Zenével
Grafika: D. Hoffer E.
Ha néhány óvatos duhaj és néhány vegyszeres rémtörténet nem
riaszt el attól, hogy szabadon engedjek az érzékszervek csábításának,
magam is inkább választanám a gyönyörű, hibátlan és óriás gyümölcsöt a
boltok kirakatából. De a "bio" fogalma eggyé vált az egészség
egyetlen lehetséges birtoklásával, ezzel együtt a satnya, fonnyadt és
ütődött választási kötelességével.
Ez még nem baj.
Mindenkinek gyomra joga, pénztárcája lehetősége, hogy mit választ
ételéül, mit tud választani, mit engedhet meg magának. Az azonban már
cseppet sem mindegy, ha a bio "termesztést" a társadalomban, a
családban is bevezetjük: aggódunk, ha valami-valaki jobbnak látszik
(még megárt nekünk!) és megnyugszunk, ha egy kis sár (valósan és
képletesen) ragad a vizsgált dologra-egyénre.
Isten nem biokertész, legalábbis ilyen módon nem az. Fiát szerette
volna - a méhen belül, anyja testében - tisztasággal körülvenni. Erről
szól a Szeplőtelen Foganatatás dogmája, melyet IX. Pius pápa 1854-ben
hirdetett ki: Mária ment az áteredő bűntől. A nem hívőnek ez ugyan
semmit sem jelent és nem biztos, hogy jobban elfogadja a dogmát attól,
hogy a lourdesi jelenés nőalakja, Mária, ugyanígy mutatkozott be ("Én
vagyok a Szeplőtelen Fogantatás").
A keresztényeknek mindenesetre egyrészt mutatja a dogmafejlődés
útját, mely a világosabb megértés irányában halad, másrészt az adventi
elhelyezés emberi lehetőségeinkről és Isten tervének megvalósuláról,
mint a sötétben felgyulladó fényről beszél. Nem vagyunk egyedül.
Emmanuel.
- DI -
1999. december 07., kedd 00:00