Van-e közösségünk mással és van-e Vele?
Van-e közösségünk mással és van-e Vele?
Az evangélium világa
1999.09.05.
Mt 18.15-20. Ha testvéred megbántott, menj, és
figyelmeztesd négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyered testvéredet.
Ha nem hallgat rád, vigyél magaddal egy vagy két másik embert, hogy
két vagy három tanú bizonyítsa a dolgot.Ha ezekre sem hallgat,
jelentsd az egyháznak. Ha az egyházra sem hallgat, vedd úgy, mintha
pogány volna vagy vámos.Bizony mondom nektek: amit megköttök a földön,
a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldotok a földön, a mennyben
is fel lesz oldva. Azt is mondom nektek: Ha ketten közületek valamiben
egyetértenek a földön, és úgy kérik, megkapják mennyei Atyámtól. Ahol
ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek a nevemben, ott vagyok
közöttük.”
Dies
irae
Kevés bizonyos dolog van földi életünkben. A fenti evangéliumi
szakaszból azonban két dolog biztosnak látszik: sokat veszekszünk és
kevés dologban értünk egyet. Az elsőre bizonyíték, hogy gyakorlati
tanács szükségeltetett magától Jézustól a megoldására, hiszen minden
megbékélési lehetőség helyett azonnal a nyilvánosság bizonyos
szempontból helyrehozhatatlan és méltatlan, megbotránkoztató és
megszégyenítő helyzetét választjuk. Pedig - ahogy mondani szokták -
mindent a lehetséges legalacsonyabb szinten megoldani! Nem felfújni!
És mi van akkor, ha pogány vagy vámos? Akkor mindent szabad?
Háború, erőszak, meghurcolás, megalázás? Érdekesen polarizálódik a
világ. A világi hatalom egy jól kézben tartható, szükség esetén
erőszakot alkalmazó központi hatalmat szeretne, az emberek más
csoportjai - mintha az egyház is hivatalosan köztük lenne, elveti az
erőszakot. De hol az ártatlanság, a gyengeség és a béke ereje, amikor
az erő olyan látványos és azonnali dolgokra képes?
Talán másképpen kellene, talán többet kellene együtt lennünk, talán
igazi egyetértésre volna szükség abban, hogy mire van szükségünk. Ha
igaz az igéret, akkor a világ állapota a totális meg nem értést
tükrözi: még ketten, sokszor a legközelebb állók sem tudják, hogy a
másiknak mi kell. A közösség pedig soha nem kettes, legalább hármas,
mert Krisztus láthatatlan harmadikként mindig ott van. Ha tehát van
másféleség, van meg nem értés, akkor legalább azért kellene a
párbeszéd, hogy Krisztus is megjelenhessen közöttünk és megszólaljon,
tettekben és meghallgattatásban. Hogy ne megkössünk, hanem
feloldozzunk, másokat és magunkat egyaránt.
- DI -
1999. szeptember 02., csütörtök 00:00
|