Benne van-e a Bibliában?
Benne van-e a
Bibliában?
Az evangélium világa
2000.01.23.
Grafika: D. Hoffer E.
Mk 1.14-20
János elfogatása után Jézus Galileába ment, s ott hirdette az Isten
evangéliumát és mondta: „Beteljesedett az idő, és már közel van az
Isten országa. Tartsatok bűnbánatot, és higgyetek az evangéliumban.”
Amikor Jézus a Galileai-tó partján járt, látta, hogy Simon és
testvére, András - halászok lévén - épp hálót vetnek a vízbe. Jézus
ezt mondta nekik: „Gyertek, kövessetek, és emberek halászává teszlek
benneteket.” Rögtön otthagyták hálójukat és követték. Alig ment
valamivel tovább, megpillantotta Jakabot, Zebedeus fiát és testvérét,
Jánost, amint a hálót szedték rendbe a bárkában. Őket is mindjárt
meghívta. Erre otthagyták apjukat Zebedeust, halászlegényeivel a
bárkában, és a nyomába szegődtek.
Jó néhány évvel ezelőtt, amikor először vettem a kezembe a
felfedezés igaz örömével a Szentírást, - ahogyan azóta is minden
alkalommal - sok újat fedeztem benne fel a magam számára. Ugyanakkor
úgy éreztem, vannak dolgok, amik, ha nincsenek is benn a Bibliában,
mégis benne vannak, a szelleme, a mondanivalója szerint.
Akkor gondoltam arra, hogy valamikor, ha lesz rá időm és
tehetségem, írok valamit körülbelül ilyen címmel: "Ami 'kimaradt' a
Szentírásból".
Múlt az idő, és most valahogyan úgy vagyok a dologgal, mintha egy
égi matematikus mínusz eggyel beszorozta volna az én egyenletemet.
Arra jutottam, hogy mennyi minden nincs a fejemben, szimpla ismereti
szintű birtoklás révén, ami benne van a Bibliában, csak nem tudtam
róla. (Nagyon kétes értékű vigasz, hogy annak hivatásos fordítói is
híjában voltak ennek az ismeretnek, amikor éppen a fordítás készült.)
Ebből az itt közölt meghívási részből sem tudjuk meg igazán, hogy
miért is volt olyan ellenállhatatlan a jézusi hívás, pedig a
szinoptikusok több helyen is utaltak rá. Amikor arról beszélnek
például, hogy Jézus elmegy az akkor még mással foglalatoskodó
apostoljelöltek előtt, akkor nem egyszerűen elment ott, hanem azt az
igét használják az evangélisták, amit Isten elvonulására használt az
Ószövetség. Az ott jelenlevők számára egyszerűen ebben az
"elvonulásban" is nyilvánvalóvá lett, hogy itt többről van szó, mint
egy tanító tóparti sétájáról.
Ilyenkor érzem azt, hogy talán nem is látjuk a "meghívónkat",
amikor elsétál mellettünk, a munkahelyünk, az íróasztalunk a házunk
mellett. Pedig ott van, már a járásából is nyilvánvaló, abból az
érzésből is biztosan megsejthető, hogy itt nem egyszerűen az érzékek
játékáról, hanem igazi, személytől személyhez szóló hívásról van szó.
Hogyan is hihettük, hogy az advent csak karácsony napjáig szól és
onnantól már semmi nincs? Az örök várakozás a lélek piacán csak
ilyenkor, a tóparti találkozás-meghíváskor ér véget. A meghívás pedig
szól a Biblia oldalairól is, a jó-rossz fordításokból, mindazon
jelenetekből, ahol Jézus az örök egy dénárt ígéri azoknak, akik
megtartják igéit, akik életük szakadozott hálóját valamiképpen
ottfelejtik. Ami mind benne van a Szentírásban: mindig több, mint amit
megtarthatunk, de több annál is, amit emberileg birtokolhatunk.
- DI -
2000. január 21., péntek 00:00
|