Megbocsátani, felejteni
Megbocsátani, felejteni
Az evangélium világa
1999.09.12.
Mt 18.21-35
Akkor odalépett hozzá Péter és megkérdezte: „Uram, ha vét ellenem
testvérem, hányszor kell neki megbocsátanom? Talán hétszer?”
„Mondom neked - felelte Jézus -, nem hétszer, hanem hetvenhétszer. A
mennyek országa hasonlít a királyhoz, aki el akarta számoltatni
szolgáit. Amikor elkezdte a számadást, eléje állítottak egyet, aki
tízezer talentummal tartozott neki.Mivel nem volt miből megfizetnie,
megparancsolta, hogy adják el feleségestül, gyerekestül, minden
vagyonával együtt, s úgy fizessen. A szolga leborult előtte, és úgy
kérte: Légy türelemmel irántam, s mindent megfizetek neked! Az úr
megkönyörült a szolgán, szabadon engedte, s adósságát is elengedte.
Amikor kiment, a szolga találkozott egy másik szolgával, aki száz
dénárral tartozott neki. Megragadta, elkezdte fojtogatni és követelte:
Add meg, amivel tartozol! A másik szolga leborulva kérte: Légy
türelemmel irántam, s mindent visszafizetek neked! De ő nem engedett,
hanem fogta, börtönbe vetette, míg meg nem fizette tartozását. Amikor
a többi szolga látta a történteket, igen elszomorodott. Elmentek és
jelentették uruknak mind, ami történt. Az úr maga elé hívatta, és így
szólt hozzá: Te gonosz szolga! Kérésedre minden adósságodat
elengedtem. Nem kellett volna néked is megkönyörülnöd szolgatársadon,
ahogy én megkönyörültem rajtad? - Ezzel az úr haragjában átadta a
poroszlóknak, míg meg nem fizette mind, amivel tartozott. Így tesz
mennyei Atyátok is veletek, ha mindegyitek meg nem bocsát szívből
felebarátjának.”
Az elveszett bárányt kereső gazda az egyik keretező oldala a múlt
vasárnapi evangéliumnak - a hibát szóvá kell tenni! - a másik oldala a
mai evangélium:mindig meg kell bocsátani. Miért? Mert a lehetetlent, a
Mennyei Atya szentségét csak így lehet megközelíteni. Megbocsátásban
is követni a legfőbb példaképet - a mai kor image-et mondana, de az
image követése nem létfeltétel, míg az Atyáé igen - , mert Ő ebben is
példát mutatott és mutat ma is mindegyikünknek. A megbocsátás nem
azonos a felejtéssel: csak a bennünk, magunban és a másikban kárt
okozó gyülöletet, szeretetlenséget tudjuk megszüntetni. Ahhoz, hogy
meg nem történtté tegyünk dolgokat,mi kevesek vagyunk. A agyi
érelmeszesedést, az elbutulást okozó betegségek és a halál képesek
csak a nyomok kitörlésére, napi "felhasználhatóságuk" korlátozására.
Ezek a nyomok azonban nem sebek, nem kelevények, nem rosszindulatú
fekélyek a megbocsátás után, melyek pusztítanának másokban és bennünk,
csupán biológiailag adott anyagi történések-állapotok, melyek vannak,
mint az úr emlékei a nem könyörülő szolgával kapcsolatban. Belőle sem
törlődött ki a szolga tartozása és a példa értékű cselekvés: Ő
megbocsátott neki.
Olyan korban élünk, amikor a társadalmi változások után számtalan
gyógyulatlan seb emészti azokat, akik a megbocsátás gyógyító hatását
tagadják. Ők inkább kimaradnak mindenből, semhogy együtt kelljen élni
azokkal, akik a sebet okozták. Nem felejtenek és nem
bocsátanak.Változó határral, de él bennük, újra fonódik a drótkerítés.
Náluk, bennük senki nem változhat jó irányban, ahogyan ők is állandóak
változtathatatlan itéleteikben - mondjuk már ki, bűneikben. Nem most
kellene jobbot nyújtani, amikor még lehet, jelenidőben, hogy az
emberi jövő önpusztító mardosását és szenvedést okozó, időt igénylő
vagy időtlen törlesztését elkerülhessük, ha egyszer majd Ő kérdi
meg:"Én elengedtem. Nem kellett volna néked is?!"
- DI -
1999. szeptember 07., kedd 00:00
|