Mi van az ünnepek között?
Mi van az ünnepek között?
Az evangélium üzenete
2000.07.30.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Jn 6.1-15 Jézus ezután átkelt a Galileai-tavon, Tibériás
taván. Nagy tömeg követte, mert látták a betegeken végbevitt
csodajeleket. Jézus fölment egy hegyre, s ott leült a tanítványaival.
Közel volt a húsvét, a zsidók ünnepe. Amikor Jézus körülnézett, és
látta, hogy nagy sereg ember tódul hozzá, megkérdezte Fülöptől:
„Honnan veszünk kenyeret, hogy legyen mit enniük?” Ezt azért
kérdezte,
mert próbára akarta tenni, maga ugyanis tudta, mit fog végbevinni.
„Kétszáz dénár árú kenyér sem elég, hogy csak egy kevés jusson is
mindenkinek” - felelte Fülöp. Az egyik tanítvány, András, Simon Péter
testvére megszólalt: „Van itt egy fiú, akinek van öt árpakenyere és
két hala, de mi az ennyinek?” Jézus meghagyta: „Telepítsétek le az
embereket!” Azon a részen sok fű volt. Letelepedtek hát, s csak a
férfiak voltak szám szerint ötezren. Jézus ekkor kezébe vette a
kenyeret, hálát adott és kiosztotta a letelepedett embereknek, s
ugyanígy a halból is adott, amennyit csak akartak. Amikor jóllaktak,
szólt tanítványainak: „Szedjétek össze a maradékot, nehogy kárba
vesszen.” Összeszedték, s tizenkét kosarat töltöttek meg az öt
árpakenyér maradékából, amit meghagytak azok, akik ettek.
Amikor az emberek látták a csodajelet, amelyet Jézus végbevitt, így
beszéltek: „Bizonyára ez az a próféta, akinek el kell jönnie a
világba.” Jézus észrevette, hogy körül akarják venni, erőszakkal meg
akarják tenni királynak, azért visszament a hegyre, egyedül.
Jézus tanított meg imádkozni a mindennapi kenyérért. Mi a
mi mindennapi kenyerünk? Mit jelent számunkra Jézust keresni,
tanítását hallgatni?
Ötezer éhes férfi és családtagjaik (ennek a számnak nyilván a
többszöröse) ülnek a füvön. Várnak. Az ünnep környékén vagyunk: kerek
évforduló után lesz csak teljes a magyarázat (teljes-e számunkra,
vagy még most is töredékes): Jézus gondoskodik rólunk.
Az evangélium üzenete nagyon is jól átültethető napjainkba. Az
emberek a hétköznapi csodák hatására keresik Jézust és elsősorban az
ünnepek tájékán, de mi van az ünnepek között? Csend, mert
hétköznapjainkból hiányzik a keresés, hiányzik a mindennapok sok
tennivalójából az Úr.
Nagycsütörtök éjszakája után már két kenyeret keresünk. Mindkettő
"mindennapi": akik az élet teljességére törekednek, nem
nékülözhetik
az árpakenyér mellett a kovásztalan kenyér, a sacramentum táplálását
sem. Letelepedni a zöldbe (nem sok ilyen idő és hely volt
Palesztínában), a víz mellé, ahová a szarvas is kívánkozik a
zsoltáros
szerint, a valóságban, vagy jelképesen, bárhol, a legképtelenebb
körülmények között is. Megkeresni azt, akinek van mit szétosztani -
ugyancsak kettős értelemben használjuk a kifejezést. Jézust annak
felismerni és elismerni, aki valójában.
Számos olyan eleme van a mai evangéliumi résznek, mely mind,
külön-külön is egy-egy elmélkedés, önvizsgálat alapja lehet. Nem
tudni, hányan ülünk egymás mellett a füvön, nem tudni, hogy valóban
eljut-e a táplálék mindenkihez. Ez az együttlét mindenkinek, nemcsak
az egész közösségnek, de az egyéneknek is, egyenként is fontos. Csak
így, a kettős táplálás személyes valóságában válik kézzelfoghatóvá a
csoda, mindennapjaink csodája. A sokezer ember csodát látott: vajon
a húsvét titkát is megtalálták mindannyian, mint a kenyeret és a
halat? Vagy nagyon elfoglaltak voltak a királyság gondolatával?
Ültessük át az "évfordulós" eseményt a saját életünkbe!
Megmaradtunk-e a sok kosárnyi maradéknál, mely azóta is egyre gyűlik,
vagy, legalább részlegesen, amennyire emberileg egyáltalán
lehetséges,
felkerült-e a krisztusi test is a napi "fogások" közé, felkerültünk
mi
is, ahogyan Pilinszky magunkról, mint étekről beszél a Nagy Halász
asztalára? Mi már tudhatjuk: Jézus mindkettőt adja.
- DI -
2000. július 27., csütörtök 00:00
|