Az üdvösségben megsemmisülő emberi fogalmak
Az üdvösségben megsemmisülő emberi
fogalmak
Az evangélium üzenete 10.22.
Illusztráció: D.Hoffer Erzsébet
Mk 10.35-45 Zebedeus fiai, Jakab és János eléje járultak, s
megszólították: „Mester, szeretnénk, ha teljesítenéd egy kérésünket.”
„Mit tegyek nektek?” - kérdezte. „Add meg nekünk - felelték -, hogy
egyikünk jobb oldaladon, másikunk bal oldaladon üljön dicsőségedben.”
Jézus így válaszolt: „Nem tudjátok, mit kértek. Készen vagytok rá,
hogy igyatok a kehelyből, amelyből majd én iszom, vagy hogy a
keresztséggel, amellyel én megkeresztelkedem, ti is
megkeresztelkedjetek?” „Készen” - felelték. Jézus így folytatta: „A
kehelyből, amelyből én iszom, ti is isztok, s a keresztséggel,
amellyel engem megkeresztelnek, ti is megkeresztelkedtek.
De hogy jobb és bal oldalamon ki üljön, afelől nem én döntök. Az a
hely azokat illeti, akiknek készült”. Amikor a többi tíz ezt
hallotta,
megnehezteltek Jakabra és Jánosra. Jézus ezért odahívta őket magához,
és így szólt hozzájuk: „Tudjátok, hogy akiket a világ urainak
tartanak, azok zsarnokoskodnak a népeken, s vezető embereik éreztetik
velük hatalmukat. Közöttetek azonban ne így legyen. Ha valaki
közületek nagy akar lenni, legyen a szolgátok, és ha valaki közületek
első akar lenni, legyen mindenkinek a szolgája. Hisz az Emberfia nem
azért jött, hogy szolgáljanak neki, hanem hogy ő szolgáljon, és
életét
adja váltságul sokakért.”
Vannak divatos
teológiák, melyek minden ember üdvözüléséről, a bűnös, és korábban
"pokolravalónak" titulált ember mennyei fogadtatásáról, és még sok
mindenről beszélnek. Divat lett, mit tagadjuk, a végső kérdések
szabad
taglalása. Mindenki, minden vallás képviselője elmondhatja szabadon
gondolatait. Van, akinek unalmas a bűnök vagy legalábbis kísértések
néküli mennyország. Van, aki nyilvánvaló kihívással fordul Atyja
felé,
hogy a rokonság jogán legyen minden szabad neki, sőt, ezt
folytathassa
később is. A legáltalánosabb talán a bizonytalanság, a meg nem
ismerhető kimondása, az alapok nélküli fogalom megléte: ezt
példamesékkel, keleti, ál-keleti történetekkel párosítják.
Való igaz, hogy az isteni kinyilatkoztatás sem mond túl sokat,
néhány hasonlat kivételével, a végső jutalomról. Nem is mondhat, mert
az az ember, aki csak két évtizeddel ezelőtt kinevette volna a
gigabájtos tárolókról, gigaherzes processzorról mesélőt, egyszerűen
fogalmilag nem képzett annak befogadására. Vannak minden kornak
példaképei, de inkább másítunk az üzeneten, semmint követnénk a
számunkra követhetetlent.
Nyilván Isten igazságossága, jósága, kegyelme és irgalma más
dimenziókban működik, mint a mienk. Biztos, hogy azok közül, akiket
mi
ide vagy oda helyeznénk az ítélet serpenyőjében, Isten, mindenek
tudója és minden körülmények ismerője, egy könnyed mozdulattal, a
teljes igazság birtokában megfog, és áttesz a másikba. S nincs
apelláta. Ez az a mozdulat, amit soha nem szabad szem elől
tévesztenünk, amikor Vele érintkezünk.
Meghaladja - sok minden más mellett ez is - képzelőerőnket,
amikor
dinamikusan, egy-egy élet fogantatásakor elkészül egy hely, és vagy a
meg nem született élet mint vértanú, kerül közelebb Isten oldalához,
sok egész életet leélthez képest, vagy egy érdemesnek bizonyult
régi-új tanítvány.
Ne kérdezze senki, hogy lesz-e sértődés a mennyországban a helyek
miatt, mert aki nem az utolsó helyre ül, annak már nem is az
üdvözültek között van a helye. "Barátom, kelj fel!" - ha nem hangzik
el a mondat, máris nem ott vagyunk. Vajon milyen antropomorfizmusról
(emberhez vonatkoztatásról) van szó, amikor melletted, közel Hozzád,
jobb oldaladról, bal oldaladról beszél az ember?
Remélem, hogy Istenhez egyenlő távolságra, Benne leszünk
mindannyian. Közel nem Ő helyezi magát hozzánk, hanem mi magunkat
Őhozzá, alkalmilag és állandóan egyénenként, csoportonként, és attól
függően, mit takar a "boldogság Benne" fogalom. Emberi kérdésre
nyilván emberi a felelet is, mely a lakomák ülésrendjéből indul ki
(melyről maga Jézus beszélt), és nem tud, nem is akar elszakadni egy
emberi értékrendtől.
Nem ártana, ha mi is gyakorolnánk ezt a fajta egyenlő közelséget:
a mindennapi életben a Krisztuskövetésben. Szent alkalmakkor pedig az
oltár szolgálatában ugyanúgy, mint az ének és liturgikus zene
szépségében, a legtávolabbi sarokból az égbe szálló imában, és az
oltár titkának közösségében. Ettől a közösségtől, az égiekhez való
közelségtől foszt meg a liturgia ismeretének hiánya és a
klerikus-laikus beosztás áttörhetetlen falának hangsúlyozása. Vajon
lehet-e emberi vita tárgya a gazdag ifjú története után az, hogy ki
mennyit áldozott fel? Együtt csináljuk, hogy együtt lehessünk, minden
oldalról: "közelebb, Uram, közelebb Hozzád" most is és akkor is,
amikor színről színre látunk - reményeink szerint.
- DI -
2000. oktĂłber 18., szerda 00:00
|