akkor az ember kiért van?
"... akkor miért-kiért van az ember?"
Az evangélium üzenete
2000.03.05.
Mk 2.23 - 3.6 Egy szombaton vetésen vitt keresztül az útja.
Tanítványai útközben tépdesték a kalászt. Erre a farizeusok
megszólították: „Nézd, olyat tesznek szombaton, amilyet nem szabad!”
De ő megfelelt nekik: „Sose olvastátok, mit csinált Dávid, amikor
ínséget szenvedett, és társaival együtt éhezett? Abjatár főpap
idejében bement az Isten házába, és megette a szent kenyereket,
amelyeket csak a papoknak volt szabad megenniük, s adott a társainak
is.” Aztán ezt mondta nekik: „A szombat van az emberért, nem az ember
a szombatért. Az Emberfia ezért Ura a szombatnak is.” Ismét betért a
zsinagógába. Volt ott egy béna kezű ember. Figyelték, vajon
meggyógyítja-e szombaton, hogy vádat emelhessenek ellene.
Felszólította a béna kezű embert: „Állj középre!” Aztán megkérdezte
őket: „Szabad szombaton jót, vagy rosszat tenni, életet megmenteni,
vagy veszni hagyni?” Hallgattak. Erre keményszívűségükön elszomorodva
haragosan végignézett rajtuk, majd az emberhez fordult: „Nyújtsd ki a
kezed!” Az kinyújtotta, és meggyógyult a keze. A farizeusok erre
kimentek, s a Heródes-pártiakkal együtt tanakodni kezdtek, hogyan
okozhatnák vesztét.
Élesedő
ellentétek. Ahogyan mi, emberek gyakran "belenézzük" magunkat valamibe
- ezzel szoktuk kifejezni azt, hogy egy, a valóságnak sokszor meg nem
felelő kép rögzül agyunkban -, úgy rögzítjük hamis állapotunkat a
gyűlöletben, a ferde szemmel nézésben, a bizalmatlanságban. Valamilyen
módon megmásíthatatlanül rigidek, merevek leszünk. Ilyen "vak" állapot
kialakulása figyelhető meg a szentírási részben a farizeusok részéről
Jézussal kapcsolatban. Már a legkevésbé az általános emberi
szempontok, a minden népek között elsődleges törvények munkálnak
bennük. Kit érdekel már, hogy egy ember meggyógyuljon - hiszen nem
róluk, személyesen van szó -, de az a fontos, hogy valamit Jézus a
holt betű szerint ne cselekedjen!
A vak düh, ami bennük munkál, hogy bármi áron "megcsípjék",
nevetséges helyzetbe hozza őket. Milyen kiváló alkalom kínálkozik a
gondolat továbbvitelére: ha a szombat az emberért van, akkor
miért-kiért van az ember? Nyilván a másikért, másokért és nyilván
Isten szeretetéért. A továbbvitt gondolatsor azonban elakad,
megtorpan, mondhatni a kapuban, nincs, aki átlépje a küszöböt, nincs,
aki megpillantsa az új világot, az ígéret földjét. Szeretni a másikat
úgy, mint önmagunkat. Mit is csinálhatunk az összes törvénnyel az első
parancsolat nélkül?
-DI -
2000. március 01., szerda 00:00
|