Himnuszok a Rondellus előadásában
Himnuszok a Rondellus
előadásában
Régi Zenei Napok, Jezsuita
Terem
24-én, a Régi Zenei Napok 6. koncertjét az érdeklődők a Jezsuita
Teremben, a Szent György utcában, a volt Káptalan épületében
hallgathatták meg. Mivel az én fejem sem káptalan, a füzetből idézem a
műsort, melyet a tallini Rondellus együttes négy tagja adott.
Középkori dalok, összefoglaló néven A szentek dicsérete (Carmina
Sanctorum). 19 dalt hallgathattunk meg, melyek himnuszok, a középkor
divatos műfaja, a népköltészettel valamiképpen rokon, már csak azért
is, mert a szerző nem tartotta fontosnak a legtöbb esetben, hogy magát
megnevezze. A célja, a címben jelölt szent dicsérete annál inkább
előtérbe kerül. Ezt a latin nyelv tömörítést különösen lehetővé tevő
szerkezeti adottságainak maximális kihasználásával tették meg a
későbbi műfordítóknak ezzel nem kevés fejtörést okozva.
A mai kor tiszavirág életű lírai formáinak, az egy nemzedék alatt
többször is divatját váltó verselésnek a korában nehéz elképzelni,
hogy ez a válogatás tulajdonképpen egy évezred művészetéből történt,
mely korántsem statikus, hanem mindig dinamikus, fejlődő, egyrészt a
formát a tökéletesség határáig csiszolva, másrészt a teológia
tartalmát újra és újra beépítve a hymnikus szárnyalás szavai közé.
Maga Babits is, aki e művek egyik legkiválóbb fordítója volt, rafinált
művészetnek nevezi. Primitív ez a művészet, mely Szent Ágostontól
Dantéig terjed? Igen, lehet annak mondani, ha primitívnek nevezzük a
román, majd a gótikus építészet utánozhatatlan csodáit. Ha pedig nem
használjuk ezt a jelzőt, azt nyugodtan kimondhatjuk, hogy egy-ügyű
mindvégig, születése alatt és in floribus egy ügyet szolgált. Tartok
tőle, hogy az ügy megértése nélkül maga a mű sem érthető.
Az észt együttes különleges hangulatot hozott a Jezsuita terembe.
Az angol nyelvű bevezetés tulajdonképpen mindent megmagyarázott: a
környezetet, ahol ez a művészet született, a közösséget, ami a magyar
hasonló korú zenével kétségtelen. A lelkület hasonlóságát, ami
áthatotta ezek előadását, mind-mind rokon. A megjelenésében egy
Holbein fesmény nőalakja a szoprán énekes és a többiek, akik, ha nem
is mindig átszellemült mosollyal, de nagyon jól helytálltak. Tiszta
és átélt éneklést hallottunk az egyszerű hangszerek nehéz és a mai
hangzásvilághoz képest szegényes hatásfok mellett is szépen szóltak, a
dob és csengő, a tekerőlant jól kiegészítette a produkciót. A művek
előadói egy más szemléletű korban vállalták fel a tartalommal
azonosuló előadást, ami egy kicsit primitiv hangzataiban,
alaphangnemében és dallamvezetésében, kicsit ősi a tánccal és
mozgásokkal (kézmozgással, tekintettel, szemmozgással) kísért
előadásban. Nem volt nehéz behelyezni őket abba az ezer évbe, ahonnan
származtak a művek: archaikus és autentikus előadás volt.
Lelki szemünk előtt megjelentek a szomszéd Dómnak az eredeti, nem
barokkosított belső terei a gregorián előtt, ahol -könnyen lehet -
valami hasonló hangzott fel Magyarország Patrónájához és talán
ugyanolyan lelkesedéssel énekelték, talán ugyanolyan élő kapcsolattal,
amivel ez az együttes. Kétségtelenül elmúlt az az ezer év és azóta
mind gyorsabban váltják egymást a stílusok. Csakhogy ezt az ezer évet
a világ, Európa és Ázsia egy része tudatosan odahelyezte Valaki elé,
felajánlotta őszinte dallamával, a tökéleteshez közelítő verselésével
és csekélyke visszatekintési lehetőséggel is, miközben többször
elmondta:" Mert ezer év előtted annyi, mint a tegnapi nap, amely
elmúlt. Vagy annyi, mint egy éjjeli őrállás." (Zsolt 90,4) De ezek az
ezer évek ilyen pillanatokból és órákból tevődnek össze, mint a mai és
semmiképp nem baj, ha ilyen őszinték és ezért szépek is
egyben.
- DI -
Foto:Pluzsik Tamás
gépével
1999. június 24., csütörtök 00:00
|