A buddhizmus szemlélődő ereje a jövő záloga?
Buddhizmus és a
tépelődő emberiség...
A dalai láma látogatása
után a nyugati országokban fokozódó érdeklődés fordult a buddhizmus
filozófiája felé, amiről - csakúgy, mint az európai ember - a többi
kontinensen lakó, s a kereszténység vagy iszlám által behálózott
népek
vajmi keveset tudtak. Az amerikaiakat is meglepte a láma szerény,
szellemes és minden kenetteljesség nélküli modora. „Én csak egyszerű
buddhista szerzetes vagyok..." - mondogatta. New York utcáin sokan
látták, mosolyogva beszélgetett, a brit egyetemeken szerzett kitűnő
angolságával. Televíziós és klub-előadásokra hívták, és akik
érintkeztek vele, azok tűnődve emlegették, hogy sosem érezték
körülötte azt a „szentfazék"-szerű, elfogódottságot parancsoló
felsőbbrendűséget, ami személyiségét - mint nyugati „kollégáit" -
hókusz-pókuszokba burkolta volna.
Most egy másik láma - a mindenképpen nyugati külsejű Surya Das -
könyve és előadásai világítják meg szó szerint - hisz a láma könyve
is
ezt a témát választotta - a buddhizmus lényegét, ami felekezeteket
összekapcsolva, sőt azok történelmi tradícióira építve és támaszkodva
az emberi gondolkodás és a szentnek tartott dolgok felismerésére,
eltörli a vallási csoportok különbözőségeit, amikkel azok -
keresztény,
mohamedán,
izraelita, mindegy - egy és ugyanazon cél, az Isten identitásának
elérésére, egymással vetélkedve törekednek.
Mi is a buddhizmus? Surya Das láma szerint nem
vallás
dogmatikai értelemben, mert átöleli a keresztényeket, zsidókat, sőt
hitetleneket. Maga Surya Das, aki eredetileg Jeffery Miller névre
hallgatott, a hatvanas években vágyait követve Tibetbe vándorolt,
ahol
éveket szentelt buddhista tanulmányainak a tibeti zen buddhistákkal
Ázsiában.
Tanítómestere adta neki a Surya Das nevet, ami „a
fény tanítványa", s a láma bejárta tanító- és előadóként
Nepált,
Indiát és Dél-Franciaországot. Könyve: „A Szentre ébredés: lelki
életet építeni, morzsákból..." rendkívüli nemzetközi
siker.
Míg minden hit a maga dogmatikáját tartja egyedül üdvözítőnek,
és az „eretnek" bélyegét gyorsan ráütik mindenkire, aki az ember
csinálta dogmatika valamelyik tézisét másként értelmezi, mint ahogyan
azt a kiagyalók paragrafusokba öntötték, addig a buddhizmus Surya Das
láma könyve és előadásai szerint az egyes hitfilozófiák kívülről jövő
sugalmai helyett magára az emberre bízza, hogy magába mélyedés,
meditáció útján jusson el a végső igazságok, a létezés, a „honnan-
hová"
szentélyeibe. Érdekes, hogy ez a filozófia mennyire párhuzamos a
Jézus előtt Honanban született Lao Ce "Tao-Te-King"-jével,
amely
a"Tao", a legmélyebben fekvő lényeg, megismerésének
egyedüli
útját a külső benyomások, sőt ismeretek teljes kikapcsolásában
látja,
mert minden más hatás elvonja az elmét a LÉNYEG
tanulmányozásától.
Pedig, pláne akkortájt, Tibet teljesen elszigetelt volt
Kínától
(részben ma is). Mindenesetre a keleti egzisztenciális filozófiák
lényege, hogy a Latabár-féle „sok a duma,
dundi" elvet megvetik, viszolyogva attól, hogy itt is, miként a
politikában, állandóan
mások interpretáljanak, vezéreljenek, előírjanak és félemlítsenek, a
lehető legalacsonyabb szintre korlátozva így az egyén
szellemiségének
szabad szárnyalását. A buddhizmus nem
szellemi ügynökség, ahol ilyen vagy amolyan etikai vagy religiózus
portékára akarják rávenni a követőket azzal, hogy vagy azt teszed,
amit
mondok neked, vagy ide meg amoda
jutsz!
A buddhizmus nem szétválasztani, hanem közös spirituális
elvek
alatt egyesíteni szeretné az emberiséget, ezért nem bocsátkozik
hitvitákba, nem bírál, nem okoskodik,
nem üzen és nem akar felülkerekedni... Rengeteg a katolikusok és
főleg a holocaustban szellemi vezetőiket vesztett zsidóság körében a
szimpatizáns, a lámák szemináriumokat tartanak a különböző
felekezetek
számára, ahol nem hitpolitika, hanem az emberek
egymáshoz való spirituális viszonya a téma.
Láma Surya Das előadásainak és most megjelent könyvének
sikere állandóan növekszik...
Pagony Lajos
2000. május 23., kedd 00:00
|