| 
A más szemével   | 
 
| 
 
Az Elian ügy nemcsak amerikai probléma. 
 Törődtök egyáltalán 
az Elian kérdéssel?„Nem magyar probléma!" 
Biztos?...
  
Az amerikai húsvét idén hatodik helyre szorult a telekommunikációs 
hőbörgésben, aminek minden második szava a 6 éves kubai Elian neve 
ma. 
Elian itt, Elian ott,
Elian mindenütt! Az örökös, negyedóránkénti refrén a televízióban már 
menekülésre kényszerítően unalmas lenne, ha az éber és az elmét 
bombázó sok ezer „data" összehasonlítására berendezkedett elme nem 
figyelne fel lúdbőrözve a jövő árnyaitól való félelmében a történelem 
ostobán kacskaringózó útvesztőire.
  
Gyerekkoromban - mindenesetre 1960 előtt, s ez lényeges... - Florida, 
azon belül speciálisan Miami, az USA renoméjának egyik 
tinédzserálmokba ágyazott patinája volt. Még tucatnyi évvel ezelőtt 
is, a 
„Golden Girls" komikus sorozatban, itt az USA-ban, az élemedett 
lányok 
ilyen kis dalt fabrikáltak a TV képernyőjén: „Miami is nice, you can 
that tell twice... "Azaz, hogy Miami szép, s ezt kétszer is 
elmondhatod..."
  
Ma úgy tűnik, már egyszer sem! 
  
Ma reggel egy antropológiai jellegzetességei alapján félreérthetetlen 
származású miami üzletember megjelent a képernyőn, lehúzta a rolót és 
bejelentette, hogy
Miamiból „dead cityt", azaz halott várost varázsolnak általános 
sztrájkkal, amivel
a kubai kisfiúnak, Eliannak, apjával, Miguel Gonzalessel való családi 
egyesítése ellen
tüntetnek. Egyébként Miami egy jelentős részét „little Havanna"-nak 
becézik, nyilván nem azért, mert Sztálin elől elmenekült magyarok 
lakják... Akkor esetleg
„Kis Budapest" lenne a neve.
  
A számtalan pro és kontra nyilatkozat ismertetése csak 
összegabalyítaná a tényeket 
azok fejében, akik csak felületesen tájékozottak. Az egyszerű 
tényállás 
a következő:
A Havannaból elmenekült huszegynehány disszidenst szállító hajócska, 
amelynek
utasai szinte menetrendszerűen érkezgettek a 90 mérföldre fekvő 
Kubából Miamiba -
ahol Castro hatalomátvétele óta folyamatosan növekedett a kubaiak 
száma -, felborult,
és húszan életüket vesztették. Eliant halászok kimentették, 
anyja azonban
a vízbe veszett. A fiúcska nagybácsikához, nagynénikéhez került 
Miamiban, és 
amikor
apja, Miguel Gonzales a színen megjelent és kérte, hogy gyermekét 
átvehesse,
Janet Reno (egyébként maga is floridai spanyol származású...) legfőbb 
államügyész
utasítása ellenére, amivel Elian átadását követelte, a „rokonság" - 
és 
most jön
az IGAZI poén, ami e cikk megírását indokolta - valamint az egész 
Miami-beli 
kubai közösség „mondjam vagy mutassam"-mal válaszolt.
  
Azaz: a kubai gyereket birtokló család, a kubai közösség 
háttérzenéjének kísérete mellett egyszerűen ignorálta az amerikai 
kormány 
utasítását, és olyan szavak is 
röpködtek, hogy „csak holttesteinken keresztül" juthatnak a 
gyerekhez. Minden egyéb, ami ezután következett, annyi, mint amikor 
egy 
lezajlott kártyacsata után a
felek azon vitatkoznak, mit kellett volna kijátszani és hogyan. 
Clinton és Reno
álláspontja csak az, ami felett egy Hitler, Sztálin, Mao vagy Castro 
behelyettesítése esetén az ellentmondónak még érveit sem lett volna 
ideje felsorolni, (a bum-bum miatt...) nemhogy legazemberezni, 
legyávázni egy ország vezetőit, akik emberi és
családjogi szempontból azt tették, amit minden épeszű tenne.
  
Én két dolgot ajánlanék mindenkinek, akinek kételyei vannak, mit 
kellene tenni. 
1. Behatóan tanulmányozni politikai szisztémák jellemvonásait, hogy 
meg tudjuk különböztetni a demokráciát az anarchiától, ahol mindent 
lehet.  
2. Tanulmányozni ősi közmondások történelmi hátterét, például: „Adj a 
tótnak
szállást..." stb. Etnográfiai előjelzések tanulmányozása se 
bolondság.
Következményei között lásd Trianont, és más európai országok 
feltrancsírozását is.
P.L. 
  
2000. április 25., kedd 00:00 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 |