| 
Új szövet, új tömlő, új szemlélet 
 Új szövet, új tömlő, új szemlélet 
Az evangélium üzenete 
2000.02.27. Mk 2.18-22 János tanítványai és a farizeusok böjtöltek. Ezért 
akadtak, akik odamentek hozzá és megkérdezték: „Miért van az, hogy 
János tanítványai és a farizeusok tanítványai böjtölnek, a tieid meg 
nem böjtölnek?” Jézus így válaszolt: „Böjtölhet a násznép, míg vele a 
vőlegény? Amíg velük a vőlegény, nem böjtölhetnek. De eljön az idő, 
amikor kiragadják körükből a vőlegényt, akkor majd böjtölnek.
Senki sem varr régi ruhára új szövetből foltot. Vagy ha igen, 
akkor az új szövet kiszakítja a régit és a szakadás még nagyobb lesz. 
És senki sem tölti az új bort régi tömlőbe, vagy ha mégis, a bor 
szétveti a tömlőt, és a bor is, a tömlő is tönkremegy. Az új bor új 
tömlőbe való.”
 
  A törvény és 
annak szemlélete nem ugyanaz. Hányszor tapasztaljuk, hogy a látszólag 
jó törvényre különböző emberi elmék "csavarásai" után már szülő anyja 
sem ismerne rá: az értelmezés nem biztos, hogy a törvényalkotó 
szándékát erősíti. A világban ilyenkor jön a végrehajtási utasítás, 
melyben a leggyakoribb kérdésekre gyakorlati módon szeretne választ 
adni a törvényalkotó, megelőzve a teljes elferdítést. Van, hogy 
sikerül, van, hogy nem. (A számítógépesek nagyon is jól ismerik a 
praktikus FAQ - frequently asked questions - rovatokat!) Valami ilyesmi történhetett az ószövetségi törvényekkel, hiszen 
Jézus nem a törvény szövegén változtat - egy vesszőt sem vesz el 
belőle -, hanem annak értelmezését teszi most már a valódi helyére, a 
törvény alkotójának eredeti szándéka szerint. Ő a  "végrehajtási 
utasítás", ha úgy tetszik. Igaz, annak nagyon is sajátos formája, 
hiszen "előélte" számunkra mintaként az életet. Böjtölt is. A böjt 
azonban a várakozók tudatos nélkülözése. Nem önmagáért van, hanem 
eszköz. Ha nincs kire várakozni, minek kellene a böjt? - kérdezi 
Jézus.
 A szemlélet további változásának szükségességére utalnak a 
történetileg az evangélium szövegéhez valószínűleg később hozzátett, 
magyarázó részek: a ruháról és a borról szóló mondatok. Elkerülendő a 
tévedést, itt ne az anyagok értékére gondoljunk, hanem arra a 
praktikus szempontra, ami a hétköznapi embert az egyszerű megőrzésben 
vezette. Az újnak az újhoz való párosítása  "csak" azt jelenti, hogy 
Krisztussal új minta, a teremtmény létének és magatartásának új módja 
lép a történelembe. A régi ember a korábbi törvény alapján, ha azt nem 
Jézusra, mint Messiásra vonatkoztatja, nem értheti a lét új formáját, 
az "kicsorog belőle", nem tudja magáévá tenni, bensőjében megőrizni.
 Mindez nemcsak az ószövetség és Jézus korának emberére vonatkozik! 
 Kicsiben és nagyban mi is ugyanezt éljük meg akkor, amikor egyik 
napról a másikra, sőt egyik percről a másikra radikálisan, komolyan 
szeretnénk venni hitünket. A régi gondolkodással, értékszemlélettel - 
lehet, a régi külsővel, ahogyan a világban egyszerűen megjelenünk -, 
mindezt nem lehet: minden másnak, a mi legbensőnknek is, de a megtartó 
külsőnek is változni kell! (Külsőségek, extrovertáltság, kisértésre 
való alkalmak kerülése...)  Nem véletlenül mondják az ilyen téren 
tapasztaltak: az emberben a fontos dolgok belsőleg történnek, de 
nagyon ritka, amikor ez a változás már ránézésre, külsőleg is, észre 
nem vehető.
 
 -DI -
 
 
 2000. február 24., csütörtök 00:00 
 |