CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 16., csĂĽtörtök, Mózes, Botond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

A más szemével  

Bár az OPEC alig tágít, nemcsak ő az aki drágít!...

E heti nyűglődéseim...

Ezekben a napokban sok olyasmi zajlik, melyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Gyalog talán még igen, de autóval már aligha.

Olaj a tűzre?... Egy vallomással tartozom! Amikor az olajmizéria kulminálni kezdett, én is átestem annak a bizonyos lónak a túlsó oldalára, amit mostanában sokan visszaálmodnak a fiákerek és omnibuszok élére, és az OPEC-et szidók kórusához csatlakoztam. Még a Szilágyi Örzsébetről szóló versikét is szavalgattam magamban, tudjátok, azt a bizonyosat, hogy „hamar a madarat..." stb. ... Merthogy - ugyi - nyilvánvalónak tűnt, hogy a csillagos ég felé kapaszkodó benzinárak profitjából táplálkozó oroszlánt feltrancsírozzák, és az oroszlánrészt az olajtulajdonos arab sejkeknek juttatják, akik mit sem sejkenek arról, hogyan szenved a munkába járó egyszerű nép... (nép fiát akartam mondani, de rájöttem, hogy az nem lenne igaz, mert a fiúk most is vígan ott talicskáznak mini cabriolettjeiken a városi levegőt rontva, mintha mi sem történt volna, s az ember néha csak azon csodálkozik, honnan szedik a jó pénzt egy-egy tankoláshoz?...)

Szóval, marad a nép. A munkás. Mert az bizony szenved. Norvégiában egy gallon - azaz durván 3 és fél liter - benzin 5 dollár. Ez európai rekord. Angliában 4.94, Franciaországban 4.23 és így tovább. Az angolok több, mint kétszer annyit fizetnek ma a benzinért, mint 10 évvel ezelőtt.

És Magyarországon? Bruce Stanley, az Associated Press tudósítója a magyarok, finnek és angolok felháborodásáról számol be. Világszerte van egy olyan hangulat, hogy „Dá-dá, csúnya OPEC! Nem akarjátok emelni a kitermelési kvótát, ami az árakat mérsékelné. Ez az oka mindennek!"

Kérdem: így van ez? Ilyen egyszerűen? Biztos?

Emlékeztetem a nyájas olvasót arra a tragédiára , ami a zalai olajmezők vízzel való elárasztása során történt a rablógazdálkodás ideje alatt, amire a szakemberek Rákosit, Gerőt és társaikat többször figyelmeztették, de hiába. A világ olajkészlete nagyjából ismeretes, és az is, hogy ésszerű, veszélytelen nagyságrendű kitermelés esetén milyen napi mennyiséget lehet, sőt szabad útjára bocsátani. De ez csak az érem egyik oldala.

Emlékezzünk arra is, hogy az utolsó 15 évben egyik nagy teljesítményű benzinmotor a másik után hagyta el a feltalálók laboratóriumait, elektromos és benzinmeghajtású szerkezetek párosítása történt, olyan gadaságos motorok megkonstruálásával, amelyek a mai kilométer-teljesítmény tízszeresét lennének képesek túlszárnyalni. Ma is ajánlja a Honda egy elektro-benzin meghajtású kocsiját, amely 70 mérföldet (kb. 120 kilométert) tesz meg egy gallon benzinnel. Ám ezeket a közlekedők jövőjét megmentő járműveket az olajfinomító gyárak és a kormányzatok az egyes államokban maguk is sanda szemekkel nézik, és létük az „amiről nem beszélünk" témakörhöz tartozik.

Felvetődik a kérdés: kinek jó a magas benzinár? Felelet: például az államnak! Angliában és Franciaországban a benzin árának 80%-a (!!) adó, Finnország a következő 78%-al, majd Belgium és Lengyelország 75%-al. Ez azt jelenti, hogy ha ezekben az államokban, mondjuk 200 Ft egy liter benzin, akkor abból 150 Ft az adó és csak 50 az üzemanyag. Hm... A magyarországi adórészesedésről nincs adatom.

Amerikában persze van az egyes államokon belüli plussz szövetségi adó. A hangok ezrei zúdultak a Kongresszusra, hogy legalább ideiglenesen függessze fel az adminisztráció a benzinadókat. Eleinte arról cikkeztek, hogy nem érdemes, mert csak 4 centet, majd 10 centet, újabban állítólag 22 centet jelentene gallononként az ár-megkönnyebbülés.

Clinton azonnal ellenezte, mondván, mi lesz akkor az útjavításokkal; de egyes elkeseredett államok, Illinois, Indiana stb. állami szinten átnyúltak Clinton feje felett, és felfüggesztették a benzinadót. Erőteljes hatást keltett az a honatya, aki a Kongresszusban felállt, és fenyegetően figyelmeztette a kis-, közép- és nagykereskedőket, nehogy a gallononkénti 10 centes árcsökkenés haszna az ő zsebükbe vándoroljon!

Hogy a magyar milyen zseniális nép, azt sok évtizedes közmondásunk bizonyítja, hisz mi már évtizedekkel ezelőtt mondogattuk, hogy „kár a benzinért!"

Lám, milyen igaz lett!...

- pagony -



2000. július 03., hétfő 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület