Ha Istenre nem is vagy kíváncsi, de a másikra miért nem?
Ha Istenre nem is vagy kíváncsi - a
másikra miért nem?
Az evangélium üzenete
2000.07.09.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mk 6.1-6
Innen eltávozva saját városába ment. Tanítványai elkísérték. A
következő szombaton tanítani kezdett a zsinagógában. Sokan
hallgatták,
és csodálkozva mondogatták: „Honnét vette ezt? Hol tett szert erre a
bölcsességre? És a csodák, amiket kezével végbevisz! Nem az ács ez,
Mária fia, Jakab, József, Júdás és Simon testvére? S ugye, nővérei is
itt élnek közöttünk?” És megbotránkoztak rajta. Jézus erre
megjegyezte: „A prófétának csak hazájában, rokonai körében, a saját
házában nincs becsülete.”
S nem is tehetett ott csodát, csupán néhány beteget gyógyított meg,
kézrátétellel. Maga is csodálkozott hitetlenségükön.
Addig van békéd a világban, amíg valamit nem teszel. Amíg szinte
láthatatlanul belesimulsz, nem leszel más. Nem ugyanolyannak persze
több módon is lehet lenni: jobbként és rosszabbként. A biztosabb
alternatíva a rossz, mert azt mindenki érzi saját magában is, és
mindenkit "feldob", ha magánál rosszabbat talál. Ha jobb, ha ebben az
irányban más, az már botrányos. Hiszen nem simul bele a képbe: apja
legyen nagyapja, fia legyen apja; aki a szerencsétlenségbe született,
az legyen olyan, aki meg szerencsés, az nem baj, ha a nemes, magukat
jól dokumentáló ősökhöz hasonul.
Jézust mint embert sok meglepetés érte. Érdekes módon nem
azon lepődött meg, ha a dolgok számára rosszra fordultak. Árulás,
elfogás, ítélet és kereszthalál: sehol egy szó a csodálkozásról, a
megbotránkozásról. Mintha mindez így lenne természetes, mintha
mindennek így kellene történnie. Ezzel szemben, ha egy csoda, ha egy
isteni beavatkozás után, mint pl. a halálból feltámasztás, nem ér el
hatást, sőt, egy-két nappal később hitetlenségbe fordul a rajongás,
akkor csodálkozik. Nem, Jézus nem bosszankodik, nem magyarázkodik,
nem
akar mindenek ellenére meggyőzni senkit, csak csodálkozik.
Mire utal ez, ha egybevetjük azzal a hittétellel, hogy a hit
kegyelem, bizalom és meggyőződés. Arra, hogy ezeket az argumentumokat
Jézus nagyságban, hatásban, erősségben össze tudja vetni. Az istenit
az emberivel, a nem befolyásolható nagyságot a kis egyéni lépéssel.
Jézus a döntésünkön, a mérlegelésünkön csodálkozik. Valamit
rosszul dekáztunk ki, jó piaci kofa szerint megfogva a mérleg
nyelvét.
Azon csodálkozik, hogy a másikban is csak magunkat és előzményeket
keresünk, nem pedig az Isten új csodáját. Aki lehet bármikor más,
mint
a környezete. Bármennyire meghatározó a környezet, nem determinál
mindent, mert a létünk milyenségét a valóság egészével való
kapcsolatunk határozza meg.
Mi fél-valóságban, csak a világban élünk, döntéseink pedig a
saját
"jogból" származó ismeretlenség korlátain belül mozognak. Van tehát
az
emberi ismeretnek is, egyénekre lebontva, egy lehetséges szintje,
ahol
döntést lehet, döntést kell hozni. Közvetlen környezetünk is könnyen
lehet, hogy más, mint ahogyan mi látjuk. Ez van Jézus
csodálkozásában:
ha Istenre nem is vagy kíváncsi - a másikra miért nem?
- DI -
2000. jĂşlius 05., szerda 00:00
|