Amiért annyi mindent érdemes lenne még megtenni
Amiért annyi mindent érdemes lenne még
megtenni
Az evangélium üzenete
2000.03.19.
Mk 9.1-9
Aztán még hozzáfűzte: „Bizony mondom nektek, hogy a jelenlevők közül
lesznek, akik nem halnak meg, míg meg nem látják Isten hatalomban
eljövő országát.” Hat nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot
és Jánost, s csak velük fölment egy magas hegyre. Ott átváltozott
előttük. Ruhája olyan ragyogó fehér lett, hogy a földön semmiféle
ványoló nem képes így ruhát kifehéríteni.
Egyszerre megjelent nekik Illés meg Mózes, és beszélgettek Jézussal.
Péter így szólt Jézushoz: „Mester! Olyan jó itt lenni! Hadd verjünk
három sátrat: egyet neked, egyet Mózesnek és egyet Illésnek.” Nem is
tudta, mit mond, annyira meg voltak ijedve.
Ekkor felhő ereszkedett alá, s árnyéka rájuk vetődött. A felhőből
szózat hallatszott: „Ez az én szeretett Fiam, őt hallgassátok!”
Mire körülnéztek, senkit sem láttak a közelükben, csak Jézust. A
hegyről lejövet megparancsolta nekik, hogy ne mondják el senkinek,
amit láttak, amíg az Emberfia fel nem támad a halálból.
A Márk
evangéliumból ma a színeváltozás szakaszát olvassuk. Az első
vasárnapon azt mondtuk, hogy a nagyböjti vasárnapok evangéliumi
részleteit lehet ajánlott eszközként magunkra vonatkoztatni. Így az
első vasárnapon a sivatagot, mint az Istennel lehetséges találkozás
helyét kerestük saját életünkben.
Ma egy másik találkozás lehetőségéről szól a Márk evangélium. A
kiválasztottak találkozása ez a Megdicsőülttel. Két kérdés mardos
belülről mindannyiunkat. Lehetséges-e ez nekünk, a szürke, nagyon is
hétköznapi tanítványoknak, hiszen Jézus is - még a szűk tizenkettő
közül is - csak hármat választott ki. Valljuk be, kicsit bosszantja
demokratikus érzületünket, ha így kiemelnek, és főleg, ha másokat
emelnek ki.
A másik kérdés az, hogy ha mégis megtörténik velünk a csoda, mi
legyen azután?
Egyik sem könnyű kérdés.
Az egyháztörténetből, a szentek életéből, a misztika nagyjainak
önéletrajz-írásából igenis tudjuk, hogy a mai Földön is vannak
Tábor-hegyek. Amikor az ember felfelé, a mennyre zárt égre néz,
vonzódását az átlátszatlannak tűnő kárpit felé avval is kifejezi, hogy
az égre nyitott közösségeket mindig hegyre telepíti. Ennek az
építkezési formának kettős, jelképes és nagyon is valós vonatkozású
következménye van: rálátás bizonyos távolságból a földi dolgokra, és
közelebb kerülés az égi dolgokhoz. Jézus óta a menny kárpitja
megrepedt, a nyílást kíváncsi tekintetek kutatják. Vágyuk: ha csak egy
pillanatra is, de "átnézhessenek". Többnyire mindenkinek vannak Tábor-
hegyi pillanatai, amikre vissza lehet emlékezni, ahol jó volt Jézussal
lenni, ahonnan nem feltétlenül kívánkoztunk vissza. Jézus előttünk
fénylett, más volt, mint a templomokban, a képeken.
Nehéz erről beszélni, és az egész olyan valószínűtlen mindenki
más számára is, mint amikor a mai evangéliumot olvassuk. Álmodták
volna az egészet a tanítványok vagy részegek voltak, szuggeszció
áldozatai? Valahogyan hasonló módon tekintenének mindenki másra a mai
világban is, amikor akárki saját tapasztalatát elmondaná. Pedig vannak
féltve őrzött tapasztalataink, melyek elevenen égnek bennünk,
számunkra felejthetetlenül átsütnek azokon a fátylakon, melyek a tábor
hegyek csúcsait előlünk is, mások elől is többnyire takarják.
Talán nem is azért kaptuk, hogy dicsekedjünk velük, hogy sokat
beszéljünk róluk. Ha használt volna az ügynek, Jézus sem tiltotta
volna tanítványainak a továbbadását. Ezeken a hegytetőkön talán mi is
előre kapunk valamit abból a lehetségesből - horgonyhelyet a
viharokban -, amiért annyi mindent érdemes lenne még megtenni itt
lenn, a lapályon, a nem fénylő fehérek világában, a felhők által
takart örök ég alatt.
-DI -
2000. március 14., kedd 00:00
|