Manna és test, halál és élet
Manna és test, halál és
élet
Az evangélium üzenete
2000.08.13.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Jn 6.41-52
A zsidók elkezdtek zúgolódni, amiért azt mondta: „Én vagyok a
mennyből
alászállott kenyér.” Így érveltek: „Nem Jézus ez, Józsefnek a fia,
akinek ismerjük apját, anyját? Hogyan mondhatja hát, hogy a mennyből
szálltam alá?” Jézus azonban így szólt: „Ne zúgolódjatok egymás
között. Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki küldött, nem vonzza,
s
én feltámasztom az utolsó napon. Megírták a próféták: Mindnyájan
Isten
tanítványai lesznek. Mindenki, aki hallgat az Atyára és tanul tőle,
hozzám jön. Nem mintha valaki is látta volna az Atyát, csak aki az
Istentől van, az látta az Atyát. Bizony, bizony, mondom nektek: Aki
hisz bennem, annak örök élete van. Én vagyok az élet kenyere.
Atyáitok
mannát ettek a pusztában, mégis meghaltak. Ez a mennyből alászállott
kenyér, aki ebből eszik, nem hal meg. Én vagyok a mennyből
alászállott
élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér, amelyet adok,
a testem a világ életéért.” Erre vita támadt a zsidók közt: „Hogy
adhatja ez a testét eledelül?”
Hitet próbáló szavak Szent János evangéliumában.
Nyilvánvalóan logikailag összeszedve, a lényeges dolgokat ismétléssel
megerősítve. Az Egyház annyiban könnyít a dolgunkon, hogy az egymást
követő évközi vasárnapon "sorrendbe rakta" a dolgokat. Jézus, mint
Isten Fia, küld és fogad bennünket, ellát lelki erővel, táplálja
testünket és táplálja lelkünket. Noha János már tudja, amit mi is
tudunk, az utolsó vacsora eseményeit, mégis, mint a mesét hallható
gyermek, eleget tesz a kérésnek: "ne mondd el a végét, úgy az egész
nem érdekes"!
Kevés nép van a világon, ahol annyira élő lenne a hagyomány, mint
a zsidóknál.
Napjainkban is, amikor politikai feszültséget eredményez, de
mennyivel inkább így volt Jézus idejében, amikor a családi
liturgiában
is rendszeres helye volt a kivonulás történetének, amikor - ad
analogiam - Isten küldte, vezette és táplálta népét, hogy életben
maradjon és részese lehessen az Ígéret Földjére való bevonulásnak.
Itt következik a Jézusi mondás botránya: Isten mindezt megtette
és
meghaltak. Nyilván a zúgolódó tömegben röpködtek a megjegyzések,
többek között az is: "Miért? Tudsz jobbat?"
Erre a kimondott-kimondatlan kérdésre válaszol Jánosnál duplán
ismételve a tartalmat Jézus, hitpróbáló ígérettel: "Örök élete
van,...Nem hal meg,...Örökké él."
Hittel vagy csak reménnyel, de ebben az ígéretben látva jövőnket
járulunk a templomban osztott krisztusi testhez. Nem mondják minden
alkalommal el az egész evangéliumi részletet, pedig sokunknak
szüksége
volna rá, csupán egy állítás szintjéig emlékeztet az áldoztató,
melyben természetesen benne van minden igéret: "Krisztus teste!"
Jobb esetben hangosan, gyakrabban motyogva, előre mondva,
szótlanul, bicegetve és az emberi mimika-tár kifogyhatatlan
kellékeivel vesszük át a consacrált ostyát. Hányszor kellene
kimondanunk: "Uram, hiszek! Segíts hitetlenségemen!"
Uram! Szomorú vagyok és nincs békém a világban, nincs békém még
itt, a templomban sem, nincs békém a TV előtt, a családban, az
örömökben és a bánatokban, a sok szenvedés láttán. Nem mindig érzem,
hogy örök életem lenne már most, pedig ez az, amit őrizni szeretnék.
Itt vagyok, mert hívtál, erősíts meg engem eledelül adott testeddel,
mert csak így tudok jeled lenni a világban.
- DI -
2000. augusztus 10., csütörtök 00:00
|