CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 16., csĂĽtörtök, Mózes, Botond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

A más szemével  

Vallás amelyről érdemes többet tudni


Az Iszlám előretörésének hátteréről...


Amerika számára, ahol ezidőtájt 5 millió moszlim - magyarosan: muzulmán - él, nem okozott különösebb meglepetést Hillary Clinton nyilatkozata Los Angelesben, ahol azt a megállapítást tette, hogy „az iszlám Amerika leggyorsabban tért hódító vallása". Nagy elismeréssel hangsúlyozta a muzulmánok mint állampolgári réteg értékeit és megbízhatóságát. Európában azonban - és főként Magyarországon - a két és fél évszázados török hódoltsághoz kapcsolódó víziók folytán legenyhébb esetben is legalábbis konfúziónak kell nevezni azt, ahogyan az átlagember az iszlámot, vagy tévesen, de köznyelvszerűen „mohamedanizmust" megítéli.
Pedig egy olyan lenyűgöző nagyságrendű szellemtörténeti jelenség szemléleténél, mint az iszlám, amelynek ma egymilliárd híve van, azaz az egész emberiségnek durván egyhatoda, nem lehet tartósan helye a féligazságoknak, rosszul rögzített, téves ismereteknek. A tévhiedelmek hosszú és kártékony sora mindjárt ott kezdődik, hogy az átlagember az iszlámot az arab népekkel azonosítja - holott a moszlimok 80%-a nem arab! A másik súlyos félreértés maga „Allah", akiről a nem moszlim átlag túlnyomó többségben a kereszténység, vagy zsidóság Isten fogalmától eltérő, mondhatni „másfajta" Teremtőt tételez fel, holott az „Allah" arab szó Istent jelent, csakúgy mint a német Gott, az angol God, a francia Dieu, vagy akár a magyar Isten, és miután az iszlám, a keresztény és a zsidó vallás hármasa közös tőből ered, a hit olyan alapvető axiómáiban (azaz tételeiben), mint a teremtés, angyalok, ördögök, túlvilág stb. a keresztény, vagy akár az ótestamentumbeli zsidó koncepciók lényegében azonosak a Koránban lefektetettekkel.

Egészen pontosan fogalmazva: az iszlám Allahja ugyanaz az Isten, aki a keresztény vagy zsidó vallások középpontja. Mohamed, aki a kereszténység megjelenésének hatodik évszázadában született, egész életében egyszerű ember maradt, próféta ugyan, mégpedig Ábrahámtól és Izsáktól kezdve a próféták hosszú sorában legutolsóként jelenve meg a színen, de mégiscsak ember, egy a falusi, a vidéki lakosok százai közül; az, akinek Gabriel arkangyal hozta el az isteni üzenetet. Gábriel arkangyal nem idegen a keresztény hitmondák világától sem - s az iszlám is elismeri és tiszteli Jézust..

Mint a próféták egyikét. Nem jobban és nem kevésbé. Emberként, aki Isten - „Allah" - hírnöke, de ő maga nem Isten. Miként Mohamed sem az. Az iszlám csak egyetlen Istent ismer, aki egyszemélyi, mindenható és a világegyetem az ő egyedi kreációja, nem jelenik meg különböző formákban, mint a kereszténység Szentháromsága - és minden teremtményével közvetlen kapcsolatban áll. Így nincs szüksége „ügynökökre" sem, akik a bűnbeesettek mea culpázását közvetítenék neki. Az iszlám szó az Istennel szembeni feltétlen odaadást és alázatos engedelmességet jelenti - a muszlim vagy moszlim pedig az a hívő, aki ezeket a feltételeket maradéktalanul magáévá teszi. Isten („Allah") nem igényel mesemondókat. A prófétáknak, így Mohamednek is, az a tiszteletre méltó, de végtére is alárendelt szerepük maradt az iszlámban, hogy az isteni üzenetek torzítás nélküli szócsövei legyenek.

Ebből következően az iszlámba való konverzió a világ legegyszerűbb és legsallangmentesebb szertartása. Elég bárhol, bármilyen körülmények között fohász-szerűen kijelenteni a szigorúan vett egy istenbe vetett hitet, amely a szenteket és egyházi méltóságokat bálványoknak tekinti, mert azok elterelik a hívőnek Istenhez fűződő személyi kapcsolatát - és az illető máris moszlim. Ez az egyszerűség a liturgikus és dogmatikai képen valamiképpen az őskereszténység korszakára emlékeztet. A jahveista ősi zsidó vallás és a kereszténység - közös tőből eredő mivoltuk ellenére - szembekerült egymással. A történelmileg nyilvánvaló judeai féltékenység és hatalmi irigykedés vezetett Jézus keresztre feszítéséhez. A történészeknek azonban még sok tennivalója van annak feltárásában: mi okozta azt, hogy a patriarchálisan közös tőről eredő kereszténység és a fél évezreddel később megjelenő iszlám hamarosan esküdt ellenségekké váltak. A meghirdetett keresztes háborúk, az inkvizíció, majd a reformációval szemben napvilágot látott eretnekségi ítéletek és exkommunikációk története ad bizonyos támpontokat a történelmi „status quo" állásainak védelmére a mindenkori új mozgalmakkal szemben! Ez a jelenség, a „keresztény" egyházak ma létező sokezer mutációját figyelembe véve, megoldhatatlanul bonyolult, és sokak számára lét vagy nem lét problémákat teremtett. Az államigazgatási és politikai rendszerekbe való beépülés, majd számos országban az azokból való kiebrudalás mind a keresztény, mind az iszlám vallás érvényesülésének egyik alapproblémája lett.

Miután az iszlám nem tekinti a pápaság rendszerét isteni nagykövetségnek, nem kellett olyan zavarba kerülnie, mint a XII. Pius pápáról, a harmincas évek briliáns Pacelli bíborosáról az utóbbi napokban napvilágot látott tanulmány olvasóinak. A kutatások szerint ez a pápa „Hitler pápája" volt, aki a zsidóságot a kommunizmussal párhuzamosította, és bizonyos tekintetben a holocaust légkörének előkészítésében felelős. A tréfálkozásban a keresztényeken (sajnos) gyakran túltevő moszlim gondolkodók egyike ezt írta:
„Az ördögnek nehezebb dolga van egy tanult, képzett elmével, mint ezer nemtörődöm hívővel..." Az iszlám - Hillary Clinton által is említett - előretörésének egyik okai között ilyesmik merülnek fel:
a.) Az iszlámnak minimális a „közvetítő ügynöki rendszere" Isten („Allah") és a hívő között.
b.) Az iszlám várja Jézusnak, mint az emberiség legnagyobb profétájának, másodszori eljövetelét és hisz Mária szeplőtelen fogantatásában.
c.) A Korán és számos más memorizált isteni nyilatkozat írásos feljegyzése pontos irányvonalat nyújt a moszlim életéhez, nincs szükség külön szubjektív manuálokra és használati utasításokra..
d.)A Korán félreérthetetlenül türelemre és megértő szeretetre buzdít a másvallásúakkal szemben, ezért található annyi nem iszlám kisebbség, bántatlanul és saját hitében meghagyva, a moszlimok tömegei között. Semmi esetre sem buzdít „szent háborúkra" a „gyaurok" ellen, mint azt a közép- és az újkor szultánjai - nyilván merőben politikai ürügyként - tették. (Ahogyan annak idején hasonló okokból a „keresztes háborúkat indították az iszlám ellen.)

Talán hasznos volt az iszlám néhány ismérvét tisztázni a mai, turbulens időszakban. Így már másképpen szemléljük akár a magyarországi török idők eseményeinek okait, akár a mai Husszeinek, Kadhafik működését, hiszen mozgatórugóikban ezek nagyon is hasonlítanak egymásra...

Pagony Lajos



1999. szeptember 08., szerda 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület