Lélektől lélekig |
Ugyanis vagy szolga vagy barát
Ugyanis vagy szolga vagy
barát
Az evangélium üzenete
2000.05.28.
Grafika: D. Hoffer Erzsébet
Jn 4.7-10, 15.9-17 Egy szamariai asszony odament vizet
meríteni. Jézus megszólította: „Adj innom!” Tanítványai ugyanis
bementek a városba, hogy élelmet szerezzenek. A szamariai asszony így
válaszolt: „Hogyan? Zsidó létedre tőlem, szamariai asszonytól kérsz
inni?” (A zsidók ugyanis nem érintkeztek a szamariaiakkal.) Jézus ezt
felelte neki: „Ha ismernéd Isten ajándékát, s azt, aki azt mondja
neked: Adj innom, inkább te kértél volna tőle, s ő élő vizet adott
volna neked.”
Amint engem szeret az Atya, úgy szeretlek én is titeket. Maradjatok
meg szeretetemben. Ha teljesítitek parancsaimat, megmaradtok
szeretetemben, amint én is megtartottam Atyám parancsait, és
megmaradok szeretetében. Ezeket azért mondom nektek, hogy az én örömöm
legyen bennetek is, és teljes legyen az örömötök. Az az én parancsom,
hogy szeressétek egymást, amint én szerettelek benneteket. Senki sem
szeret jobban, mint az, aki életét adja barátaiért. Ha megteszitek,
amit parancsolok nektek, a barátaim vagytok. Nem nevezlek többé
szolgának benneteket, mert a szolga nem tudja, mit tesz ura.
Barátaimnak mondalak benneteket, mert amit hallottam Atyámtól, azt
mind tudtul adtam nektek. Nem ti választottatok engem, hanem én
választottalak benneteket, s arra rendeltelek, hogy menjetek,
teremjetek gyümölcsöt, maradandó gyümölcsöt. Akkor mindent megad
nektek az Atya, amit a nevemben kértek tőle. Ezt a parancsot adom
nektek: szeressétek egymást!
A mai evangélium
kulcsszava az "ugyanis". Mikor szoktuk ezt a szót használni? Akkor,
amikor egy beszélgetőtárs, aki tulajdonképpen mindent megérthetne,
mégis kétségekkel van tele. Pont a lényeget emiatt nem érti! Felfogja
egyenként a szavak jelentését, részben az agyában össze is fűzi
azokat, mégis az egészet, összefüggéseiben, úgy, ahogyan már lehetne
is valamit kezdeni vele, a dolog homályban marad.
Ugyanis Jézus mindenkihez jött. Ez az első küszöb, amiben nagyon
sokan felbuknak. Nemcsak hozzánk, akik a szokásosnál talán többet
foglalkozunk Vele, írunk Róla, eszünkbe jut valami, ami másnak nem.
Talán valami halvány kép még ki is rajzolódik rajtunk. Sok még rajta a
retusálnivaló, de mégiscsak Ő. Nemcsak a mi általunk választott
közösséghez jött, mert Ő mindenkit választott. Nem ugyanolyan módon,
nem ugyanolyan eszközökkel, sohasem elutasítással, sohasem "bocsánat,
de ez nem az én közösségem"-mel. A ránk méretett, a "ránkszabott"
közösség elől el lehet futni, lehet hibáztatni, de egyet nem lehet:
azt mondani, hogy az nem nekünk készült!
És ez önmagában még kevés: nem erről szól a történet. Mert a
második ugyanis azt közli velünk, hogy közös parancsunk van Tőle:
szeressük egymást! Nem az édeskés-szirupos operett-érzéssel, mely
megáll a színpad szélén és csalódássá merevedik az utca hidegében. Az
akarat szintjén, a mégis szintjén, a követés szintjén működik ez a
szeretet. Akarom, hogy így legyen! Akarom, hogy mindenek és mindenki
ellenére, aki nem így gondolja, azokkal is így gondolkodjak és
cselekedjek, és akarom, hogy szeretetem Jézus tevékeny, halálig menő
szeretetének követő szeretete legyen. Ez utóbbi csak most, húsvét után
mondható ki az ember nyelvén, mert látom a példát: nem marad magára
hosszú távon, aki barát szeretne lenni. Milyen sértőnek tűnhetett a
szövegösszefüggés, amikor csak kötelességüket teljesítő szolgának
neveztettünk. Mennyivel szebb, de mennyivel nehezebb is a barátság.
Törékeny, időigényes, féltételek nélküli, fel nem mondható vállalni
köteles következmények nélkül, akarattal teli, és főleg nem keresztek
nélküli! Ezzel a szeretettel szeretünk-e? Nem várnánk édes
válasz-csókokat, fülig érő szájjal küldött mosolyt, a hódolat apró, de
hatásos jeleit? Hiszen mit tudunk mi végeredményben bárki másról? Csak
annyit, amit éppen érzékelünk: felszínes emberi magatartást. De annyit
Krisztus által mindig, hogy amennyi a mai napból adatott, az a mi
lehetőségünk, a mi választásunk: szolga vagy barát. Nincs kivétel.
-DI -
2000. május 24., szerda 00:00
|
|
|