| 
Tüske és botránykő, de nekünk is titok 
 Tüske és botránykő, de nekünk is titok 
Gyümölcsoltó Boldogasszony 
2000.03.25. Lk 1.26-38 A hatodik hónapban az Isten elküldte Gábor angyalt 
Galilea Názáret nevű városába egy szűzhöz, aki egy Dávid házából való 
férfinak, Józsefnek volt a jegyese, és Máriának hívták. Az angyal 
belépett hozzá és megszólította: „Üdvözlégy, kegyelemmel teljes! Veled 
van az Úr! Áldottabb vagy minden asszonynál.” E szavak hallatára Mária 
zavarba jött, és gondolkozni kezdett rajta, miféle köszöntés ez. Az 
angyal ezt mondta neki: „Ne félj, Mária! Kegyelmet találtál Istennél. 
Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod elnevezni. Nagy lesz 
ő és a Magasságbeli Fiának fogják hívni. Az Úr Isten neki adja 
atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán örökké, s 
országának nem lesz vége.” Mária megkérdezte az angyalt: „Hogyan válik 
ez valóra, amikor férfit nem ismerek?” Az angyal ezt válaszolta és 
mondta neki: „A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli ereje borít be 
árnyékával. Ezért a születendő Szentet is az Isten Fiának fogják 
hívni. Íme, rokonod, Erzsébet is fogant öregségében, s már a hatodik 
hónapban van, noha meddőnek mondták, mert Istennél semmi sem 
lehetetlen.” Mária így válaszolt: „Íme, az Úr szolgálója vagyok, 
legyen nekem a te igéd szerint.” Erre az angyal eltávozott.
 
  Sokakat izgat 
az evangéliumi történetek naptári megfeleltetése. Már beszéltünk a 
"keresztény ünnepképzés" szokásáról, de ma, amikor az angyali 
üdvözletről, Szűz Mária méhében Jézus fogantatásáról beszélünk, 
amikor, ha úgy tetszik, kimondhatjuk: itt kezdődik az Újszövetség, 
időzzünk el a körülményeknél. A római időszámítás szerint valamikor augusztus vége - szeptember 
eleje lehetett, érett már az olajbogyó, és javában folyt a 
gyümölcsszüret Palesztínában. Elul havát számolták, mely a zsidó 
időszámítás hatodik hónapja volt. A terület nagy része már kiszáradt, 
minden szellőre homoktölcsérek képződtek, az emberek szemét-száját az 
arc elé tett ruha ellenére is elérte a por, mely mindenhova eljutott. 
Még legjobb talán benn a házban lehetett, abban az ablakos, de nyitott 
üregben, ahol még valamennyire védtek a falak a naptól és a 
porviharoktól is, s a szemet sem égette annyira a vakító fény.
 Fiatal zsidó menyasszony tett-vett a házban, s ekkor... a többit 
az evangéliumból ismerjük. Kevés része van az evangéliumnak, melyet 
alaposabban "morzsáira szedtek volna". Elmondták, mi a különös, a 
csodálatos Mária viselkedésében, miért példakép a keresztények 
számára. Még többet beszéltek arról, hogy Isten szeretete milyen, 
számunkra különös dimenzióiban, felfoghatatlan módon jutott el az 
emberhez.
 Mégis ez az egyetlen rész a Bibliában, melynek a Hiszekegybe 
"beépült" mondata elhangzásakor fejet hajtunk, ezzel ismerve el azt a 
titkot, melynek megfejtése nem ránk, de aligha utódainkra vár.
 Forrás és tüske ez a részlet: soha el nem tűnő reménység és 
botránykő.
 Kegyes beszéd, amit mondok? Csak prédikáció?
 Másfél héttel ezelőtt hallottam egy volt pártállami újságírót. 
Visszaemlékezéseit felolvasva - legyen ez az ő becsülete -, nem 
"rondított bele" saját fészkébe: minden zökkenő nélkül ki merte 
mondani, hogy az '56-ot követő első években semmi botrányos nem 
történt. Titok ez is, a hallgatásra és a tévedő emberre nézve pitiáner 
és kicsit érthetetlen. Ugyanekkor a pártépületben levő irodájáról 
beszélve megemlítette, hogy annak ablakai a püspöki palotára néztek: 
itt újságíróként, a tények krónikásaként - ismét titok - nem szólt a 
"bajszos püspökről", de véletlenül sem felejtett el egy "vicces" 
megjegyzést ejteni a Szentháromságról és a fogantatásról. A 
hallgatóságból hangosan senki sem nevetett, a poén - így - nem jött be 
igazán ...
 Az idő hullámai bennünk és környezetünkben is időről időre 
feldobják ezt a - számunkra "megemészthetetlen" - szentírási 
részletet, bizonyítva azt, hogy ezek a dolgok nem a mi "léptékünkben" 
terveztettek és zajlottak le. Tábor hegy ez is, ami Názáretben történt 
- ha nem is hegyen történik a cselekmény -, és nyári, takaró sivatagi 
por marad az angyal távozta után. De marad még Valaki, akiben 
bizonyságát adta a hozzánk nem mérhető annak, hogy "Úgy szerette Isten 
a világot"...  És ez immár 2000 éve nem titok!
 
 -DI -
 
 
 2000. március 21., kedd 00:00 
 |