látvány, küzdelem és talán...
látvány, küzdelem és
talán...
Az evangélium világa
2000.01.30.
Grafika: D. Hoffer E.
Mk 1.21-28
Betértek Kafarnaumba. Itt szombaton mindjárt elment a zsinagógába és
tanított.Tanításával ámulatba ejtett mindenkit, mert úgy tanított,
mint akinek hatalma van, nem úgy, mint az írástudók.A zsinagógájukban
volt egy tisztátalan lélektől megszállt ember. Ez rögtön ilyeneket
kiabált: „Mi közünk egymáshoz, názáreti Jézus! A vesztünkre jöttél?
Tudom, ki vagy: Az Isten Szentje.” Jézus ráparancsolt, így szólva:
„Hallgass és menj ki belőle!” A tisztátalan lélek erre összevissza
rángatta az embert, aztán nagy kiabálás közepette kiment belőle.
Mindnyájan elcsodálkoztak. „Ki ez? - kérdezgették vitatkozva
egymástól. Tanítása egészen új, s akkora a hatalma, hogy még a
tisztátalan lelkeknek is tud parancsolni, s azok engedelmeskednek is
neki.”
Hamarosan elterjedt a híre Galilea egész vidékén.
Ez a hét bizonyos értelemben a látványos, - úgy is mondhatnánk -
hatásvadász jelenetek hete. Nemcsak a mai evangélium megszállottja
rángatózik, fizikai, emberi szemmel láthatóan, de a héten, Saulus
megtérése, Pál-fordulás napján emlékeztünk a damaszkuszi úton
történtekre is.
Nem tudhatom, hány embert érintett meg fizikai valóságában ez a
két történet. Noha tudom, hogy vannak ilyen nagyon is látható jelek
életünkben, mégis riaszt a rángatózó megszállott látványa, a lesújtott
Saulus képe.
Vajon Isten csak ilyen látványos módon tud magának híveket
szerezni?
Fokozódik a belső, érzelmi osztottságom, amikor a keresztre nézek
és ott látom rajta Krisztust, az értünk szenvedő, szeretett Fiút. Csak
így lehet, csak ilyen megdöbbentő módon kinyilvánítani a szeretetet,
valamiféle fordulást előidézni?
Arra gondolok, hogy egy valódi belső változás, ami nem jár az
izmok ilyen külsődleges működtetésével, az agóniáig menő
mozgásegyüttessel, az nem is igazi változás?
Eszembe jutnak azok az állapotok, amikor megérintett, aki az
evangéliumban úgy tanított, tett és parancsolt, "mint akinek hatalma
van". Eszembe jutnak mások tanúságtételei, melyeket
olvastam-hallottam. Egyik sem ment az olyan dolgoktól, melyeket nehéz
volt megélni, amit nehéz volt megtenni vagy meg nem tenni. Amikor a
test bizony másként cselekedett volna, ellenállt, dacolt. Amikor a
fizikai üldözőből a szeretet üldözöttje lett. Nehéz percek, órák és
napok, nehéz, és tulajdonképpen életünkben véget nem érő csatározások,
melyekben minden sejtünk, teljes anyagi valónk áll harcban a
megváltozás szándékával.
Görcs ez, vakság és leterítettség, sokak szemszögéből nem normális
(nem átlagos, nem megszokott, "demokratikus többségi") állapot.
Harc, a test harca ez, ha úgy tetszik, ószövetségi előképben, az
angyallal, melyből tartós, nem feledhető seb marad hátra. Élő,
személyes válasz mindannak, aki azt kérdezi, van-e nyertes és van-e
vesztenivalónk? Kisebb-nagyobb tövis, kihúzhatatlan, mely emlékeztet
arra a küzdelemre, amit kicsit magunkkal szemben is megvívtunk és
megvívunk, amiből kicsit sántán, legyőzötten, mégis talán győztesen
sikerül kikerülnünk. Ez az állapot nemcsak saját további, Krisztusban
való létünk záloga, de feltétele egyben mások sebei megbecsülésének
is.
Valamiképpen ugyanis mindannyiunkból vannak kiűzettetni valók és
mindannyian jártunk ott, a damaszkuszi kapu környékén.
- DI -
2000. január 26., szerda 00:00
|