Új szövet, új tömlő, új szemlélet
Új szövet, új tömlő, új szemlélet
Az evangélium üzenete
2000.02.27.
Mk 2.18-22 János tanítványai és a farizeusok böjtöltek. Ezért
akadtak, akik odamentek hozzá és megkérdezték: „Miért van az, hogy
János tanítványai és a farizeusok tanítványai böjtölnek, a tieid meg
nem böjtölnek?” Jézus így válaszolt: „Böjtölhet a násznép, míg vele a
vőlegény? Amíg velük a vőlegény, nem böjtölhetnek. De eljön az idő,
amikor kiragadják körükből a vőlegényt, akkor majd böjtölnek.
Senki sem varr régi ruhára új szövetből foltot. Vagy ha igen,
akkor az új szövet kiszakítja a régit és a szakadás még nagyobb lesz.
És senki sem tölti az új bort régi tömlőbe, vagy ha mégis, a bor
szétveti a tömlőt, és a bor is, a tömlő is tönkremegy. Az új bor új
tömlőbe való.”
A törvény és
annak szemlélete nem ugyanaz. Hányszor tapasztaljuk, hogy a látszólag
jó törvényre különböző emberi elmék "csavarásai" után már szülő anyja
sem ismerne rá: az értelmezés nem biztos, hogy a törvényalkotó
szándékát erősíti. A világban ilyenkor jön a végrehajtási utasítás,
melyben a leggyakoribb kérdésekre gyakorlati módon szeretne választ
adni a törvényalkotó, megelőzve a teljes elferdítést. Van, hogy
sikerül, van, hogy nem. (A számítógépesek nagyon is jól ismerik a
praktikus FAQ - frequently asked questions - rovatokat!)
Valami ilyesmi történhetett az ószövetségi törvényekkel, hiszen
Jézus nem a törvény szövegén változtat - egy vesszőt sem vesz el
belőle -, hanem annak értelmezését teszi most már a valódi helyére, a
törvény alkotójának eredeti szándéka szerint. Ő a "végrehajtási
utasítás", ha úgy tetszik. Igaz, annak nagyon is sajátos formája,
hiszen "előélte" számunkra mintaként az életet. Böjtölt is. A böjt
azonban a várakozók tudatos nélkülözése. Nem önmagáért van, hanem
eszköz. Ha nincs kire várakozni, minek kellene a böjt? - kérdezi
Jézus.
A szemlélet további változásának szükségességére utalnak a
történetileg az evangélium szövegéhez valószínűleg később hozzátett,
magyarázó részek: a ruháról és a borról szóló mondatok. Elkerülendő a
tévedést, itt ne az anyagok értékére gondoljunk, hanem arra a
praktikus szempontra, ami a hétköznapi embert az egyszerű megőrzésben
vezette. Az újnak az újhoz való párosítása "csak" azt jelenti, hogy
Krisztussal új minta, a teremtmény létének és magatartásának új módja
lép a történelembe. A régi ember a korábbi törvény alapján, ha azt nem
Jézusra, mint Messiásra vonatkoztatja, nem értheti a lét új formáját,
az "kicsorog belőle", nem tudja magáévá tenni, bensőjében megőrizni.
Mindez nemcsak az ószövetség és Jézus korának emberére vonatkozik!
Kicsiben és nagyban mi is ugyanezt éljük meg akkor, amikor egyik
napról a másikra, sőt egyik percről a másikra radikálisan, komolyan
szeretnénk venni hitünket. A régi gondolkodással, értékszemlélettel -
lehet, a régi külsővel, ahogyan a világban egyszerűen megjelenünk -,
mindezt nem lehet: minden másnak, a mi legbensőnknek is, de a megtartó
külsőnek is változni kell! (Külsőségek, extrovertáltság, kisértésre
való alkalmak kerülése...) Nem véletlenül mondják az ilyen téren
tapasztaltak: az emberben a fontos dolgok belsőleg történnek, de
nagyon ritka, amikor ez a változás már ránézésre, külsőleg is, észre
nem vehető.
-DI -
2000. február 24., csütörtök 00:00
|