Hitetlen, vagy egyszerűen csak ember-e Tamás?
Hitetlen, vagy egyszerűen csak ember-e
Tamás?
Az evangélium üzenete
2000.04.30.
Jn 20.19-29 Amikor beesteledett, még a hét első napján
megjelent Jézus a tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár a
zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót. Belépett, megállt
középen és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” E szavakkal megmutatta
nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a
tanítványokat. Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem
küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” Ezekkel a szavakkal
rájuk lehelt, s így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket!
Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek
megtartjátok, az bűnben marad.” A tizenkettő közül az egyik, Tamás,
vagy melléknevén Didimusz, nem volt velük, amikor megjelent nekik
Jézus. A tanítványok elmondták: „Láttuk az Urat!” De kételkedett:
„Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem helyezem ujjamat a
szegek helyére, és oldalába nem teszem a kezem, nem hiszem.” Nyolc nap
múlva ismét együtt voltak a tanítványok, s Tamás is ott volt velük.
Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett, megállt
középen, és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” Aztán Tamáshoz
fordult: „Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet
és tedd oldalamba! S ne légy hitetlen, hanem hívő!” Tamás fölkiáltott:
„Én Uram, és Istenem!”
Jézus csak ennyit mondott: „Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem
látnak, mégis hisznek.”
"Láttuk az Urat!" Ismét egy mondat, ismét egy reakció, mely nem
sokat változott. Vannak lelkiségi irányzatok, ahol a megtapasztalás
friss örömét feladat továbbadni, feladat megszólítani valakit. Valami
hasonlót mond az illető az utcán a megszólítottnak, aki aztán
vérmérsékletétől függően válaszol rá. Egy idő elteltével a
megszólítások lelkesedése csökkent, mert a válaszokban olyan fajta
érzelmi válság tükröződött, mint amit Tamásban váltott ki a hír.
Az első gondolat talán a többiek épelméjűségét vonja kétségbe:
olyant látni, ami még nem volt, ami meghaladja a tudásunkat, a
fantáziánkat.
A másik gondolat a féltékenység: több-e a másik tíz, hogy éppen
nekik jelent meg, hogy már nőknek is, csak éppen neki nem.
Ki tudná összefogni a belső reakciók sokaságát? A háborgó érzelmek
viharát ki tudná lecsendesíteni? Vajon mi még nem voltunk valami
hasonló helyzetben, amikor "mindenki más" látta már az Urat, csak
éppen előlünk maradt rejtve?
Tamás csak
azoknak hitetlen, akik a szájukkal hisznek. Hányan vagyunk ilyenek,
akik hittanórán, beszélgetéseken, önképzésen, kegyes alkalmakon
megtanultuk a hit nyelvét. Alkalmazunk bizonyos kifejezéseket,
előszeretettel használunk jól bevált szófordulatokat, könnyed
vállrándítás közben, egy-egy fejmozdulattal utalunk megtörtént
dolgokra, melyeket, ugye már mindenkinek ismernie illene...
Tamás nem ilyen. Tamás nem így beszél. Valamiért, talán egy lelki
adottsága miatt nagyon is emberi: realista, éppen ezért kicsit
depresszióra hajlamos. Látásmódja miatt elvonul, tépelődik, magára
marad. Csak a Feltámadott "véletlene" segíti hozzá a mindent
megváltoztató találkozáshoz. Jézus véletlenei ilyenek. Megelőzi a
döntés és az emberi tett: egy társaság, ami valamilyen módon talán
közösség is, alkalmat kínál, hogy elmondja az iker egyik fele, mit
érez. (Csak zárójelben: hol a másik fele, az ikertestvér, a genetikus
hasonmás?)
Tamás nem hitetlen, de kételkedő, vívódó, bizonyosságra vágyó.
Sokan azt mondják, hogy a világ nem is hitetlenekkel, csak Tamásokkal
van tele. Mindannyian egy olyan közösségre várnak, ahol Jézus
megjelenik. Ott, éppen ott, ahol senki sem gondolná. Nem félelmetes
egy kicsit? Zárt ajtók, félő emberek, akik valamilyen módon mind
kizárták az életükből Krisztust. Ő pedig megjelenik: először a
tanítványok együttes kedvéért, aztán pedig talán egyedül Tamásért, az
egyért, aki elkóborolt.
Félelmetes ránk nézve is a következő lépés: semmi kérdés, semmi
információszerzés, vallatás, csak egyből a felszólítás: "Nyújtsd
ide!..." Jézus mindent tud, minden szavunkat és gondolatunkat.
Egyetlen szóval nem mondja, hogy Tamás hitetlen, csak megállapít:
"Hittél, mert láttál." Csatlakozik mindehhez az utolsó
boldogságmondás: "Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek."
Könnyebb a nem látás, mint a szegénység, a sírás, a szelídség vagy a
békességszerzés? Csöppet sem. De nem könnyű a világot látva a
transzcendensben gondolkodni sem, nem könnyű a sebek, személyes
találkozás nélkül hinni sem.
Önökre bízom a biztos ismeret hiányában megválaszolhatatlan
kérdést: Elképzelhető-e, hogy a tanítványként vele tartó Tamás
esetében megjelenni kényszerülő Jézus a modern világban annyira
realista és depressziós kortársaknak, nekünk nem jelenik meg?
Elképzelhető-e, hogy a találkozás után hihetetlen munkavégzésű Tamás
esete, a közös találkozás után a világot evangelizáló tanítványok
példája után Jézus éppen erről az eszközről mond le üdvösségünk
kárára?
Én úgy gondolom, Jézus most is megjelenik a zárt ajtók mögött, a
zárt emberi testek belsejében. Köszön:"Békesség nektek!" Ez lehet az
egyház tanította bármely formában: szentségi jelenlétben, tanításban,
a Szentlélek működésében, embertársunkban, segítő közösségben, de
lehet, hogy most is vannak Tamások, akiken nem segíthet másképp (akik
már korábban kísérték, de valami világi realista szemlélet a
depresszió egyedüllétébe taszította őket). Megáll bezártságuk előtt és
megszólal: "Nyújtsd ide az ujjadat, hogy tapints, tedd ide a kezed,
hogy véremtől nedves legyél, de ne légy hitetlen!"
Ez a végső határ, innen már nincs tovább. Hova futhatna az ember
Krisztus elől, hiszen ott áll már Tamás mellett, ott, a damaszkuszi
kapuban Saul mellett. Marad a végső, immár vissza nem fordítható
válasz: "Én Uram és Istenem!"
Ne felejtsük: húsvét öröméhez nemcsak az tartozik hozzá, hogy
Jézus meghalt értünk és feltámadt, de az is, hogy a feltámadt test
formájában mindig velünk lesz, Tamásokkal, egészen a világ végezetéig.
-DI -
2000. április 28., péntek 00:00
|