"hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek.."
"hogy mindenkinek megfeleljetek, aki csak
kérdezi, mi az alapja reményeteknek.."
Oktatni az oktathatatlant ? És
mégis..
V.rész: A katekezis személyi feltételei
Az első részben a katekézis alapfogalmait tisztáztuk: Link az első részhez.
A második részben a katekézis történetéről beszéltünk: Link a második részhez.
A harmadik rész a diktatúra 40 éve, az egyházüldözés története:
Link a harmadik részhez.
A negyedik rész a tankönyvekről és a hittan kerettantervről
szólt: Link a negyedik részhez.
-Emberileg számolva már "csak" egy dolog szükséges a
gyermekeken kívül ebben a feltételrendszerben: a hitoktató.
-1983-ban indult meg az első hitoktatóképző tanfolyam. Ez azért
vált szükségessé, mert a Pázmány Péter Hittudományi Akadémia Teológiai
fakultás indított levelező tagozatot ahol világiak kaptak teológiai
képesítést. Ez azonban nem jelentett gyakorlati hitoktatói képesítést,
ezért az Országos Hitoktatási Bizottság szervezett a teológiát
végzettek számára egy egy éves kurzust, hogy a gyakorlati hitoktatás
számára felkészítsék őket. Az igény egyre inkább mutatkozott, bár
akkor még nem gondoltunk rá, hogy a világiak az iskolákba is mehetnek
hitoktatni, de az, hogy az idősödő papság mellett templomokban nagyon
jó segítségüket fogjuk venni, azt sejtettük.
-Nem csak egy ilyen tanfolyam indult. Magam is többről
hallottam.
-Ilyen tanfolyamokat országosan szerveztek. Több, mint 20 ilyen
tanfolyam szerveződött és működik, immár tizenvalahány év óta, úgyhogy
több ezer kiképzett világi hitoktatónk van. Van, amelyik tanfolyamunk
minősége eléri a főiskolai szintet, van, amelyik azért nem éri el, de
mindegyik érettségit feltételez, tehát érettségi utáni képzési
formáról van szó. Ezek a világiak gyakorlati felkészítést kapnak a
hitoktatásra és nyilván elméleti teológiai megalapozottságot. Ez a
képesítés nemcsak hitoktatás, hanem más lelkipásztori segítő munkára
is alkalmassá teszi őket.
-A jó pap és a jó tanár is holtig tanul. Van-e lehetőségük
ezeknek a tanárként dolgozó hitoktatóknak a továbbképzésre?
-Nyilván megfelelő továbbképzések is szükségesek, ezek
rendelkezésre is állnak. A világiak bekapcsolása nagy pozitívumot
jelent, mert gazdagítják a hitoktatóknak a sokszínűségét,
kisgyerekekkel, nagyobbakkal tudnak foglalkozni, amelyikhez közelebb
érzik magukat. Nélkülük ilyen formában ma már nem is menne a
hitoktatás.
-Mi a helyzet itt, Sopronban?
-Itt Sopronban a plébánosok hitoktatnak, de a plébánosokon kívül
van 10 főállású hitoktató, van 10 u.n. óraadó hitoktató, aki
mellékállásban néhány órát tanít, 6 nyugdíjas hitoktató aki nyugdíj
mellett 10-12 órákat tanítanak. Sopronban az elmúlt évben heti 382
hittanóra volt az egyházi iskolákon kívül. Az egyházi iskolák
hittanórái még ehhez a számhoz hozzá számítandók
-Milyen feltételrendszer léte szükséges a világi
hitoktatáshoz?
-A gond igazából, hogy ezeknek a hitoktatóknak továbbképzésre van
szükségük, emellett a másik, amit biztosítani kell, az az egyházias
lelkiségük, egyházhűségük. Hiszen csak arra lehet rábízni gyermeket és
hitre nevelést, aki maga is egy élő hitű keresztény. tehát ez nem
pusztán egy tantárgy, egy pedagógiai képesítésre való tananyag, hanem
hit ébresztés és hit növelés, amelyre csak élő hitű katekéta alkalmas.
-Magam is úgy gondolom, hogy különösen a kritikus szemmel
élő és legalább olyan kritikusan gondolkodó mai fiatalság esetén
kiemelkedően fontos a példamutatás. A gyakorlatban megélése mindannak,
amit "oktatnak" neki.
Erről azt szoktuk mondani, hogy a hitoktató élete nem magánügy.
Ahogy a papok életét sem tartjuk magánügynek, mert példát kell adniuk,
úgy a hitoktató élete sem magánügy, tehát elvárjuk, hogy olyanok
legyenek a hitoktatók, akikre bátran felnézhetnek a gyerekek, mert
példát adnak.
- Kedves Városplébános úr! Ha a téma teljes súlyának
megfelelő részletességgel nem is, de vázlatában legalább teljességre
törekvően próbáltuk körüljárni a katekézist, a hit átadását az oktatás
segítségével. Engedje meg, hogy megköszönjem, hogy nem kevés időt
szánt erre az interjúra a szűkösre szabott egyéni lehetőségein
belül.
(Kép és
szöveg) -DI-
|