Hosszú út vezetett a mai kiállításig
Hosszú út vezetett a mai
kiállításig
Erdélyi Ház - Badiny Gyula kiállítása
Nem mindig lehet pontosan meghatározni, hogy művész és
művészet mikor talál egymásra. Badinyi Gyula visszaemlékezése szerint
a faragást a szovjet hadifogságban kezdte el Tarasz Bulbáról készült
körplasztikájával. Hosszú út vezetett ettől az első fogságban
készített szobortól a mai kiállításig. Hosszú út vezetett
Besztercebányától, a szülőhelytől, Sopronig, az őt befogadó városig.
Hosszú út időben, hiszen Badiny Gyula szemtanúja volt háborúnak,
világrendszereknek, emberi gonoszságoknak és
gyarlóságoknak.
Ha kiállítást akar, az csak népművészeti jellegű lehet - mondták
neki olyanok, akiknek nem lehetett tiszta a lelkiismerete.
Hiszen hozzáértő ember nem gondolhatja komolyan, hogy a fába álmodott
mondanivalót a kifejezési forma megszabásával el
lehet hallgattatni. Így születtek azok a népművészeti motívumokkal
dúsan díszített használati tárgyak: súlykolók, mángorlók,
nyeles tükrök, háztartásban használatos mindennapi eszközök: sodrófa,
fűszertartó, téka, függönytartók, lámpák, amelyek -
többnyire kalotaszegi - faragott motívumvilága az alkotó teljes körű
szakmai és tárgyi tudásáról tanuskodik. Hogyhogy nem
tudták azok, akik féltek a művész más tárgyú megnyilvánulásaitól, hogy
így talán még alkalmasabb eszközt adnak a művész
kezébe a érzelmek, életérzések kifejezésére? Hiszen aligha van
alkalmasabb eszköz a népművészet jelképrendszerénél az
emberi lét, érzelmek ábrázolására.
A felületes szemlélő számára csupán esztétikai díszítésnek tűnő
motívumok, azok elhelyezése, sorba rendezése egy adott
felületen, az értő szemében szoros kapcsolatban állnak e tárgyak
eredeti termelőeszköz, társadalmi-, vagy akár kultikus
funkcióival. A tárgyi népművészetben az adott díszítendő felület
motívumvilága nem csak átvitt értelemben, - és az
életmódváltozással végbement funkcióváltozás(vesztés) által generált -
kommunikációs eszköz. Tanulmánykötetek szólnak
arról, hogy a a magyar népművészetben nem díszítményhalmazok, hanem
tudatosan szerkesztett egyértelmű, logikus
jelképrendszert alkalmazó ábrázolások léteznek, amelyek kimutathatólag
az avaroknál, de nyilván a még távolabbi múltban
gyökereznek. Badiny Gyula ezt a jelképrendszert és -kincset
tökéletesen ismeri és használja. Így válnak használati tárgyain a
népművészet síkfaragásának virágalakjai, rozettái, életfái,
madáralakjai ember és természet, múlt és jelen, emberi viszonyok,
öröm és bánat, élet és halál üzeneteinek hordozóivá. Bensőségessé,
emberközelivé az anyaga: a fa teszi. Kifejzőerejüket
fokozzák az alkalmazott különleges technikák ólmozás, spanyolozás.
művészi igényességgel szaruból, csontból készült
tartóedények, karcolt spanyolozott mintával sokoldaluságának
bizonyítékai. A természetközeliséget nem csak népművészeti
alkotásai hordozzák - természetes módon - magukon, hanem szobrai és
szakrális domborművei is.
A népművészeti tárgyak alkotói mester(ember)ek voltak. Anyanyelvünk
az értékeset, az egyedit alkotó személyét is mesternek
nevezi. Ilyen értelemben is Badiny Gyula igazi mestere a fafaragásnak.
Mint agronómus mérnök és természetjáró ember ismeri
fajtánként (hárs, tisza, dió, cseresznye, cédrus) a fa belső
erővonalrendszerét, a rostok futását, a véső lehetőségeit. Ezt
bizonyítja a tisztelet és a fegyelem, amellyel a fához nyúl. A fához,
amely halálában is tovább él életünk nélkülözhetetlen
tárgyaiban, amelynek helyettesítésére természetesebb és a lélekhez
közelebb álló anyagot még nem leltünk. Talán ezért (is) vált
ősidők óta a fa mindennapjaink részévé. Eredetiségükben és
egyediségükben figyelemre méltóak a tölgyfába fészkeltő és azon
élősködő fakínból faragott fejek és alakok. Ezek figurális ábrázolásai
mindazon életérzéseknek, amelyeket elvont jelrendszerűkben használati
tárgyai is sugallnak.
Emberábrázolásaiban a portrékon túl néha felbukkan rokonok,
ismerősök arca. Különös érzékenységgel megmunkáltak
szakrális alkotásai (Alamizsnát osztó Szent Erzsébet, Buda
felszabadítása- Magyarország felajánlása Szent Józsefnek, Bruder
Klaus). A teljesség kedvéért megemlítendő, hogy a hidegségi
plébániatemplom ajtajának fadomborműve is Badiny Gyula
munkája.
Badiny Gyula domborművei megjelenítik a szülővárost
Besztercebányát, és Sopront, a várost, ahol 1977-ben megalapította azt
a Faragó Kört, amely több soproni fafaragónak biztosított teret és
lehetőséget a tanuláshoz és fejlődéshez. A
kiállításmegnyitóban Németh Ferenc erdőmérnök az ő nevükben is
megköszönte Badiny Gyula áldozatos munkáját.
Badiny Gyula kiállítása július 24-ig tekinthető meg az Erdélyi
Házban.
szöveg és fotó- Tóth Éva
-
1999. jĂşlius 13., kedd 00:00
|