CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 27., pĂ©ntek, János napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

A más szemével  

Beszélgessünk a zenéről! (II.)

Beszélgessünk a zenéről (II.)
A zene „politikája"

Ha alaposabban megvizsgáljuk azokat a hatáselemeket, amelyek a zenének a tömegekre és egyedekre gyakorolt befolyását jellemzik, nem kell különösebb felkészültség felismerni, hogy itt döntően érzelmi motívumok az uralkodóak. Ezt azért szükséges leszögezni, mert kedvenc összehasonlítási területünknél, a képzőművészeteknél a helyzet egészen más. Ott a szemlélő esztétikai érzéke dönt a tárgyhoz való vonzódás vagy annak elvetése terén. Ez a bizonyos „esztétikai érzék" az ember formai, színskála-, geometriai arányérzéke, sőt a civilizáció haladta környezeti fejlődés kombinálta összesítés. Mint egy mozaikban, itt ezer apró tényezőből rakódik össze a kép, amit mi aztán elegáns kézlegyintéssel a „kultúra" címszó alatt tárolunk. Ebből következik, hogy egyes történelmi korok esztétikai ideálja merőben más és más lehet.

A zene azonban - sajnos, vagy hál’Istennek - a spirituális létezés legmélyebb, következésképpen legősibb régióiba hatol. Próbáljuk vizualizálni ezt:

A kémiában nap, mint nap új anyagok kerülnek napvilágra, amelyek - mint például az LSD - 180 fokos szögben képesek az emberi magatartást elhajlítani. Ezek a szubsztanciák eddig is léteztek, évezredek vagy milliók óta, de nem tudtunk róluk, mint ahogyan a génterápiáról vagy a klónozásról sem. Viszont a dialektika tudja, hogy a civilizáció nem más, mint meglévő, köztünk lappangó, ma még ismeretlen összefüggések feltárása. A tetőzés elméletileg a végtelenben van.

Ha valaki a barokk zene koncertlátogatójának kétszázötven évvel ezelőtt azt prédikálta volna, hogy majdan nemcsak egy kontinenst, hanem kontinenseket fog hatalmába keríteni a recitatív, monoton, a dzsungelek szertartásaira emlékeztető, döntően ritmikai jellegű zenei primitivizmus - a filozófusok hada acsarkodott volna, mondván, ez őrültség, lehetetlen, mert a karaván halad... Értve ez alatt a civilizációt....

A hangszergyártás később nem sejtett tökélyre emelkedett. A templomokat elárasztották a Rieger, Rogers, Hammond és más gyárak pompás orgonái, amelyek mennyei harsonák hangjával üdvözölték a híveket Bachot, Pachebelt, Scarlattit tolmácsolva. Három! Nem! Négy! Nem! Öt manuálos orgonák! A kínai és más távol-keleti manufaktúrák csodálatos hárfákat hoztak forgalomba. A valaha „zengő tamburának" becézett zongora ipara megteremtette a Steinway, Bechstein, Bösendorfer, Förster, Ibach, Baldwin márkákat, amiken Liszt Ferenc, Horowitz, Rachmaninow kápráztatták el az értő közönséget. Az évekig Párizsban élő s ott elhunyt zongoraművészünkkel, talán minden idők legnagyobbikával, Cziffra Gyurival történt: Hacsaturján Kardtáncának és Rimszkij Korzakov Dongójának hihetetlen technikát igénylő zongoraletétjét a moszkvai zeneakadémia kérte Cziffrától azzal, hogy publikálja, majd 3 hét múlva visszaküldte neki, mondván, hogy NEM KÉT ZONGORÁRA KÉRTÉK (!!) A fúvós hangszerek mezejét a Bőhm és Selmer gyárak gondozták kitűnő gyártmányaikkal.

Ezek után azt lehetne hinni, hogy a zene mint kifejezési eszköz híveit e technikai tökéletesedés útvonala mentén toborozta. Mint mindenfajta művészeti kinyilatkoztatás - manifesztum -, a zene sem lehet „kiválasztottak" - magyarán elefántcsont toronyba zárkózottak - privilégiuma. Ha te rajongsz Charles Yvesért és huszonöt millió például nem, akkor a te neved „különc" lesz, akár igazad van, akár nincs. A probléma itt ugyanis az, hogy a zene - mint arra előző cikkünkben utaltunk - nemcsak az egyén érzésvilágával azonosul, hanem - és ez logikus - ugyanakkor az egyformán érzők és gondolkodók tömegeivel is!

Mi az igazában „komoly" zene? Bach? Ravel? Granados? Prokofjev? Az igazi „komoly" zene az, ami a legszélesebb tömegekkel közöl jelentéseket, akár tetszik ez nekünk, akár nem. Ahelyett, hogy fintorognánk egy-egy „műfaj" primitívsége vagy harsogása, dübörgése, és közönségének üvöltözése és verekedése miatt, melegen tanácsolom: figyeljünk fel a mondókára, a jelenségre, a formára, a tartalomra, és azokból következtessünk társadalmi vagy művészeti válságokra...

Akik felfigyeltek mindezekre, azokat nem érte meglepetésként, hogy a legutolsó 30 esztendő napilapmellékletein, magazinjainak címlapján, plakátokon és tévéreklámokon úgyszólván egyetlen hangszert látni.
„Aha! A remek orgonákat, a Lowreyt, ami 45.000 dollár az üzletben?"
- Nem drága barátom!
„Aha! A pompás Steinway zongorákat! Igaz?
- Egy frászt!
„Aha! Bőhm klarinétokat, Selmer saxofont, „Héron" hárfát?"
- Poklot, öregem. Úgysem találod el! Inkább megmondom! GITÁRT! Gitárt és semmi mást! A szólista nyakában, interjú közben, a mosókonyhában és éjjel az omnibusz tetején... Gitárt, gitárt, gitárt.

Anélkül, hogy Segovia és Archangelo Carulli nimbuszát tépázni akarnám, hiszen adott körülmények között JÓL gitározni nehezebb lehet, mint bármilyen más hangszeren játszani a többszólamúság követelményei miatt. Ami a gitárt például a hegedű vagy cselló fölé helyezi, azt is meg kell itt jegyezni, azaz, hogy: vacakul gitározni, azaz saját kurjongatásunkat három akkorddal kísérni napok alatt meg lehet tanulni.

A gitárkultusz, ami sosem sejtett intenzitást ért el, jellegzetes igénytelenség, de NEM a hangszer ellen, hanem a zene és önmagunk iránt. Mint ilyen, sokatmondóan pesszimista lenne, hiszen például a Bill Haley- és Elvis Presley-korszak három akkordos rock’n roll primitivizmusa már a zenei közlési mód teljes beskatulyázottságával fenyegetett, de szerencsére a ritmikailag nem kevésbé bonyolult (sőt...) latínó és afro zene ellensúlya egészségesebb zenei atmoszférát teremtett. A dolog kulcsa a sztereotíp kaptafák megszüntetése lenne, de itt két dologgal kell számolni:

1. A sikerültebb - vagyis közös visszhangra számítható szerzemények - milliós bizniszt jelentenek a CD-gyárak kezében, és ott nem baj, sőt előny a témákban, szekvenciákban, hangszerelésben mutatkozó hasonlatosság. Ez a hallgatók érzelmi és kritikai önállótlanságát táplálja, ami hosszú ideig nemhogy szomjazna az újra, a magasabb szintézisűre, de bizonytalanságában viszolyog tőle!

2. "A cigány is a maga lovát dicséri" alapon egyes fajták etnikai és párhuzamos politikai előretörése, kombinálva az erőltetett üzleti stratégiával, a hallgatható, látogatható és élvezhető zenét Arisztid papagájához hasonló „ eszik, nem eszik, nem kap mást" becsempészett madár- és tinédzser-eledellé teszik. Ezalatt a sokszor tehetségesebb, a „genius loci"-val többet mondó, de „versenyképtelen" nemzeti tehetségek elsorvadnak. Nagyjából ez történt a hajdan oly híres magyar népi zenével, amit cigányzenének becéznek.

Szóval néktek esetleg majd az kell, hogy fájjon, ami a Lochness-i szörnynek?
.
Jó ez így?

- pagony -



2000. augusztus 26., szombat 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület