A világ, amihez "ne szabjátok magatokat"(Róm.12.1-2.)
A világ, amihez "ne szabjátok
magatokat"(Róm.12.1-2.)
A világ
értékrendszere
"A kor folyam, mely visz vagy elmerít,
Úszója, s nem vezére az egyén."
-mondja Lucifer Madách Imre tragédiájában. A szomorú az, hogy ez a
gondolat valóban igaz a világban: hiába próbálkozik az egyén kitörni
történelmi, kulturális meghatározottságából, sodródik a tömeggel, egy
olyan folyammal, amelynek sem forrását, sem irányát, sem célját nem
ismeri. Bizonyos vagyok azonban abban is, hogy egy keresztyén embernek
nem kell sodródnia a korral, ellenállhat a "világ folyásának"
(Ef.2.2.), s ellent is kell állnia, megkapaszkodva élete urában,
Krisztusban.
A világ értékrendszere
A világ mai
értékrendszerét egy szóval szokták jellemezni: polgári-individualista.
Eredete szerint polgári, s individualista abból a szempontból, hogy
középpontjában az ÉN áll, annak autonóm érvényesülése és önkifejezése.
A polgári-individualista élet uralkodó ideálja a magabiztos, büszke
ember, aki képes arra, hogy amit akar, azt megszerezze és birtokolja.
Ebben az értékrendszerben fontossá válik a társadalmi siker, s mint
legfőbb értéknek mindent e célnak rendel alá az egyén. A siker minden
értéket megelőz, ezért eléréséért mindenre kapható az individualista
ember.
Fontos a teljesítmény, amely a társadalmi megítélésnek az alapja:
így az embereszményhez hozzátartozik a mindig naprakész, gyors
alkalmazkodóképességgel rendelkező, kreatív személy. A közösségben az
emberek általában felületesen kötődnek egymáshoz, s igyekeznek
megfelelni a folyamatosan változó (divatos) elvárásoknak, mivel
szeretnének a "fontos emberek" kategóriájába bekerülni.
Egyik cél a birtoklás és a haszon. S amint azt tapasztaljuk is
magunk körül a polgári-individualista ember mindent meg akar szerezni
magának: pénzt, lakást, autót, de nemcsak tárgyakat, hanem embereket
is: uralkodni akar felettük. Mindenbenben mérlegel: megéri vagy sem,
előnye származik-e a dologból, vagy sem.
Még egy jellemzője a mértéktelen gyönyör hajszolása: a szerelem, a
szórakozás, a fogyasztás területén.
Természetesen nem célom a polgári -individualista értékrendszer
részletes leírása, mindezt azért tettem, hogy megnézzük, milyen
veszélyekkel jár ez a gyülekezetekre, s azon belül a hívő emberre
nézve.
Én-középpontú keresztyénség
S valóban ez az értékrendszer befolyásolhatja, sőt birtokba is
veheti a keresztyén ember gondolkodását is, s akkor szavai,
cselekedetei, motivációi mind az "én"-je körül forognak. Ilyenkor
fontosabbá válik az "én" boldogulása, érvényesülése, kényelme,
biztonsága, becsülete, mint a szolgálat. Ilyenkor a hívő Istentől is
csak saját életére vonatkozó dolgokat kér (siker evangélium), s nem
döbben rá, nem szorongatja szívét a mások elveszettségéért érzett
fájdalom. Ilyenkor az istentisztelet is csak magunknak való
örvendezés. Sőt a legnagyobb arcátlanság az, hogy még Istent is az
önző céljaink elérésére próbáljuk használni.
1865 júniusában, mikor Hudson Taylor Brightonban volt egy
gyülekezetben, súlyos teherként nehezedett rá Kína millióinak sorsa,
olyannyira, hogy elviselhetetlennek találta az önelégült, éneklő
gyülekezetet. Körülnézett: végig a sorokban láthatóan gazdag
kereskedők, üzletemberek, szépen öltözött asszonyok, tisztára
suvickolt gyerekek, akiket arra neveltek, hogy elrejtsék unalmukat:
tehát polgári-individualista keresztyéneket. Hudson Taylort ez a
felismerés annyira felkavarta, hogy távozott az istentiszteletről. Igy
írt késöbbiekben erről az eseményről: "Egyszerűen nem tudtam tovább
elviselni az elém táruló képet: ezer vagy talán még annál is több hívő
ember örvendezett saját biztonságának, míg milliók pusztulnak el, mert
nem tudnak Istenről." (J. Stott: Bűnös hallgatásunk alapján)
Nem lehetséges az,
hogy ha Hudson Taylor ma a mi gyülekezeteinkben járna, akkor ugyanazt
a képet látná?
Egyre jobban látom, hogy nem az a fontos, hogy "én" hogy vagyok,
hiszen ha Krisztus a szívemben él, akkor az életem el van rejtve az Ő
kegyelmében, sokkal inkább fontosabb azoknak az embereknek a százai,
ezreinek a sorsa, akik körülöttünk élnek, s akik még nem is hallottak
talán Jézus Krisztusról.
Az én-középpontúság az én biztonságom, kényelmem, békességem,
örömöm, jóllakottságom, becsületem, méltóságom, sikerem,
érvényesülésem a világi ember számára érthető, lehetséges alternatíva,
hiszen nem ismerik Krisztust, aki az életét adta, azért, hogy ők
élhessenek. A keresztyén értékrendszernek viszont másnak kell lennie,
Isten jó, kedves és tökéletes akarata csak akkor teljesedhet be
életünkben, ha elhagyjuk régi gondolkodásunkat, ha felhagyunk
önzésünkkel, s odaszánjuk életünket Krisztusnak, aki "...azért halt
meg mindenkiért (Krisztus), hogy a kik élnek, ezután ne maguknak
éljenek, hanem annak, a ki érettük meghalt és feltámasztatott."
2.Kor.5.17.
Merényi Zoltán
Illusztr.D.H.E.
1999. január 22., péntek 00:00
|