Programozzunk együtt !
A grafikus képernyő elmentése és
visszaállítása
Az előzőekben volt példa az egérrel való
rajzolásra. Ez mind szép és jó, de hogyan tudod
ezt elmenteni? (Feltételezem, hogy tisztában vagy a filekezelés
alapjaival, hogy hogyan
lehet irni, illetve olvasni egy fileból. Nem is kell több.) A C és a
C++ grafikus
módjában van két függvény, ami felhasználható erre: a getpixel(),
illetva a putpixel().
#include
void far putpixel(int x, int y, int color);
A putpixel egy képpontot(pixelt) rajzol a
megadott x és y koordinátára, a megadott
szinnel(color).
#include
unsigned far getpixel(x,y);
Az x és az y által meghatározott koordináta helyén lévő képpont
színével tér vissza.
Hogyan tudjuk ezt felhasználni?
Mentés:
Nem nehéz: irunk egy 'while' hurkot, ami
végigmegy a
képernyőn, miközben eltárolja egy tömbben a koordináták színét,
amiket ezután
egyszerűen kimentünk egy fileba.
Visszaállítás:
Ez sem bonyolult: kiolvassuk a mentett fileból az
adatokat, tömbbe rendezzük őket,
majd megint egy 'while' hurokkal kirakjuk őket a 'putpixel()'
függvénnyel.
A megoldást rád bízom, azonban adok néhány
jótanácsot:
Az tűnhet a legegyszerűbbnek, hogyha egy megadott nagyságban mented
el a képet,
például minden 10-dik szám után új sor fog következni. Vegyünk
például egy
egyszerű képet. Ha tudjuk a képről, hogy minden 10 szám egy sort
jelent, akkor könnyedén
vissza tudjuk rajzolni, csak figyelnunk kell az aktuális pozíciót:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
51 |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
57 |
58 |
59 |
60 |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
86 |
87 |
88 |
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
100 |
Ennek van egy hátránya: csak olyan képet tudunk
kirajzolni, amiről tudjuk, hogy
milyen széles. Ha tehát ilyen programot készítünk, akkor vagy a
felhasználótól kell bekérni a szélességét, vagy el kell helyeznünk a
fileba
egy adatot, amiből ezt megtudhatjuk. Egyik sem túl egyszerű: ha a
felhasználótól
kérdezzük meg, akkor ő bonyolultnak fogja találni a programot, ha a
fileba helyezzük
el, akkor a programunk lesz összetettebb.
Én egy másik módszert ajánlanék: minden sor végére rakjunk ki egy
olyan különleges értéket,
amely jelezni fogja a programunk számára, hogy kezdjen új sort. Így a
file egy kicsit nagyobb
lesz az előzőhöz viszonyítva, de csak annyi bájtttal, ahány soros!
A program így sokkal egyszerűbb lehet, és a legfontosabb: a kép
méretétől függetlenül
felhasználhatóvá válhat!
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
X |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
X |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
X |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
X |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
X |
51 |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
57 |
58 |
59 |
60 |
X |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
70 |
X |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
X |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
86 |
87 |
88 |
89 |
90 |
X |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
100 |
X |
Itt az X-ek (a sárga oszlopban) jelölik az új sor
kezdetét, de ez lehetne más is!
Hát mostanra ennyit. A következő alkalommal
A grafikus lapok és az animáció kapcsolatáról fogok írni.
hpet
2000. május 02., kedd 00:00