Van mire emlékezni, van mire vágyakozni
Van mire emlékezni, van mire vágyakozni
Az evangélium üzenete
2000.08.06.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mk 9.2-9
Hat nap múlva Jézus maga mellé vette Pétert, Jakabot és Jánost, s
csak
velük fölment egy magas hegyre. Ott átváltozott előttük.
Ruhája olyan ragyogó fehér lett, hogy a földön semmiféle ványoló nem
képes így ruhát kifehéríteni. Egyszerre megjelent nekik Illés meg
Mózes, és beszélgettek Jézussal. Péter így szólt Jézushoz: „Mester!
Olyan jó itt lenni! Hadd verjünk három sátrat: egyet neked, egyet
Mózesnek és egyet Illésnek.” Nem is tudta, mit mond, annyira meg
voltak ijedve. Ekkor felhő ereszkedett alá, s árnyéka rájuk vetődött.
A felhőből szózat hallatszott: „Ez az én szeretett Fiam, őt
hallgassátok!” Mire körülnéztek, senkit sem láttak a közelükben, csak
Jézust. A hegyről lejövet megparancsolta nekik, hogy ne mondják el
senkinek, amit láttak, amíg az Emberfia fel nem támad a halálból.
Ne felejtsük, hogy Márk a hagyomány és a kutatások szerint
a Péter szájából hallottakat örökítette meg evangéliumában!
Isten látása öröm és félelem is egyben. Melyikünk vállalkozna
arra, hogy jelen állapotában, csak úgy, hipp-hopp, Isten előtt
megjelenik és rátekint? Ha a Fiú személyes, emberi társaságában ilyen
a dicsőséget látni, akkor nem sokan vágyakozhatunk utána. Péter is
megijedt, mint az elődök: mint Ábrahám, Mózes és a próféták egy
része,
és mint az utódok, a misztikusok egészen napjainkig. Vannak, hogyne
volnának az átváltozás világosságát "utánzó" pillanatok sokunk
életében. Egy töredék másodpercben az örökkévalóság, amiből évekig
lehet élni, amitől minden megváltozhat.
"Transzformált", "gyenge égi árammá" szelídített változatai ezek
a
kegyelem nagyfeszültségű "tápvezetékében" áramló energiájának, a
teljességben látásnak. Ugyanúgy megsemmisülnénk egy óvatlan érintés
által, mint ahogyan a semmibe hullanánk a létezést fenntartó
Tabor-hegyi fehérség nélkül.
Hegy és völgy között ingázunk nap, mint nap, egyik évről a
másikra, ameddig "éremesélyes" futásunk tart, ameddig előre tudunk
tekinteni. Tart-e még bennünk az emlékezet kettős érzése, a félelem
és
öröm ambivalens vonzása - kérdezem sokszor magamtól, különösen
augusztus tájékán.
Milyen magas egy hegy?
Hogy-hogy? Hát rá van írva! Legalábbis a térképen. Csaknem cm
pontossággal kiszámították a földmérők, térképészek. Kis, fehérre
meszelt oszlopok tetején a kereszt (önmagában semmi köze hitünkhöz),
mely a mért helyet jelöli, egyben megóvva attól, hogy valaki csak
úgy,
lehordjon a mért magasságból.
"Földrajzóra" keretében, mely otthon zajlott unokám számára,
feleségem az Északi-középhegységről mesélt, elővette a térképet, és
jelentést adott a kis, fölé hajoló hosszú-hajúnak a színes jelölések
kavalkádjáról. Az apropót az kínálta, hogy rokonunk ott, északon
kívánta tölteni a nyaralás egy részét. Már szó esett a nagy
magasságokról, a meredek kaptatókról, a jó levegőről, a
szanatóriumokról, sőt, a nebuló szintjén a mikroklímáról is, számok
sokaságával fűszerezve. Amikor a Kékes ezer méter fölötti szintjéről
került elő a szó, nagyot nézett a kislány és megszólalt:
- Mami, az már az égig ér?
- Nem, sőt vannak annál sokkalta, akár nyolcszor olyan magas
hegyek és még azok sem érnek az égig.
Kicsit kétkedő tekintettel, de elfogadni látszott a magyarázatot.
Meddig is ér egy hegy? Meddig ér fel egy ember és meddig le az
Isten? Vannak nagyon a völgyben fekvő keresztek, melyek az égig
érnek,
és vannak emberek, akik a legmagasabb csúcson, lábujjhegyen állva sem
érik el az eget. Nem elég hozzá a létra, nem elég az űrhajó sem.
Sziklamászásra már nem vállalkozhatok, de nem is kell. Emlékszem
még a hegyre, ami nem is hegy volt, csak szelíd dunántúli dombocska,
mégis a körülvevő völgyekkel együtt az égig ért.
Nap, mint nap eszembe jut, félek ragyogó fehérségétől, mégsem
szabadulhatok az érzéstől, hogy egyszer, valamikor még fel kell
jutnom
oda, hogy felverjem ott a sátrunk szeretteimmel, jó lenne minél
többel, mert jó nekünk ott lennünk.
- DI -
2000. augusztus 02., szerda 00:00
|