CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 16., csĂĽtörtök, Mózes, Botond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

A más szemével  

A buddhizmus szemlélődő ereje a jövő záloga?

Buddhizmus és a tépelődő emberiség...

A dalai láma látogatása után a nyugati országokban fokozódó érdeklődés fordult a buddhizmus filozófiája felé, amiről - csakúgy, mint az európai ember - a többi kontinensen lakó, s a kereszténység vagy iszlám által behálózott népek vajmi keveset tudtak. Az amerikaiakat is meglepte a láma szerény, szellemes és minden kenetteljesség nélküli modora. „Én csak egyszerű buddhista szerzetes vagyok..." - mondogatta. New York utcáin sokan látták, mosolyogva beszélgetett, a brit egyetemeken szerzett kitűnő angolságával. Televíziós és klub-előadásokra hívták, és akik érintkeztek vele, azok tűnődve emlegették, hogy sosem érezték körülötte azt a „szentfazék"-szerű, elfogódottságot parancsoló felsőbbrendűséget, ami személyiségét - mint nyugati „kollégáit" - hókusz-pókuszokba burkolta volna.

Most egy másik láma - a mindenképpen nyugati külsejű Surya Das - könyve és előadásai világítják meg szó szerint - hisz a láma könyve is ezt a témát választotta - a buddhizmus lényegét, ami felekezeteket összekapcsolva, sőt azok történelmi tradícióira építve és támaszkodva az emberi gondolkodás és a szentnek tartott dolgok felismerésére, eltörli a vallási csoportok különbözőségeit, amikkel azok - keresztény, mohamedán, izraelita, mindegy - egy és ugyanazon cél, az Isten identitásának elérésére, egymással vetélkedve törekednek.

Mi is a buddhizmus? Surya Das láma szerint nem vallás dogmatikai értelemben, mert átöleli a keresztényeket, zsidókat, sőt hitetleneket. Maga Surya Das, aki eredetileg Jeffery Miller névre hallgatott, a hatvanas években vágyait követve Tibetbe vándorolt, ahol éveket szentelt buddhista tanulmányainak a tibeti zen buddhistákkal Ázsiában.

Tanítómestere adta neki a Surya Das nevet, ami „a fény tanítványa", s a láma bejárta tanító- és előadóként Nepált, Indiát és Dél-Franciaországot. Könyve: „A Szentre ébredés: lelki életet építeni, morzsákból..." rendkívüli nemzetközi siker.

Míg minden hit a maga dogmatikáját tartja egyedül üdvözítőnek, és az „eretnek" bélyegét gyorsan ráütik mindenkire, aki az ember csinálta dogmatika valamelyik tézisét másként értelmezi, mint ahogyan azt a kiagyalók paragrafusokba öntötték, addig a buddhizmus Surya Das láma könyve és előadásai szerint az egyes hitfilozófiák kívülről jövő sugalmai helyett magára az emberre bízza, hogy magába mélyedés, meditáció útján jusson el a végső igazságok, a létezés, a „honnan- hová" szentélyeibe. Érdekes, hogy ez a filozófia mennyire párhuzamos a Jézus előtt Honanban született Lao Ce "Tao-Te-King"-jével, amely a"Tao", a legmélyebben fekvő lényeg, megismerésének egyedüli útját a külső benyomások, sőt ismeretek teljes kikapcsolásában látja, mert minden más hatás elvonja az elmét a LÉNYEG tanulmányozásától.

Pedig, pláne akkortájt, Tibet teljesen elszigetelt volt Kínától (részben ma is). Mindenesetre a keleti egzisztenciális filozófiák lényege, hogy a Latabár-féle „sok a duma, dundi" elvet megvetik, viszolyogva attól, hogy itt is, miként a politikában, állandóan mások interpretáljanak, vezéreljenek, előírjanak és félemlítsenek, a lehető legalacsonyabb szintre korlátozva így az egyén szellemiségének szabad szárnyalását. A buddhizmus nem szellemi ügynökség, ahol ilyen vagy amolyan etikai vagy religiózus portékára akarják rávenni a követőket azzal, hogy vagy azt teszed, amit mondok neked, vagy ide meg amoda jutsz!

A buddhizmus nem szétválasztani, hanem közös spirituális elvek alatt egyesíteni szeretné az emberiséget, ezért nem bocsátkozik hitvitákba, nem bírál, nem okoskodik, nem üzen és nem akar felülkerekedni... Rengeteg a katolikusok és főleg a holocaustban szellemi vezetőiket vesztett zsidóság körében a szimpatizáns, a lámák szemináriumokat tartanak a különböző felekezetek számára, ahol nem hitpolitika, hanem az emberek egymáshoz való spirituális viszonya a téma.

Láma Surya Das előadásainak és most megjelent könyvének sikere állandóan növekszik...

Pagony Lajos



2000. május 23., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület