VII. Országos Neumann Kongresszus
SAJTÓKÖZLEMÉNY
VII. Országos Neumann Kongresszus
(Eger, 2000. június 21-23.)
- Információs társadalom:
esélyegyenlőség vagy a szakadék mélyülése az információ-gazdagok és -
szegények között?
- Mit hoz a globalizáció, avagy: kiszámítható-e jövő?
- Mit tesz a kormányzat?
- Merre tart az oktatási rendszer és
mire jó egy érettségi a munkaerő-piacon?
- Valóban a legújabbak-e a “legújabb” szakmai eredmények?
Az információs társadalom ezen és hasonló
kérdéseire keresik a választ ismert tudósok, informatikai, gazdasági
és oktatási szakemberek, valamint
kormányzati felelősök Egerben, 2000. június 21-23. között a
VII. Országos Neumann Kongresszus keretében. A kongresszus célja,
hogy a szakmai eredmények bemutatása mellett az informatikán messze
túlmutatva elemezze az élet valamennyi
területét érintő információs korszak jelenét és jövőjét: rámutasson
napjaink feladataira, kihívásaira, kételyeire, dilemmáira.
A gazdag program keretében előadást tartanak
többek között Kroó Norbert, Roska Tamás és Vámos Tibor akadémikusok,
a kormány több képviselője, számos informatikai és telekommunikációs
piacvezető cég vezetője, valamint tudományos és oktatási intézmények
munkatársai.
Az információs társadalom legkülönfélébb
megközelítéseiből származó közös üzenet a szakma és a társadalom
összefogásának szükségessége: ezért a kongresszus mottója is
“Együtt az információs társadalomban”.
A Kongresszus házigazdája a Neumann János Számítógép-tudományi
Társaság.
Fővédnökök: Stumpf
István kancelláriaminiszter, Katona Kálmán a KHVM május 31-
ig hivatalban lévő minisztere és
Glatz Ferenc az MTA elnöke.
Az esemény fő támogatója az
IBM Magyarországi kft.
A VII. Országos Neumann Kongresszusra jelentkezni a Neumann János
Számítógép-tudományi Társaság titkárságán lehet: 1054 Budapest,
Báthori utca 16., Tel.: 3329-390, Fax: 3318-140, e-mail: kongresszus@njszt.hu.
Jelentkezési lap és részletes
információ letölthető a www.njszt.hu címről is.
SAJTÓ-ÖSSZEÁLLÍTÁS A VII. ORSZÁGOS NEUMANN
KONGRESZUS TÉMÁIBÓL
Mottó: “Együtt az információs
társadalomban”
Az alábbi
összeállítás az idei év legrangosabb szakmai rendezvényére, 2000.
júniusi VII. Országos Neumann Kongresszusra beérkezett előadások
anyagából készült, a rövid sajtóközlemény kiegészítéseképpen, néhány
kiemelt témakör beharangozójaként. A kongresszus részletes programja
valamennyi előadás kétnyelvű összefoglalójával megtalálható a
www.njszt.hu címen.
A kongresszusra a
sajtó képviselőit a rendező Neumann János Számítógép-tudományi
Társaság meghívja.
A sajtó-összeállítás szövege szabadon
felhasználható és szerkeszthető, hivatkozásként kérjük minden esetben
a VII. Országos Neumann Kongresszust megjelölni.
Információs társadalom
Az Információ s Társadalom egyes hatásai már most is
jelentkeznek, és hamarosan még érezhetőbbé, majd dominánssá válnak.
Egy évtizeden belül a folyamatok zöme lezajlik a fejlett világban,
reméljük Magyarországon is. Az üzleti folyamatok felgyorsulnak, a tér
relativizálódik, ami új szokásokhoz vezet a munka, a kereskedelem, az
információ-szerzés és a szabadidő eltöltése terén. A változások
elementáris erejűek, az ipari forradalom jelentőségéhez foghatók.
Ismét lesznek nyertesek és vesztesek, országok, gazdasági
szereplők, társadalmi csoportok és egyének szintjén egyaránt. A
történéseket befolyásolni lehet, de ehhez sürgősen cselekedni kell. A
folyamatok megértéséhez analizálni kell, hogyan változtatja meg az
informatika a gazdaságot és a társadalmat. Ehhez tudatában kell
lennünk annak, hogy jövőnk alakításában az egyik döntő tényező
a tudás. A tudomány és ipar globalizálódása miatt tevékenységünket a
világméretekben fellelhető tudásra kell alapozni. Ez a tudás az
innováció legfontosabb hajtóereje és jelentős részben a
tudományban gyökerező információra alapul.
A kutatás-fejlesztés
eredményei gyökeresen átalakítják a társadalom életét, különösen a
kommunikáció területén. Az informatika, a távközlés és a média
technológiai konvergenciája az egyes ágazatok összefonódásához,
eg y infokommunikációs
szektor kialakulásához vezet, amelynek teljesítménye az információs
társadalom meghatározó összetevője lesz, a konvergencia befolyása
kiterjed a társadalom és a gazdaság eddig ismeretlen területeire is.
Az oktatás, a médiák, a tudományos kutatás, a politika, a termelés
szervezése különösen sokat profitál ebből a fejlődésből. Ezt az új
összefüggésrendszert számosan “digitális kultúrának” hívják. A
távközlés és az informatika egyre megkerülhetetlenebbül kötődik
nyilvánosságot feltételező, a tartalomiparral összefüggő
szolgáltatásokhoz. Az új, digitális médiatechnológiák által lehetővé
tett változások érintik a fizika, az érzékelés-lélektan, az írásos
kultúra, a médiaelmélet kérdéseit is; új munkamegosztási
struktúrákat, új életmód alternatívákat hozhatnak létre, megváltoztatják
a társadalmi és állami döntési mechanizmusokat. Ezáltal a kérdéskör
társadalmivá válik, ami elől a műszakiak sem zárkózhatnak el, hiszen
e gyors változásban a különböző diszciplínák képviselőinek
együttes munkálkodása eredményezhet nyertes
stratégiát.
Kétségtelen azonban az is, hogy ezen új lehetőségek új kockázatokat
is szülnek.
A konvergálódó ágazatok szabályozása is eredendően
különböző, ami önmagában is igényli a szabályozások közelítését. Az
infokommunikációs trend kibontakozásának elősegítése a szabályozási
korlátok oldását teszik szükségessé. Az új lehetőségek kiaknázása
ugyanakkor társadalmilag újabb szabályozási igényeket is felvet,
amelynek során az elektronikus aláírás
hitelességét, a tranzakciók biztonságát, vagy éppen a nem-kívánt tartalom
kezelhetőségét garantáló megoldásokat kell kialakítani. A
szabályozási témák összetettsége a megoldáskeresés számos új formáját
alakítja ki. Az Európai Bizottság (EC) ez irányú intenzív munkája
nyomán az első hazai lépések is megtörténtek….
Világosan látni azt is, hogy az államigazgatás is
elérkezett arra a pontra, amikor jelentősen bővíteni kell az
informatikai szolgáltatások körét az állampolgárok, és a kormányzati
szervek felé egyaránt. Ezen szolgáltatásoknak azonban csakúgy, mint
az egyes szervezeteknek összhangban kell működniük, amely nem
képzelhető el világos koncepció nélkül. Ez a koncepció nem egyenlő az
információs társadalom koncepciójával, hanem annak egy része: a
kormányzati munka informatikai eszközökkel tör ténő támogatási
lehetőségeinek felkutatásáról van szó…
Az információs társadalom lehetőséget ad arra,
hogy kialakítsuk a fejlett – EU konform – társadalom egyik
feltételét, a tágabb értelmezésű szolgáltató
államot. Ennek keretén
belül mindenek előtt biztosítani kellene az elektronikus ügyintézést,
az információhoz való széles körű hozzáférés lehetőségét, amelynek ki
kell terjednie a közigazgatás, a szolgáltatást végzők és az
állampolgár közötti, az információs társadalmat megalapozó
infrastruktúrára.
A kongr esszus előadói az információs
társadalom kihívásait, előnyeit-hátrányait, dilemmáit elemzik, a
legkülönfélébb megközelítésekből.
Globalizáció és Internet: az e-business
Az
Internet-gazdaságot alapvetően két erő együttes hatása hozta létre:
az üzleti élet globalizációja és az információs technológia
hálózatosodása. Az Internet megjelenése és térhódítása az ipari
forradalomhoz mérhető hatást fejt ki a gazdaság fejlődésére…
Az internet forradalmasította a vállalatok
üzletvitelét is. Az e-business merőben új lehetőségeket kínál a
piacok kiszélesítésére és a vállalati ügyviteli folyamatok
korszerűsítésére, aminek köszönhetően hatékonyabbá válhat a termelés
és szolgáltatás, továbbá új, innovatív módszerek kínálkoznak az
ügyfelek megszerzésére és megtartására. Hogy milyen léptékű
ez az “elektronikus forradalom”? Vessünk csak egy pillantást a
számokra: az e-businessen alapuló tranzakciók értéke 2002-ben el
fogja érni a 325 milliárd dollárt, de lehet, hogy meg is haladja ezt
az összeget. 2003-ra pedig több mint 500 millió
ember fogja használni a World Wide Webet.
A
pénzügyi tranzakció közvetlenül az Interneten ma még vagy lehetetlen,
vagy rizikós művelet a legtöbb kereskedő, vagy vásárló számára. Éppen
ezért a kereskedők eleinte csupán a katalógusaikat helyezték ki az
Internetre, a vásárló pedig a böngészést követően telefonon intézte
el a vásárlást. Napjainkban a helyzet kicsit megváltozott. Mindenki
szeretné használni az on-line lehetőségeket, örülne, ha neki is lenne
egy ilyen boltja. Sok cég ma már több millió f orintot költ, hogy
jól működő szolgáltatása legyen. A kongresszuson az előadó e
témakörben összefoglalja az európai adatokat és bemutatja azt a
szoftvert, ami egy konkrét megoldás lehet az elektronikus
kereskedelemre vágyóknak…
Oktatás
Mára már közhelyként hat, hogy az informatikai
írástudás az információs társadalomban valamennyiünk számára
alapkövetelmény: a számítógép használatának ismerete mára
nélkülözhetetlenné vált. Ezen ismereteket igazolja az Európai
Számítógép-használói Jogosítvány, amely a közok tatási, valamint a köztisztviselői és
pedagógus-továbbképzési rendszerbe beépülve, az Oktatási Minisztérium
és a Miniszeterelnöki hivatal messzemenő támogatását élvezi. A több
mint 25 országban bevezetett bizonyítvánnyal kapcsolatban az Európai
Bizottság minisztereinek 2000. március 23-24-én
Lisszabonban tartott tanácskozásán megfogalmazták:
“Az informatikai írástudás terjedésének elősegítése érdekében
olyan bizonyítványra van szükség, amely Európa valamennyi országában
megszerezhető, és egységes elvek alapján
bizonyítja tulajdonosának számítógép-használói jártasságát.”
Az ECDL a kezdetek, azaz 1997. óta élvezi az
Európai Unió támogatását.
Ami az informatika-oktatást illeti, a magyar
oktatás még a piacgazdaság követelményeihez sem alkalmazkodott,
mégsem kérdés: a banki és
egészségügyi informatika mellett az oktatási informatika lehet(ne) a
következő évezred elejének húzóágazata. A kongresszuson elhangzó
áttekintés megpróbálja feltérképezni a magyar oktatás komplex
értelemben vett informatikai képzéseit, nem
elfelejtve azt, hogy némiképp méltánytalanul, ma boldog-boldogtalan
informatikusnak hívja magát…Elöljáróban álljanak itt a tények:
Az OKJ-
s szakmák közül mind a középfokú mind a felsőfokú szakmákra az
elmélet csekély túlsúlya jellemző (60-40%). Az informatikai
képzésekben évente kb. 20 000 fő vett részt és tett le
számítástechnikai képesítő vizsgát. Ezek döntő többsége (70%)
alapfokú számítógép-kezelő, 25%-uk középfokú számítástechnikai
szoftver üzemeltető szakmát szerzett. Kb. 500 fő szerez évente
számítástechnikai programozó képesítést (A távoktatás szerepe
és a módszer lehetőségei az informatika oktatásában, 1997).
Az informatika képzés két klasszikus bölcsője a
tudományegyetemek természettudományi karai (computer science
kurzusok) és a műszaki egyetemek villamosmérnöki fakultásai
(computer, software engineering) (Felsőoktatási Informatikai
Stratégia, 1997). Bár a világban a 60-as, 70-es évektől a mérnöki és
hagyományos természettudományi bezártságból való kitörési kísérlet
jellemzi az informatikus képzést, önálló informatikai egyetemek, de legalább
karok jelennek meg - amelynek egyik főiránya a de-technicizálódás -
Magyarországon mégis kevéssé felismert, hogy a hagyományos
informatikusi tudás egyre kisebb szeletét jelenti az informatikának
(ritka pozitív példa a megjelenő bankinformatika képzés a Budapesti
Műszaki Egyetemen). Hasonlóképp a könyvtárosi szerep
információszolgáltatói, Internet-könyvtárossá való átalakulása is
gyerekcipőben jár.
A
computer science irányon belül a főiskolai szintű programozó
matematikus képzés a 70-es évek elején indult el az Eötvös Lóránd
Tudománegyetemen, a József Attila Tudományegyetemen (Szeged) és a
Kossuth Lajos Tudományegyetemen (Debrecen). Az oktatás ellenőrzése a
Magyar Akkreditációs Bizottság Matemetikai Szakbi zottságának feladata.
A
Computer/Software Engineering irányban három egyetem (Budapesti
Műszaki Egyetem, Miskolci Egyetem, Veszprémi Egyetem) és nyolc
főiskola indult el, ma a műszaki informatika tantervet a Magyar
Akkreditációs Bizottság Villamosmérnöki és Műszaki Informatikai
Tudományági Szakbizottsága ellenőrzi (Felsőoktatási Informatikai
Stratégia). Bár az egyetemi képzésre mindenütt épülnek doktori
programok, az informatika, mint önálló diszciplina elismertségére
jellemző a felügyeleti széttöredezettsé g. Hol van
ez a társadalomtudósok jó részének azon álmától, amely az
informatikát “metatudományként” definiálja, amely képes az ipari
forradalomban keletkezett hagyományos, és mára széttöredezett
diszciplinákat maga köré rendezni és újrastrukturálni?!
Az el őadók az oktatási rendszer globalizáció által eredményezett
szükségszerű változásának okait, következményeit, az ebből adódó
feladatokat, új elvárásokat vitatják meg.
Kultúra
A
globalizáció és a kialakult információs társadalom szükségszerűen
változásokat hoz a kultúra területén is: új lehetőségek rajzolódnak
ki, új elvárások születnek, és egyre fontosabbá válik kulturális
örökségeink megőrzése. A kongresszuson számos előadás hangzik el
ebben a témában, ezek közül kettőre hívjuk fel a figyelmet.
A hazai viszonyok között szokatlan és újszerű keretek között kezdte
meg működését a Neumann-ház, amelynek egyik fő feladata a magyar
kulturális örökség digitalizálásában való aktív részvétel, illetve a
digitalizált művek hálózati szolgáltatása.
Ebbe a körbe tartozik a Bibliotheca
Hungarica Internetiana digitális könyvtári állományának építése,
illetve a Digitális Irodalmi Akadémia keretében elkészült művek szolgáltatása. Mindkét
projekt megvalósítása során az SGML technológiát alkalmazzuk.
A Neumann-ház másik
kiem elkedően fontos
feladata a magyar internet források katalogizálása. A WebKat.hu
online katalógus alapján közvetlenül megkereshetők a szervereken
szolgáltatott tudományos közlemények, tanulmányok és más
dokumentumok,illetve a hálózaton keresztül elérhető közgyűjtemények.
A
kultúra és informatika találkozásából születő másik jelentős alkotás
a “Régi magyar népdaltípusok” című multimédia CD és Web oldal. Ennek
kulturális és technikai hátterével is megismerkedhetnek a kongresszus
résztvevői:
Elődeink is a kor legmodernebb eszközeivel dolgoztak: 1896-ban
Vikár Béla Európában elsőként használta a fonográfot népzenei
gyűjtésre. Nyomában Bartók Béla, Kodály Zoltán és követőik több mint
4.500 viaszhengernyi népzenei anyagot rögzítettek még a század
elején, amikor a népi kultúra hagyományos formája még virágkorát élte.
A gyűjtés a teljes magyar nyelvterületet átfogta. A két világháború
között a kor legjobb technikai színvonalán, gramofon-felvételeken
készült el az ún. Pátria-sorozat. Később a Magyar Tudományos
Akadémia keretében nagyszabású dallamrendezési és összkiadási munka
kezdődött, ennek keretében egy világszinten is páratlan Népzenei
Típusrend alakult ki, amely a régi magyar népdalokat foglalja több
mint 2300 típusba.
A gyűjtemény ezeket a típusokat mutatja be.
|