Hol kezdjük? Melyik a hatásosabb?
Hol kezdjük? Melyik a hatásosabb?
Az evangélium üzenete
2000.09.03.
Illusztráció: D. Hoffer Erzsébet
Mk 7.1-8a,14-15,21-23
Egy alkalommal köré gyűltek a farizeusok néhány Jeruzsálemből való
írástudóval együtt. Látták, hogy egyik-másik tanítványa tisztátalan,
vagyis mosatlan kézzel eszi a kenyeret. A farizeusok és általában a
zsidók ugyanis nem esznek addig, amíg meg nem mossák a kezüket
könyökig, így tartják magukat a vének hagyományaihoz. És ha piacról
jönnek, addig nem esznek, míg meg nem mosakszanak. S még sok más
hagyományhoz is ragaszkodnak: így például a poharak, korsók,
rézedények leöblítéséhez.
A farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: „Miért nem követik
tanítványaid az ősök hagyományait, miért eszik tisztátalan kézzel a
kenyeret?” Ezt a választ adta nekik: „Találóan jövendöl rólatok,
képmutatók, Izajás, amikor így ír: Ez a nép ajkával tisztel, ám a
szíve távol van tőlem. De hiábavalóan tisztelnek, mert tanaik,
amelyeket hirdetnek, csak emberi parancsok. Az Isten parancsait nem
tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz, a korsók és poharak
megmosásához és sok ehhez hasonlóhoz ragaszkodtok.”
Ismét magához szólította a népet. „Hallgassatok rám mindnyájan -
mondta -, és értsétek meg: Kívülről semmi sem kerülhet be az emberbe,
ami beszennyezhetné. Hanem ami belőle származik, az teszi az embert
tisztátalanná. Mert belülről, az ember szívéből származik minden
gonosz gondolat, erkölcstelenség, lopás, gyilkosság, házasságtörés,
kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás,
kevélység, léhaság. Ez a sok rossz mind belülről származik, és
tisztátalanná teszi az embert.
Jézus fogalmilag különbözteti meg a piszkos, tehát
kívülről
nem tiszta embert, akinek tisztasága nem lehetett az élet
szempontjából mellékes, különösen nem ezelőtt 2000 évvel. Nem
véletlenül voltak kötelesek kiabálni a fertőző betegek maguk előtt,
hogy "tisztátalan!": a nép, a közösség puszta fennmaradása függött
ezektől a dolgoktól.
Jézus nem azt mondja, hogy meg kell szüntetni a higiénés
rendszabályokat, csupán azt, hogy az ok-okság sorozatban kell
fordított sorrendet felállítani. Belülről kell először megtisztulni.
Amennyiben valaki belülről, szellemileg, szándékában tiszta, megújult
Krisztusban, az kívülről sem akarhat rosszat tenni a másiknak:
megbetegíteni, megfertőzni, elhanyagolt és piszkos lenni. A jézusi
tanítás nem KÖJÁL előirat, hanem gondolkodás, teljesen más
életminőség. Ha KÖJÁL-szabályokat szeretett volna Krisztus
felállítani
(tudom, hogy ma Tisztiorvosi Szolgálatnak hívják), akkor mindjárt
elkezdhette volna szervezni az ellenőrök hadát, akik, mint manapság a
Balatonon, sokkal, de sokkal nagyobb szabálytalanságokat
büntethetnének, mint egy elmaradt kézmosás.
De gondoljunk csak bele: ha az említett árusok betartanák a belső
tisztaság követelményét, vajon becsapnák, megfertőznék, semmibe
vennék-e a Balatonon nyaralók kiszolgáltatott tömegeit. És ez még
csak
a tett vagy nem tett, még nem is a gondolatnál, a szellemi
megkísértésnél járunk.
A sorrendiség betartása az egyedüli garanciája a továbbélésnek.
Erre megvannak a törvény adta lehetőségek, újabb adók és újabb
ellenőrök, a büntetések garmada. Van azonban egy másik út is. Nem
tudom, hányan járják, de a maga sorrendje egyszer mindenki előtt
nyilvánvaló lesz. Jó lenne ennek tudatába jutni még életünkben. Ez az
evangéliumi részlet elég meggyőzően hangzik, különösen, ha a ma
valóságát figyeljük.
- DI -
2000. augusztus 30., szerda 00:00
|