Bár az OPEC alig tágít, nemcsak ő az aki drágít!...
E heti
nyűglődéseim...Ezekben a napokban sok olyasmi zajlik, melyek
mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Gyalog talán még igen, de
autóval már aligha.
Olaj a
tűzre?... Egy vallomással tartozom! Amikor az
olajmizéria kulminálni kezdett, én is átestem annak a bizonyos lónak
a
túlsó oldalára, amit mostanában sokan visszaálmodnak a fiákerek és
omnibuszok élére, és az OPEC-et szidók kórusához
csatlakoztam. Még a Szilágyi Örzsébetről szóló versikét is
szavalgattam magamban, tudjátok, azt a bizonyosat, hogy „hamar a
madarat..." stb. ... Merthogy - ugyi - nyilvánvalónak tűnt, hogy a
csillagos ég felé kapaszkodó
benzinárak profitjából táplálkozó oroszlánt feltrancsírozzák, és az
oroszlánrészt az olajtulajdonos arab sejkeknek juttatják, akik mit
sem sejkenek arról, hogyan szenved a munkába járó egyszerű nép...
(nép
fiát akartam mondani, de rájöttem, hogy az nem lenne igaz, mert a
fiúk
most is
vígan ott talicskáznak mini cabriolettjeiken a városi levegőt
rontva, mintha
mi sem történt volna, s az ember néha csak azon csodálkozik, honnan
szedik a jó pénzt egy-egy tankoláshoz?...)
Szóval, marad
a nép. A munkás. Mert az bizony szenved. Norvégiában egy gallon -
azaz
durván 3 és
fél liter - benzin 5 dollár. Ez európai rekord. Angliában 4.94,
Franciaországban
4.23 és így tovább. Az angolok több, mint kétszer annyit fizetnek ma
a
benzinért, mint 10 évvel ezelőtt.
És Magyarországon? Bruce
Stanley, az Associated Press tudósítója a magyarok, finnek és angolok
felháborodásáról számol be. Világszerte van egy olyan hangulat, hogy
„Dá-dá, csúnya OPEC! Nem
akarjátok emelni a kitermelési kvótát, ami az árakat mérsékelné. Ez
az
oka
mindennek!"
Kérdem: így van ez? Ilyen egyszerűen? Biztos?
Emlékeztetem a nyájas olvasót arra a tragédiára , ami a zalai
olajmezők
vízzel való elárasztása során történt a rablógazdálkodás ideje alatt,
amire a
szakemberek Rákosit, Gerőt és társaikat többször figyelmeztették, de
hiába. A világ olajkészlete nagyjából ismeretes, és az is, hogy
ésszerű, veszélytelen
nagyságrendű kitermelés esetén milyen napi mennyiséget lehet, sőt
szabad
útjára
bocsátani. De ez csak az érem egyik oldala.
Emlékezzünk arra
is,
hogy az utolsó 15 évben egyik nagy teljesítményű benzinmotor a másik
után hagyta el a feltalálók laboratóriumait, elektromos és
benzinmeghajtású szerkezetek párosítása történt, olyan gadaságos
motorok
megkonstruálásával,
amelyek a mai kilométer-teljesítmény tízszeresét lennének képesek
túlszárnyalni. Ma is ajánlja a Honda egy elektro-benzin meghajtású
kocsiját,
amely 70 mérföldet (kb. 120 kilométert) tesz meg egy gallon
benzinnel.
Ám ezeket a közlekedők jövőjét megmentő járműveket az olajfinomító
gyárak és a kormányzatok az egyes államokban maguk is sanda szemekkel
nézik, és létük
az „amiről nem beszélünk" témakörhöz tartozik.
Felvetődik a
kérdés: kinek jó a magas benzinár? Felelet: például az államnak!
Angliában és Franciaországban a benzin árának 80%-a (!!) adó,
Finnország a következő 78%-al, majd Belgium és Lengyelország 75%-al.
Ez azt jelenti, hogy ha ezekben az államokban, mondjuk 200 Ft egy
liter benzin, akkor abból 150
Ft az adó és csak 50 az üzemanyag. Hm... A magyarországi
adórészesedésről
nincs adatom.
Amerikában persze van az egyes államokon belüli
plussz szövetségi adó. A hangok ezrei zúdultak a Kongresszusra, hogy
legalább
ideiglenesen függessze fel az adminisztráció a benzinadókat. Eleinte
arról cikkeztek, hogy nem érdemes, mert csak 4 centet, majd 10
centet,
újabban
állítólag 22 centet jelentene gallononként az ár-megkönnyebbülés.
Clinton azonnal ellenezte, mondván, mi lesz akkor az
útjavításokkal; de egyes elkeseredett államok, Illinois, Indiana stb.
állami
szinten átnyúltak Clinton feje felett, és felfüggesztették a
benzinadót.
Erőteljes hatást keltett az a honatya, aki a Kongresszusban felállt,
és
fenyegetően figyelmeztette a kis-, közép- és nagykereskedőket, nehogy
a
gallononkénti 10 centes árcsökkenés haszna az ő zsebükbe vándoroljon!
Hogy a magyar milyen zseniális nép, azt sok évtizedes
közmondásunk
bizonyítja, hisz mi már évtizedekkel ezelőtt mondogattuk, hogy „kár a
benzinért!"
Lám, milyen igaz lett!...- pagony -
2000. július 03., hétfő 00:00
|