A Pannónia Med Hotel új kiállítása:
A Pannónia Med Hotel új kiállítása:
Barzó Endre Művészeti Társaság
A Barzó Endre Művészeti Társaság kiállítása nyílt meg október
8-án a Pannónia Med Hotel első emeleti galériájában.
Szabocs-Szatmár-Bereg megye művészeti értékei csakúgy
földrajzilag, mint gazdaságilag és szellemi téren távol esnek szűkebb
pátriánktól. Nem igazán ismerjük XI-XIII.sz-i templomaik freskóit
csakúgy, mint a rendszerváltás után megindult felzárkóztatási
folyamat
részleteit-eredményeit. A Felső-Tisza vidék és a Nyírség központivá
váló intézményei (Nyíregyházán a Tanárképző Főiskola és Művészeti
Líceum) vonzották a művészeket a környékre. A két éve létrehozott
B.E.M. szervezetileg tömöríti az itt élő és alkotó művészeket, elnöke
Madarassy György Tamás festőművész.
A kiállítás megrendezésében, éppen az egyazon alkotók által
alkalmazott különböző technikák következtében, szükségessé vált a
képek, művek különválasztása a kiállítás együttese érdekében. Jól
sikerült; egyedüli hátránya, hogy a szemlélőnek ide-oda kell
cikáznia,
hogy megtudja, melyik alkotó milyen műveket alkotott együttesen.
Gál Ludmilla textíliát és textília-tervet hozott magával.
Mindkettő a vizek mélyének hangtalan világát szólaltatja meg a maga
módján. Relatíve élénk színhasználata a szokványostól eltérő,de nem
zavaró.
H. Németh Katalin nem cáfolt rá grafikusi mivoltára: színes képe
(Fák házzal) sokkal kevésbé sikerült, mint a fekete-fehérben és a
szürke árnyalataiban megalkotott "ezoterikus" képe. Ez utóbbi sokkal
"színesebb" és kifejezőbb.
Horváth János is "kétoldaliságát" mutatja: a vonalasan felépített
"Láp" című képe kevésbé kelt érzelmeket bennem, mint a festői
"Találkozás", melyben egyszerűsége is továbbviszi a képet a kereteken
messze túlra.
Kátai Ildikó három tűzzománca dicséretesen visszafogott
színvilágával, tudatos felépítésével nagyon kedves és intim külön
sarka a kiállításnak. Nehéz lenne megmondani, hogy a képek közül
melyik az, mely belsőleg is közel áll a művésznőhöz.
Kerekes Elek lovasa zöldben erősen asszociálható korábbi magyar
művészek alkotásaira. Érdekes, ahogyan megoldotta, hogy az önmagában
statikus
kép dinamikussá, mozgóvá váljon. Különálló másik képe, a "Páros"
ugyancsak visszafogott a színek mennyiségi kezelésében: más módon, de
hasonlóképpen mondható sikeresnek.
Kerülő Ferenc képeivel nem sikerült "barátságba keverednem". Mind
a tájképen, mind a csendéleten, melyek kivételesen együtt vannak,
hiányzik a tér érzete, a kétdimenziósra kiterített számos árnyalat és
árnyékoló elem ellenére. Idegen maradt, taszított többszöri
közeledési
kísérlet ellenére.
Madarassy Tamás képeit most láttam először. Megfogott bennük a
sikeresen kettősre megkomponált minifigurás és nagy foltokban felvitt
háttér-megoldása. Ami a harmadik képétől távol tartott érzelmileg, az
a nagy és monoton zöld folt, valamint a festék aránytalanul vastag
rétegben felvitele. A vászonból "kilógó" festékfoltok kelthetnek
érdekes hatást, de általában "szerencsésebb", ha a művész ugyanezt a
hatást kevesebb, de jobban felhasznált anyaggal éri el. Ez a
századelő
egyik nagy öröksége. Keveseknek (ha egyáltalán valakinek) sikerült az
ellenkezője.
Petkes József akvarelljei, erdélyi képei jó felfogásban fogantak,
szintén erényük a kevés szín meggondolt használata a lavírozó
technikával.
Szepessy Béla grafikáit már láttuk a Toronygalériában egy-két
éve.
Visszaemlékezéseim alapján jelentős áttörés nem következett be
művészetében.
Tőkey Péter, akitől a meghívó címképe is származik, az egyetlen
absztrakt a társaságban. Formái mások, színvilága, kompozíciója
kiegyensúlyozott. Minden más csak belemagyarázás lenne. Dekoratív,
inkább iparművészeti jellegű alkotás.
Zagyva László három kisplasztikája közül a két alakos a
szerencsésebb, de a harmadik is tetszett. Szobrainak mozgáskultúrája
az, ami elsősorban megmarad az anatómia és a kifejezés megkívánta
közös határokon belül.
Baráz János túlszínezett képei nem keltettek bennem jó érzést.
Kicsit szájbarágósnak érzem a címválasztásokat és túl harsánynak a
képeket, belemagyarázósnak az üresen hagyott formákat csakúgy, mint
egy forma alapján, alapozás híján elnevezni valamit valaminek.
Z. Erdei Anna két képpel és egy sokszorosított grafikával
jelentkezett. A gyengébben sikerült csendéletet kicsit ellensúlyozza
a
jó grafikus megoldásokkal elegyedő erdő és házak jól megkomponált
képe. A legsikeresebb talán mégis a sokszorosított grafika,
színeivel,
formáival és kihagyásaival.
Zimányi Alajos grafikái a sarokba, és névsorban az utolsó helyre
szorultak. Nehéz az elemző munkája, ha a görögösséget, a modernséget,
a
formavilágot vagy az egész kép alakiságát szeretné elemezni. Ezzel a
két képpel sem sikerült igazán a találkozás.
Egészében, darabjaiban és megrendezettségében jó kiállítást láthat
a Pannónia Med Hotelba betérő. Jó társaság és jó műhely ez az
együttes, mely láthatóan inspirálja és nem fogja vissza tagjait. Nem
kétséges, hogy tehetséges művészei (és régiójuk) megérdemlik a
segítséget. Noha nem egy tőről fakadnak, egészen különböző a
hagyomány, amiből merítenek, jól beleilleszthető művészetük az
ezredforduló sokszínűségébe, melyből majd az idő kirostálja a be nem
fogadhatót. Ez már nem a mi feladatunk.
- DI -
2000. október 08., vasárnap 00:00
|