Tanúk a vádlottak padján?
Tanúk a vádlottak padján?
Az evangélium üzenete
2000.05.07.
Lk 24.35-
Erre ők is beszámoltak az úton történtekről, meg arról, hogyan
ismerték fel a kenyértöréskor. Míg ezekről beszélgettek, egyszer csak
megjelent köztük és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” Ijedtükben és
félelmükben azt vélték, hogy szellemet látnak. De ő így szólt
hozzájuk: „Miért ijedtetek meg, s miért támad kétely szívetekben?
Nézzétek meg a kezem és a lábam! Én vagyok. Tapogassatok meg és
lássatok! A szellemnek nincs húsa és csontja, de mint látjátok, nekem
van.” Ezután megmutatta nekik kezét és lábát. De örömükben még mindig
nem mertek hinni és csodálkoztak. Ezért így szólt hozzájuk: „Van itt
valami ennivalótok?” Adtak neki egy darab sült halat. Fogta és a
szemük láttára evett belőle. Aztán így szólt hozzájuk: „Ezeket mondtam
nektek, amikor még veletek voltam, hogy be kell teljesednie mindannak,
amit rólam Mózes törvényében, a prófétákban és a zsoltárokban írtak.”
Ekkor megnyitotta értelmüket, hogy megértsék az Írásokat, s így
folytatta: „Meg van írva, hogy a Messiásnak szenvednie kell, és
harmadnap fel kell támadnia a halálból. Nevében megtérést és
bűnbocsánatot kell hirdetni minden népnek Jeruzsálemtől kezdve. Ti
tanúi vagytok ezeknek."
Megnyitotta
értelmüket, mégpedig két irányban egyszerre. Visszafelé, hogy
megértsék, megérthessék - amennyire emberileg lehet -, hogy mi is
történt Betlehemben, Názáretben, a tanítás három éve alatt és
Jeruzsálemben? Előrefelé pedig, hogy felfogják a mindenkire háruló
feladatot, aki a 2000 év során a hitben tanújává vált Krisztusnak,
kereszthalálnak és feltámadásnak.
Ha valaki erre azt mondja, hogy mind a két nyitás elég tökéletlen
módon sikerült, annak igaza van. (Mi sikerüljön akkor nekünk
tökéletesre?) Tenyeres-talpas tanítványok akkor és most, akik előtt
enni kell, akiknek meg kell tapintaniok Őt, akiknek csak a látható
nem elég. Vagyis mindannyian valamilyen módon Tamások is. Arra
gondolok, ha Jézus ebben a feltámadott testben itt marad, az elmúlt
két évezredben egyik templomból a másikba, egyik háztól a másikig
rohangálhatott volna, hogy újra és újra elmondja: "miért támad kétely
a szívetekben?" (Nem csak az enyém a gondolat: irodalmi vonatkozás
több is ismeretes.)
Hiszen mi sem vagyunk mások: azt a kézzel fogható tapasztalatot,
amit az érintésben és szellemi elfogadásban részesült apostolok ránk
hagytak, minden újabb generáció nagyító alá vesszi. A nagyító alatt
pedig kiderül, hogy a gyakorlatban hamisítottuk-hamisítjuk meg az
örökséget. Minden generációra esik jóformán egy torzítás, és minden
nemzedékre egy korrekciós törekvés, mely vagy sikerül vagy nem. Mi
mindenesetre mindig úgy gondoljuk, hogy az eredetekhez való
visszatérésnek most kell sikerülnie. Egy-egy közülünk, a milliárdból,
meg is mutatja, a többi pedig naponta botladozik, és inkább tagad
poklot, inkább hirdet általános üdvözülést, mintsem az üzenethez, a
szellemi-gyakorlati megnyitáshoz hű maradjon.
Talán erre a hitetlenkedésre, az értelem romboló-építő kételyére
születtünk, talán a szellemi világ hatása, talán az egymástól szerzett
keserű tapasztalat, hogy a jó nem lehet annyira jó, hogy semmi sem
olyan szép, mint amennyire első pillantásra látszik. (A szellemi,
többszöri látszólagos kudarc - ebben is a Mestert követjük(?) - mindig
megelőzi fizikai halálunkat?)
Tanúk a vádlottak padján? Nehogy oda kerüljünk, mert itt lenn még
csak mondunk valamit a körülményekről, de ott minden másként fog
kinézni! Csak ameddig van még ma és holnap, addig érvényesek a
mondatok: "Békesség nektek! Ti tanúi vagytok ezeknek!"
-DI -
2000. május 03., szerda 00:00
|