A periodicitás mindig aktuális üzenete
A periodicitás mindig aktuális
üzenete
A szent három nap
( A hangszórójából, ha bekapcsolta,
Mozart Requiemjének Lacrimosa tétele szól )
A Nagycsütörtöktől (Húsvét vasárnapját megelőző csütörtök)
Nagyszombat vigíliájáig (melyet nagyszombatról Húsvét vasárnapjára
virradó éjjel ünneplünk) terjedő három napot a szent három napnak,
mivel egy fogalmat takar, akár egybeírva, szent háromnapnak
nevezzük.
A kereszténységtől megszoktuk már, hogy sok tekintetben másképpen
és mást ünnepel, mint a világ. Ez a három nap sem kivétel! Egészében a
Megváltó kereszthalálának történéseire emlékezik az Egyház, melynek
vége nem a sírbatétel, hanem Jézus feltámadása.
Nagycsütörtök a
keresztények számára az utolsó vacsora emléknapja, katolikusok számára
az Oltáriszentség alapításának ünnepe, melyet Jézus elfogatása fejez
be. Akik megszoktuk, hogy az év 365 napjának mindegyikén szentmisét
mutatnak be a templomunkban, kicsit a felismerés döbbenetével álljuk
körül az oltárt Nagycsütörtökön: ekkor válik kézzelfoghatóan
történetivé az esemény. Közvetlen emlékeztetővel, mint a lábmosás
szertartása és a közvetett emlékezéssel, mint a minden évszakban
másképpen, de mindig gyönyörűen diszített oltár megfosztásával
díszeitől, hiszen a Jézust elfogó bérencek is megfosztanak minket
Tőle. Elhallgat a zene, "Rómába mennek a harangok".
Nagypénteken egészen nagyszombat estig nincsen szentmise. Az
igeliturgiát (Szentírás, passio, könyörgések) a kereszt előtti hódolat
és az áldozás követi. A nagypénteki és -szombati templomra a CSEND a
jellemző. Ez a csend semmivel nem összetéveszthető. Nemcsak a gyász
csendje, annál sokkal üresebb! Ahogyan a szentségtartó ház ajtaja
nyitva és mögötte semmi sincs, valamiképpen azt érezzük, hogy a világ
milyen is lenne Isten nélkül. A kisértés ott dobol mindenki agyában:
lehet-e ilyen csend, ilyen halálos semmi után valami még? Ez a csend a
betegek csendje egyben, amikor csak az imádság, mint egyetlen kapocs
létezik, sokszor felelet nélkül, az éggel.
A nagyszombati vigília szertartását - nagyon helyesen - ma már a
legtöbb helyen sötétedés után végzik. Egymás után zajlik a
tűzszentelés, a fény ünnepe, majd az igeliturgia (a tűz fényénél
felolvasott szentírási részletek, melyek magyarázzák a megváltást),
melyet a talán legszebb ének, az Exultet követ az allelujás
szentmisével. A kereszténység kezdetére emlékezve a felnőttek
keresztelése - egyúttal a hívők keresztségi fogadalmának megújítása -
is ekkor történik.
A szent három nap, nagyon kifejező liturgiájával együtt, mint
minden igazi ünnep, alkalom. Alkalom a titokban való részesedésre. Nem
a tudás birtokába kerülésre - gnoszticizmusra - , hanem mindannak
átélésére, melyet a három szent nap történetének megismerésével,
szertartásainak tudatosításával Isten minden évben felkínál. Isten,
aki az "üres edények megtöltésének mestere" kegyelmét különösen
gazdagon árasztja ezen a három napon. Az ünnep megélése a közösségen,
az Egyházon belül pedig különös jelentőséggel bír.
- DI -
Grafika:D.Hoffer E.
1999. március 31., szerda 00:00
|