedvelt évszaka az ősz, amely színgazdagságában ugyan lehetőséget ad a színekben való tobzódáshoz, de a különböző skálájú kék árnyak gyakori jelenléte a befeléfordulás melankóliáját hordozza.

Vallomása szerint Lendvay Zoltán a pillanatot festi.
Pillanatok vannak igaziak és nem-igaziak. Az igazi pillanatok azok, amelyekben megcsillan az örökkévalóság. Erre vágyik minden művész, és mi is mindannyian.



- Tóth Éva -



1999. jĂşnius 29., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület