CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Mi haszna, avagy a felejthetetlen tanítás művészete

Mi haszna, avagy a felejthetetlen tanítás művészete
Az evangélium világa 1999.08.29.


Mt 16,21-.27. Ettől kezdve Jézus jelezni kezdte tanítványainak: Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell szenvednie a vénektől, a főpapoktól és az írástudóktól, megölik, de harmadnap feltámad. Péter félrevonta, és szemrehányást tett neki ezekkel a szavakkal: „Isten mentsen, Uram! Ilyesmi nem történhet veled.” Megfordult és rászólt: „Távozz tőlem, sátán! Botránkoztatsz, mert nem arra van gondod, amit az Isten akar, hanem arra, amit az emberek akarnak.” Ezután Jézus így szólt tanítványaihoz: „Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye keresztjét és kövessen. Aki meg akarja menteni életét, elveszíti, aki azonban értem elveszíti, az megtalálja. Mi haszna van az embernek, ha az egész világot megszerzi is, de lelke kárát vallja? Mit is adhatna az ember cserébe a lelkéért? Eljön ugyanis az Emberfia Atyja dicsőségében, angyalai kíséretében, és megfizet mindenkinek a tettei szerint.

Ugye nem valószínű, hogy Péter hitvallása,- ami a Máté evangéliumban közvetlenül megelőzi Jézus kinyilatkoztatását önmagáról, mint a szenvedésre váró Messiásról,- indította volna el Jézusban a gondolatot - ki is ő valójában? A küldetés pedig végleges és visszavonhatatlan. Nem azért, mert nem lehetne másképpen, emberileg elfogadhatóbb, kevésbé megbotránkoztató módon, hanem azért, mert Isten azt akarja.

Ahogyan a tanítvány a kereszt véres történetének ismeretében tekint vissza a jövendölésre, valamiképpen egy-egy életfordulóról vagy az élet végső fordulójából az ember maga mondja a krisztusi szavakat és mondatokat. A tények retrográd ismerete tudóssá és biblikussá tesz mindannyiunkat, akik kezében sokszor holt tőke a szentírás ismerete, olvasata. A szeretet lehetőségei pedig vagy tettre váltódnak vagy sem. Ellentétek, párhuzamok és ellentétek ismét, szónoki kérdések Jézus tanításában. A szófordulatok megjegyzésén, a szájhagyomány kötött szórendjén nevelkedett elmék legjobb mnemotechnikai gyakorlatai, a sokszor gyakorolt módok a biztosítékok, hogy az írásbeliség előtt se vesszen el egy vessző, egy jota. Nem arra van gondod, hanem arra...Aki követni akar, az...Megmentve elveszíteni és elveszítve megmenteni... Megszerzi, de kárt vall.. Mit is adhat ...- a kérdésben a válasz: nem ellentételezhető: ma úgy mondanánk, költői kérdés.
Eljön ugyanis... Magyarázat mindenre, hogy mit miért csinálunk. Mert istenek nem lehetünk a szeretet mindentől független és mindentől függő tökéletességében, legalább isteniek szeretnénk lenni, hogy magáénak valljon. Mert megmondta akkor is és igaza volt, mert megmondta később... és mi lesz velünk tettek, az irgalmas szamaritánus szemlélete nélkül?


- DI -



1999. augusztus 26., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület