Az ősi magyar hitvilág jelképei
Az ősi magyar hitvilág
jelképei
Minden, ami a világban és az emberben jó,
nemes és szép
A Millenniumi Év jegyében nyílt meg és augusztus 31-ig
látogatható Babos Ágnes festőművész kiállítása a fertődi
Muzsikaházban.
Babos Ágnes a Képzőművészeti Főiskola festő szakán szerzett
diplomát, mesterei Barcsay Jenő és Sarkantyú Simon voltak.
Az 1976-tól Győrben élő művésznő 1994 óta a soproni Benedek Elek
Óvóképző Főiskola adjunktusa. A fertődi
Muzsikaházban kiállított műveinek nagyobb része - egyéni
megfogalmazású - szárnyasoltárokból áll.
A szárnyasoltárok művészete a tizenötödik századi Magyarországon
élte virágkorát. A templom védőszentjének tiszteletére
készült főoltár mellett számos befolyásosabb család vagy testvérület
állíttatott oltárt a templomban.
Babos Ágnes szárnyasoltárai ezektől a hagyományoktól alakjukban, képi
anyaguk szokatlan tartalmában és színvilágukban
egyaránt eltérnek. A legszembetűnőbb, hogy hármas tagozódásuk mellett
az oltárok fafaragásokkal díszítettek, formájukat az
alapanyag eredeti formája határozza meg, a faanyag feldolgozatlanul
hagyott részei arra a természetes állapotra utalnak, amely
visszafordíthatatlanul változott meg, az ember keze nyomán. A
faragott
díszítések - Ősz Róbert munkái - az ősi magyar hitvilág
ismert képei: a magyar népmeséből ismert égig érő fa, az életfa,
amely
az eget köti össze a földdel, és így közvetíti az égi erőt a
gyökérig; a turulmadár, amely azon túl, hogy a magyarság küldetésének
szimbóluma, jelentése szerint a fény fia kifejezés
szinonímája.
A festményeken megjelenő képi világ tömör allegória, amelynek
üzenete az ősi magyar hitvilág jelképeinek bibliai alakokkal,
életképekkel való társításából ered. A már említett faragásokban
előforduló szimbolikus jelentést hordozó elemek mellett
megjelenik a csodaszarvas, a nap és a hold, a nyolcas tagozódású -
világmindenséget jelentő - kör, az erőt és hatalmat
megtestesítő oroszlán, a határokat megjelölő, embereket elválasztó
kerítés.
A magyar műveltség egyik legősibb emléke, a rovásírás - amely
valószínű a nyelvvel egyidős - szerves része az alkotások
jelképrendszerének.
Hosszan lehetne még értelmezni a Babos Ágnes által használt
szimbólumok egymáshoz való viszonyát, hiszen ezek jelentését
alaposan tanulmányozva és ismerve a művészt - részben tudatosan,
részben ösztönösen - egy egyértelműen megfogalmazott
üzenet szolgálatába állítja.
A használt képek és jelek egyenként értelmezhetők és
magyarázhatók
ugyan, ám igazi üzenetük csak egyidejűségükben él.
Az egyenkénti szimbólumértelmezések szétszabdalásával éppen az a
varázs törik meg, amely különleges erőt közvetít a néző
felé: nézzük a képet, és nem azt látjuk, amit a művész az alakokban,
formákban ábrázol, hanem a gondolatot értjük, amit közöl.
Babos Ágnes képeinek meleg, derűs színei a mai szürke lelkű embert
szembesítik a fénnyel, világossággal, színekkel, az arany
méltóságával.
A szárnyasoltárok szakrális jellegét használja a művész arra,
hogy
a magyarság több évezredes kultúráját, az ősöktől örökölt -
jelképrendszerben kifejezett - és mindannyiunkban ott rejtőző
istenképűségét érvényre juttassa. Mindazt, ami az emberben jó,
hasznos, nemes és szép. Mindazt, amire felismert küldetéstudatunk
méltóságával és felelősségével törekednünk kellene.
szöveg és fotó Tóth
Éva
2000. jĂşnius 07., szerda 00:00
|