Közösség - kivel?
Közösség - kivel?
Hamvazószerda
Egyre sokasodnak ünnepeink. Ez nem baj, hiszen jelzi, főleg
azokban az esetekben, mikor ezt az állam is támogatja egy-egy
szabadnappal, hogy több lehetőségünk van ünnepelni.
Hamvazószerda is ünnep. Sajátos és nem biztos, hogy beleillik
abba a sorozatba, ami már alig hagy szabadon egy árva napot is
"szürke hétköznapnak". Minden foglalkozásnak, élőlénynek, egyenes és
ferde érzelemnek, magasztos és felmagasztosult eszmének ünnepnapja
van. Néha arra gondolok, ha így szaporodik a számuk, a helyi rádiók,
melyek műsoruk bevezetőjeként szükségesnek tartják felsorolni, mennyi
mindennek is van a napja, beleértve a soha-nem-hallott zenekar
harmadik generációs basszusgitárosának születésnapját, akár egész nap
is sorolhatják ezt, még zene sem kell hozzá. Nem lesz gond a
műsorösszeállítással!
Valamikor az ünnep fogalmához hozzátartozott annak megszentelése
is. Ez elméletben valamiféle elkülönítést, tudatos kiemelést jelentett
a többi nap közül és a nap felajánlását Istennek. Tartalmazta ez a
felajánlás azt a felismerést, hogy a köznapokon másfelé tér a figyelem
és akarva-nem akarva másképpen él az ember. Magába foglalta a
szándékot, a szabad időt arra is kell fordítani, hogy tudatosítsuk
magunkban a világban elfoglalt helyünket. Az ünnep integrálja az
anyagit az egészbe, a teremtettet az ő Teremtőjébe.
Egy pillanatig sem állítom, hogy ez az elv a gyakorlatban mindig
és mindenütt érvényesült volna! Csak azt szerettem volna felvázolni,
hogy ha az ünnep gyakorlata nem is, de az elvi vázlata létezett. Az
elvek eltűnésével pedig ma már jórészt érthetetlen és éppen ezért
megjegyezhetetlen is, hogy egy szerda miért ünnep.("Maszek" felmérés
alapján - betegeim közt.) Még jó, ha nem botránykő, amikor valaki
azzal ünnepel, hogy porrá lesz, hogy egyszer - és aránylag rövid és
főleg kiszámíthatatlan időn belül - vége lesz a földi típusú
ünnepeknek, a pót és pót-pót ünnepeknek.( Ennél a "Casus bibendinél"
szánalmasabb üzleti fogás kevés van a reklám világában.)
Azt csak mellesleg merem megjegyezni, hogy aki az egész évet
farsanggá kívánja tenni különböző és kitalált nevek alatt, az könnyen
abba a helyzetbe jut, mint a római lakomák vendégei - lúdtollal
könnyít magán. Ha pedig nincs különbség, akkor még világi értelemben
sincs ünnep.
Hamvazószerda ünnep fogalma klasszikus és jól körülírt. Az e
napot ünneplők azt ünneplik, hogy esendők és ideiglenesek itt a
Földön, és ettől elválaszthatatlanul azt is, hogy a még élő formában
létező hamuhoz, hozzánk fordul az Isten. A világ egységében, az anyag
és transcendens teljességében szemlélve a létezést, azt ünnepli, hogy
aTeremtő jóvoltából, amíg az anyag visszatér a szervetlen világba,
létezik az ember bármely állapotában elidegeníthetetlen örök része. Az
ember, Isten által lehetőséget kapott, önmagát ünnepli. Igen, sajátos
eszközökkel. Igen, tudatosan létrehozva azokat a csendes időszakokat,
amikor a lehetőségekhez képest teljes együttlétre készül fel
Teremtőjével. Mert az ünnep mindig közösséget is jelent, de nem
mindegy, hogy kivel!
- DI -
grafika D.Hoffer
Erzsébet
1999. február 16., kedd 00:00
|