Emberi fogalomalkotás és "égi kulcshasználat": effeta!
Emberi fogalomalkotás és "égi
kulcshasználat": effeta!
Az evangélium üzenete
2000.09.10.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mk 7.31-37
Ezután ismét elhagyta Tírusz vidékét, és Szidonon át a Galileai tóhoz
ment, Dekapolisz határába. Itt eléje hoztak egy dadogva beszélő
süketet, és kérték, tegye rá a kezét. Külön hívta a tömegből, fülébe
dugta az ujját, majd megnyálazott ujjával megérintette a nyelvét,
föltekintett az égre, fohászkodott és szólt: „Effata, azaz nyílj meg!”
Azon nyomban meg is oldódott a nyelve és érthetően beszélt.
Megparancsolta nekik, hogy a dologról ne szóljanak senkinek. De minél
jobban tiltotta, annál inkább hirdették. Szerfölött csodálkoztak, s
hangoztatták: „Csupa jót tett, a süketeknek visszaadta hallásukat, a
némáknak beszélőképességüket.”
Ne firtassuk, hogy orvosilag, logopédiailag a
határ-tudományok területeit hogyan hágja át Jézus: ez a követés nem
fog sikerülni. Nekünk igenis megvannak azok a szűkre szabott korlátok,
amik között igazaink érvényesek, azon túlra a magyarázat nem
vonatkozik, nem vonatkozhat.
Itt valami többről van szó: ahhoz, hogy egy konkrét egyed közelebb
kerülhessen egy adott pillanatban Jézushoz, és rajta keresztül
Istenhez, ekkor és éppen erre a nyitásra volt szükség. A nyitás az
evangéliumi példában megtörtént. Jézus cselekvéseiben azonban nem ez a
legizgalmasabb (az izgalmas jelzőt most nem Bat-Man-es vagy hasonló
értelemben, hanem szellemi-gondolati szinten használom). Történnek
csodák ma is Rajta keresztül, bár amikről magam hallottam szűkebb
pátriámban, azok nem szervi, anyagi jellegű dolgok, inkább a psyché,
az elme, a lélek gyógyítása, ami mélyreható változást idézett elő a
hallott esetekben. Ne is abban merüljünk el, hogy hitünk vagy Isten
önkinyilatkoztatása csökken-e a jelen időben, hogy a rács mögötti
Keresztelők nem kaphatnak más üzenetet: a vakok nem látnak, a süketek
nem hallanak és a némák beszéde olyan, amilyen, a siketek
fogalomalkotásáról nem is beszélve! A Keresztelő kérdése ma így
hangzik: elégséges vagy-e (mármint Krisztus) ma mindezzel?
Az izgalmas kérdés az, hogy a nyitás és zárás lehet zárás és
nyitás Istennél, és bizony ez nem az emberi hit privilégiuma, hanem
Isten számunkra elfogadható vagy elfogadhatatlan jóságáé. Hogy teljes
legyen számunkra a káosz, Isten nyithat a zárással és zárhat a
nyitással. A végső hatás: az Istenre megnyíló ember a fontos. Magam
ezt tartom a legfőbb gondolatnak, amikor ezeket a sorokat írom.
Mihez is hasonlítsam a dolgot, hogy közérthetővé tegyem? A
biztonság manapság sokakat kényszerít második, mondjuk felső zár
felszerelésére. Ezek, ahogyan éppen beszerezhetőek, gyakran fordítva
nyílnak, mint az eredeti, mondjuk alsó zár. Az ajtó pedig úgy
nyitható, hogy a kulcsot a két zárban fordítva használom. Ami az egyik
irányban nyit, az a másiknál zár és vica verza. Fordított irányú
kulcshasználattal tudok csak kijutni.
De hogyan tudok bejutni? Kiben bízom, ki az én életem lakatosa,
aki a kulcsok használatára megtanít? Ki ismeri az én kulcsaimat,
hogyan nyílik számomra az ajtó, ki rakja a fülembe az ujját, nyelvemre
a nyálát, hogy megszólítson és ezzel a kaput is megnyissa előttem?
Most? Egyszer? Majd? Valamikor?
Effeta!
- DI -
2000. szeptember 07., csütörtök 00:00
|