Változó talaj, változó ember? Sziklák és sivatagok.
Változó talaj, változó ember? Sziklák és
sivatagok
Az evangélium üzenete
2000.08.20.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mt 7.24-29
Aki hallgatja szavamat, és tettekre is váltja, az okos emberhez
hasonlít, aki sziklára építette a házát. Szakadt a zápor, ömlött az
ár, süvített a szél, és nekizúdult a háznak, de nem dőlt össze, mert
szikla volt az alapja. Aki hallgatja ugyan tanításomat, de nem váltja
tettekre, a balga emberhez hasonlít, aki házát homokra építette.
Szakadt a zápor, ömlött az ár, süvített a szél, és nekizúdult a
háznak. Az összedőlt és romhalmazzá vált.” Ezzel Jézus befejezte
ezeket a beszédeket. A nép ámult tanításán, mert úgy tanított, mint
akinek hatalma van, s nem úgy, mint az írástudók.
Amikor a valóságban is és képletesen is végigtekintek
Szent
István országán, az én Magyarországomon, erős a kényszerem, hogy
visszakérdezzek: tényleg ilyen ez a "maroknyi ország", melyet annyi
vihar, szél és eső próbált meg alámosni és ledönteni?
Megingathatatlan, Szent István-i, sziklára épült ház?
Nem hiszem. Bármennyire is "csoda" megmaradásunk, "csoda"
túlélésünk és a legnagyobb csoda egymás elviselése ahelyett, hogy
testvér a testvért mészárolta volna le, nagyon rozoga ez a közös ház.
Sokan nem találják az ajtaját sem, még többen nem szeretnek benne
lakni, kívülről sem tetszetős a mások által aládúcolt, de népi
motívumokkal díszített vityilló. Nekem "messzeringó gyermekkorom
világa", hogy a költő szavaival folytassam, de vak nem vagyok, s
látom, mi zajlik körülöttem.
Messze áll tőlem a politika titkos tudománya, és az
államférfiúság
ősi ideáljai sem dagasztják belülről mellemet.
Talán olvassuk el mégegyszer a mai evangéliumot! Mindenütt egyes
szám, harmadik (általános) személy. Sehol sincs a többes: akik, a
többiek, felépítik, váltják, emberek. Ki talál akár egyetlen helyen
is
többes számot?
Krisztus egyes szám harmadik személyben szólít meg, és egyes szám
első személyben élünk. Másodikban kritizálunk, harmadikban
feltételeket szabunk, többes szám első személyben győzünk vagy
vesztünk, de hősök leszünk, második személyben megalázunk másokat,
harmadik személyben pedig még magunk közé sem engedjük az
emlegetetteket.
Itt tehát Jézus nem a keresztények országáról beszél, csak egyes
emberekről, akik saját hitük házát építik. Hogyan? Hallgatva szavait
és valóságra váltva azt pl. az irgalmasság testi-lelki
cselekedeteiben
eggyel is megtéve ezekből valamit a legkisebbekkel, másokkal. Így
épül
a hit háza, s ahogy épül, minden pillanatban változik a fundamentum:
nem az elv, nem a feltétel, hanem az, amit megvalósítunk belőle.
Nagy szódurrogtatások várhatók az ünnepen, de sem a 2000 év, sem
az 1000 év, de még a piknik sem a mi érdemünk, hanem egy-egy ember
aznap, abban az évben, azon évezredben meghallgatta a szót és
tettekre
váltotta. Csak semmi általánosítás!
Nem a piknikezők, nem az országban élők és nem a keresztényeknek
mondottak fognak szilárdan állni, amikor süvít a szél, ömlik az ár és
ott áll Krisztus.
"Aki hallgatja szavamat, és tettekre is váltja, az okos ember."
Közöttük leszünk-e? Pontosabban engem az érdekel: én közöttük
leszek-e? Nem tudom, mint ahogyan azt sem tudom, készül-e "mennyei
statisztika": hány országból és hányan építették sziklára a házat. De
meglátjuk. Mindannyian.
- DI -
2000. augusztus 17., csütörtök 00:00
|