"Ha akarod, megtisztíthatsz!"
"Ha akarod,
megtisztíthatsz!"
Az evangélium üzenete
2000.02.13.
Mk 1.40-45 Egy leprás jött hozzá, térdre borult előtte, s így
kérte: „Ha akarod, megtisztíthatsz.” Jézusnak megesett rajta a szíve,
kinyújtotta kezét, és így szólt hozzá: „Akarom, tisztulj meg!” Erre
rögtön elmúlt a leprája, és megtisztult. De Jézus szigorúan
ráparancsolt s elküldte, ezt mondva neki: „Vigyázz, ne szólj róla egy
szót sem senkinek, hanem menj, mutasd meg magadat a papnak, és ajánld
fel tisztulásodért a Mózes rendelte áldozatot, bizonyságul nekik.” Ám
az, alig hogy elment, mindenfelé híresztelni és terjeszteni kezdte a
dolgot. Emiatt Jézus nem mehetett nyilvánosan be a városba, inkább
távolabbi, csendesebb helyeken tartózkodott. Az emberek mégis
mindenünnen jöttek hozzá.
Szent Márk
evangélista, aki a pogányoknak írt evangéliumában Péter beszéde
stílusában, érvelési módszerével tette közkinccsé Jézus tanítását és
életét, ebben a részben is a terjedő, a megállíthatatlan
népszerűség-növekedésről ír. Jézus ismét sokakat gyógyít meg, miközben
szeretné elkerülni az ilyetén módon való feltűnést és hű marad
mindenben, még a gyógyulásért felajánlandó szokásos ajándék
mértékében is. A jottányit sem engedő Fiú szeretetének a fizikai
teljesítőképességen túl alig van határa. S miközben Márk ezen
gondolatok kifejező és hiteles tolmácsolásával bajlódik, igazi
gyöngyszemeket, drágakövecskéket helyez el - talán nem is tudatosan -
az evangéliumban. Ilye a "Ha akarod, megtisztíthatsz!"
Az akkor történt csoda egybecsengése az ószövetség korával és az
újszövetség kötését követő, immár kétezer évvel, meggondolásokra
késztet. Hogyan vélekedjünk erről a rövid mondatról ma 2000-ben? Isten
nem híve az erőszakosságnak, noha Jézus elismeri azt, hogy a makacs
kérésnek, a példabeszédben szereplőkhöz hasonlóan, nem áll ellen.
Jézus csodáin azonban végigvonul az a jól felismerhető szuverenitás,
hogy nem, vagy nem csak emberi szempontok szerint dönt, amikor egy
csodás gyógyítást véghezvisz. Az egyetlen "kötöttsége" az Atyával való
egység, amit minden áron megőriz. Ez a függetlenség az, ami Isten
cselekvéseiben mindvégig felismerhető az üdvtörténet folyamán. A
csodára váró ember pedig eléje tárja nyomorúságát, a helyzetet, amiben
megoldást remél Tőle és utána... utána rábízza, hogy döntsön, mert rá
lehet bízni, mert olyan ismeretei vannak, mert tudja, mi lakik
bennünk.
Mi a helyzet ma, ha bárki ismét csak Tőle remél segítséget? Hol
van a hitnek az a merészsége, amely megengedi azt, hogy hátralépjünk,
hogy nagyranőtt egonkat kissé a háttérbe toljuk, hogy Ő kerüljön
előtérbe? A statisztikai felmérések adatai nem sok jóval kecsegtetnek.
Történnek-e ma is csodák? Van-e mustármagnyi hit, mely hegyeket mozgat
és ami ki tudja mondani: "Ha akarod" és nem teszi magában hozzá, hogy
"de Te nem is akarod" vagy azt, hogy "de jó, ha tudod, hogy én nagyon
szeretném". Nem csonka-e az a hit, amely Jézus történetiségével,
tetteivel, kereszthalálával még csak valamilyen szinten "elboldogul",
de a feltámadással nem tud mit kezdeni? Élő lehet-e ennek a hitnek a
Jézusa?
A kérdésre, hogy vannak-e ma is csodák, leginkább azok tudnak
válaszolni, akik egy egész életet tettek rá a hit teljességének szűk
átjárójára. Ők csodák közepette élték le életüket. Gondoljunk csak
Teréz anyára, pater Pio-ra. Naponta kimondták, esetleg többször is a
mondatot:"Ha akarod...".
A mondat nem változott, Isten sem változott. Őt köti
szeretetének állandósága, megtagadhatatlansága, mi pedig minden
alkalommal újra kezdjük a mondatot, hátha egyszer hátsó gondolat és
minden kényszer nélkül ki tudjuk mondani Márk evangéliumának és
hitünk mélységének kincsét: "Ha akarod, megtisztíthatsz!"
-DI -
2000. február 07., hétfő 00:00
|