| 
Amiért annyi mindent érdemes lenne még megtenni 
 Amiért annyi mindent érdemes lenne még 
megtenni 
Az evangélium üzenete 
2000.03.19. Mk 9.1-9
Aztán még hozzáfűzte: „Bizony mondom nektek, hogy a jelenlevők közül 
lesznek, akik nem halnak meg, míg meg nem látják Isten hatalomban 
eljövő országát.” Hat nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot 
és Jánost, s csak velük fölment egy magas hegyre. Ott átváltozott 
előttük. Ruhája olyan ragyogó fehér lett, hogy a földön semmiféle 
ványoló nem képes így ruhát kifehéríteni.
Egyszerre megjelent nekik Illés meg Mózes, és beszélgettek Jézussal. 
Péter így szólt Jézushoz: „Mester! Olyan jó itt lenni! Hadd verjünk 
három sátrat: egyet neked, egyet Mózesnek és egyet Illésnek.” Nem is 
tudta, mit mond, annyira meg voltak ijedve.
Ekkor felhő ereszkedett alá, s árnyéka rájuk vetődött. A felhőből 
szózat hallatszott: „Ez az én szeretett Fiam, őt hallgassátok!”
Mire körülnéztek, senkit sem láttak a közelükben, csak Jézust. A 
hegyről lejövet megparancsolta nekik, hogy ne mondják el senkinek, 
amit láttak, amíg az Emberfia fel nem támad a halálból.
  A Márk 
evangéliumból ma a színeváltozás szakaszát olvassuk. Az első 
vasárnapon azt mondtuk, hogy a nagyböjti vasárnapok evangéliumi 
részleteit lehet ajánlott eszközként magunkra vonatkoztatni. Így az 
első vasárnapon a sivatagot, mint az Istennel lehetséges találkozás 
helyét kerestük saját életünkben. Ma egy másik találkozás lehetőségéről szól a Márk evangélium. A 
kiválasztottak találkozása ez a Megdicsőülttel. Két kérdés mardos 
belülről mindannyiunkat. Lehetséges-e ez nekünk, a szürke, nagyon is 
hétköznapi tanítványoknak, hiszen Jézus is - még a szűk tizenkettő 
közül is - csak  hármat választott ki. Valljuk be, kicsit bosszantja 
demokratikus érzületünket, ha így kiemelnek, és főleg, ha másokat 
emelnek ki.
 A másik kérdés az, hogy ha mégis megtörténik velünk a csoda, mi 
legyen azután?
 Egyik sem könnyű kérdés.
 Az egyháztörténetből, a szentek életéből, a misztika nagyjainak 
önéletrajz-írásából igenis tudjuk, hogy a mai Földön is vannak 
Tábor-hegyek. Amikor az ember felfelé, a mennyre zárt égre néz, 
vonzódását az átlátszatlannak tűnő kárpit felé avval is kifejezi, hogy 
az égre nyitott közösségeket mindig hegyre telepíti. Ennek az 
építkezési formának kettős, jelképes és nagyon is valós vonatkozású 
következménye van: rálátás bizonyos távolságból a földi dolgokra, és 
közelebb kerülés az égi dolgokhoz. Jézus óta a menny kárpitja 
megrepedt, a nyílást kíváncsi tekintetek kutatják. Vágyuk: ha csak egy 
pillanatra is, de "átnézhessenek". Többnyire mindenkinek vannak Tábor- 
hegyi pillanatai, amikre vissza lehet emlékezni, ahol jó volt Jézussal 
lenni, ahonnan nem feltétlenül kívánkoztunk vissza. Jézus előttünk 
fénylett, más volt, mint a templomokban, a képeken.
 Nehéz erről beszélni, és az egész olyan valószínűtlen mindenki 
más számára is, mint amikor a mai evangéliumot olvassuk. Álmodták 
volna az egészet a tanítványok vagy részegek voltak, szuggeszció 
áldozatai? Valahogyan hasonló módon tekintenének mindenki másra a mai 
világban is, amikor akárki saját tapasztalatát elmondaná. Pedig vannak 
féltve őrzött tapasztalataink, melyek elevenen égnek bennünk, 
számunkra felejthetetlenül átsütnek azokon a fátylakon, melyek a tábor 
hegyek csúcsait előlünk is, mások elől is többnyire takarják.
 Talán nem is azért kaptuk, hogy dicsekedjünk velük, hogy sokat 
beszéljünk róluk. Ha használt volna az ügynek, Jézus sem tiltotta 
volna tanítványainak a továbbadását. Ezeken a hegytetőkön talán mi is 
előre kapunk valamit abból a lehetségesből - horgonyhelyet a 
viharokban -, amiért annyi mindent érdemes lenne még megtenni itt 
lenn, a lapályon, a nem fénylő fehérek világában, a  felhők által 
takart örök ég alatt.
 
 -DI -
 
 
 2000. március 14., kedd 00:00 
 |