Érték, értéksorrend, pluralizmus és ethosz
Érték, értéksorrend, pluralizmus és
ethosz
Dr. Bolberitz Pál:
A művészeti nevelés fontossága
Megjelent a JEL 2000. február, XII/2. számában. Közlés a szerző
személyes engedélyével.
Illusztráció: részletek Raffaello Atheni iskola és Parnasszus
c. freskóiból
Ma már közhelynek számít, hogy az európai ember
értékválságban él, ugyanakkor az is letagadhatatlan, hogy értékes
életet kívánunk élni.
Kérdés tehát. hogy
- Mit tekintünk értéknek?
- Egy vagy több érték van-e?
- Az értékek között van-e rangsor?
- Az értékek alá- vagy mellérendelt viszonyban vannak-e
egymással?
E témákat kívánom megvilágítani bölcseleti szempontból.
Első kérdésünk: Mi
az érték? Az érték önmagában nézve valamiféle léttöbblet,
léttökéletesség, ami kívánatos, s épp' ezért a törekvés célja, a
remény tárgya lehet. Ez persze feltételez valamely törekvő alanyt,
amelyben ösztönösen vagy tudatosan él a vágy, hogy léthiányát
kiegészítse és az érték birtoklása révén az összhang, megelégedettség
és megnyugvás állapotába jusson. Ha ez az állapot zavartalan, akkor
boldogságnak nevezzük. Nyilvánvaló, hogy az értékre való törekvés a
boldogságra való törekvéssel van összefüggésben. Mivel a törekvés a
megvalósítás rendjében bizonyos fokozatosságot és egyásutániságot
feltételez, az értékre való törekvés az időbeliséggel is kapcsolatos.
Valójában értékre törekedni csak időben létező lény képes. Minden
létező a lényegi természetének megfelelő értékre törekszik, mert az
érték, mint tárgy, s a törekvő, mint alany lényegi egymásra
hangoltsága az értéktörekvés feltétele.
A szellemi természettel nem rendelkező létezők a természeti
törvények szükségszerűségével, illetve ösztönösen törekednek
fajspecifikus értéktárgyukra.
Az időben és történelemben élő, értelemmel és akarattal felruházott
létezők - vagyis az emberek - tudatosan törekednek szellemi természetű
értékek birtoklására. Mivel az ember testből és lélekből áll,
megteheti - részben ösztönösen, részben szabad akarattal -, hogy
alacsonyabb rendű értékekre, vagyis pusztán anyag testi, érzékletes
értékekre törekedjék, de akarva-akaratlan, tudatosan vagy tudattalanul
ezen értékekben is a lényegi természetének és szellemi törekvő
képességeinek megfelelő értékekre, azaz szellemi értékek birtoklására
vágyik, hiszen végső megnyugvást csak ezeknek birtoklása jelenthet
számára. Az időben és történelemben
kibontakozó létezők értéktörekvése és értékbirtoklása visszahat magára
a létezőre, és tökéletesíti azt. Ugyanakkor csak az ember képes az
értékmegvalósító tevékenységre, mivel értelme képes meglátni és
felfedezni a dolgokban nem mindig egyértelműen megnyilvánuló
értékmozzanatot.
Az érték kiásása burkából - ez a kultúrtevékenység. Az érték
tudatos hasznosítása - ez a civilizáció.
Amennyiben az értékmegvalósító tevékenység magára az emberre hat
vissza és az objektív értékrendhez igazítja cselekedeteit - azaz
értékesebbé teszi az embert -, akkor önmegvalósításról beszélünk, s ha
ez a tevékenység összhangban áll az erkölcsi értékekkel, akkor
önnevelésről vagy az erkölcsi jellem kialakításáról szólunk.
Arisztotelész óta ismert az ember hármas értékmegvalósító
tevékenysége: a teoretikus, azaz intellektuális, a praktikus, azaz
erkölcsi és a poetikus, azaz művészeti, technikai, szellemi aktivitás.
Az intellektuális aktivitás az igazság értékére, a praktikus az
erkölcsi jóra, mint értékre, a poetikus a művészi szép, illetve
technikailag hasznos érték létrehozására irányul.
Mi az értékrend? Platón óta a filozófia tud a lét
transzcendentális tulajdonságairól, ám a skolasztika bölcselete
dolgozta ki az erről szóló elméletet. Ezek szerint a lét rendelkezik a
létezés aktusának tulajdonságával, ami a lét egységét, igazságát,
jóságát és szépségét úgy foglalja magában, hogy e tulajdonságok a
valóságban felcserélhetők és csak értelmi különbözőség áll fenn
közöttük. Ebben az értelemben mindaz. ami létezik, egy is, igaz is, jó
is és szép. De ami egy, az létezik, igaz, jó és szép is. Továbbá, ami
igaz, az létezik, egy, jó és szép. Ami jó, illetve szép az létezik,
egy, igaz és szép, illetve jó is.
Természetesen a lét transzcendentális tulajdonságainak
fölcserélhetősége csak a lét metafizikai szintjén történhet meg.
Kölcsönös átfedőségük csak e szinten érvényesül. A létezők pusztán
analóg módon részesednek a létből, és így a transzcendentális
léttulajdonságok is csak tökéletlenül cserélhetők fel a létezők
világában. Ugyanakkor viszont nem kétséges, hogy minden létező azon
van, hogy benne a lét mind tökéletesebben valósuljon meg, s ugyanez
vonatkozik az egységre, igazságra, jóságra és szépségre is. E törekvés
transzcendentális lehetőségi feltétele pedig nem más, mint a létezök
analóg részesedése az összetettség szintjén magából a létből, illetve
a lét egységéből. Ezért minél tökéletesebben részesedik valamely
létező a lét egységéből, annál magasabb rangsorban helyezkedik el a
létezők világában, vagyis annál igazabb, jobb vagy szebb.
Aligha vonható kétségbe ama tény, hogy az egység akármely formában
való megjelenése - ami a legelvontabban a rend mozzanatában jelenik
meg - vonzó az ember számára még akkor is, ha ez a szétszórtság,
szétesettség, rendezetlenség formájában tételeződik benne.
Az egység mint szintézis, identitás, összhang, béke, megfelelőség,
elégedettség az értékek hierarchiájában első helyet foglal el, mert a
lét transzcendentális tulajdonságaiban ugyanúgy feltételként jelenik
meg, mint maga a lét.
Az igazság megfelelőséget jelent: a fogalom, az ítélet, a
következtetés és a dolog, a tény, az adat, a jelenség között.
A jóság szintén megegyezés a logosz és az ethosz viszonyában, mivel
a cselekedet és a cél közti megegyezést, a szabad és felelős tett és
a törvény egybevágóságát fejezi ki erkölcsi és jogi vonatkozásban.
A szépség hasonlóképpen az alkotói elképzelés és annak
megvalósulása közti egységet jeleníti meg az igazság és jóság
implikálásával (bennfoglalásával), az érzékek számára gyönyörködtető
formában.
A concordia (egyetértés, összhang) szintén egység a társas
kapcsolatok személyi vonatkozásaiban, amennyiben egyetértést, békét és
szeretetet jelenít meg.
Ám egy technikai produktum is akkor értékes a hasznosság
vonatkozásában, ha a részek úgy igazodnak az egészhez, hogy a rend és
az összhang a természet rendjét és összhangját jeleníti meg, s mint
ilyen emberibbé, civilizáltabbá teszi az életet.
A középkori szerzők közül nem egy a szentséget is a lét
transzcendentális tulajdonságai közé sorolja, és nem alaptalanul!
Hiszen a vallási érték épp' a szentség felmutatásával fejezi ki azt az
egységet, ami minden vallási meggyőződés előfeltétele: azt, ami Isten
és ember közt fennáll és formálódik az ember üdvössége érdekében.
Mi az értékpluralizmus? Az értékek pluralizmusáról szóló
kijelentések - burkoltan vagy kifejezetten - azt az állítást
hordozzák, hogy az értékek között nincs hierarchikus rangsor, hanem
minden érték azonos szinten jelenik meg, és egyenlőnek tekintendő.
Nem kétséges, hogy
ontológiai szinten, önmagában nézve, a maga rendszerében minden érték
egyben önérték is, s mint ilyen, azonos szinten van a többi értékkel.
Az is bizonyos, hogy minden értékmegvalósító tevékenység, értékelés -
mint szabad, szubjektív, tudati aktus -, az értékre törekvés, illetve
értékbirtoklás egyenlő módon megbecsülést érdemel.
Ám ez még nem jelenti azt, hogy objektív értelemben is minden
érték egyenlő rangú. Az értékeknek objektív rangsoruk van, mégpedig
abból a szempontból nézve, hogy mennyiben mozdítják elő az emberi
méltóságot. Ám az emberi méltóság fogalmának a meghatározása korántsem
olyan egyszerű, mint amilyennek első benyomásra tűnik, hiszen ezen
érték tartalma antropológiai szemléletünk függvénye. Kérdés, hogy
milyen oldalról határozom meg az embert?
Ha az állatvilág oldaláról és a fejlődéselmélet összefüggésében,
akkor lehet azt mondani, hogy az ember a legfejlettebb állat, és épp'
az állatvilágtól való különbözősége alapozza meg a méltóságát.
Ám, ha a környezetvédelem oldaláról közelítek s az emberre úgy
tekintek, mint a természeti környezet megrontójára, akkor már kérdéses
lesz az emberi méltóság fogalmának értéktartalma.
Ha viszont elfogadjuk, hogy az ember szellemi lélekkel
rendelkezik, és a szellem fogalmat nem szűkítjük le pusztán a
biológiai meghatározottságú, tudati tevékenység alanyi esetére, hanem
transzcendens valóságként tételezzük - amely önálló szubzisztálásra is
képes -, akkor azt is el kell fogadnunk, hogy a szellem épp' működése
és aktivitása során az egységmozzanat előbb felvázolt olyan
tulajdonságaival rendelkezik, amelyik az alacsonyabb létszinteken
semmiképpen sem mutatkozik meg oly' tökéletes formában, mint az
embernél.
Nevezetesen, csak az emberben tér magához a szellem az önreflexió,
az öntudat és éntudat megnyilvánulásaiban, vagyis személyes
szellemként. Tehát az emberi méltóság értékét nem a közmegegyezés,
vagy az úgyszintén változékony közvélemény határozza meg, hanem értéke
önmagában áll fönn, minden változékony értékeléstól függetlenül.
Értékét pedig szellemi személyessége adja, ami aktivitása során a
végtelen szellemi értékekre, a létre, az egységre, az igazságra, a
jóságra és a szépségre irányul, s az értékmegvalósító tevékenység a
tudomány, a művészet, az erkölcs és a vallás művelésében ténylegesül.
Beszélhetünk tehát az értékek pluralizmusáról - amennyiben az
értékekre sokan, különféle időkben törekedtek és törekszenek -, de
ugyanakkor el kell fogadnunk az értékek hierarchikus rangsorát is,
amennyiben a szellemi értékek magasabb rendűek az anyagi értékeknél.
S végül engedtessék meg nekem - mint teológusnak és papnak - egy
kis teológiai kitekintés ebben a témakörben. Pusztán a szellemi
értéket előkelőbbnek tekinteni, olyan beállítottsághoz vezet, ami az
időbeli, anyagi, világi és testi értékek túlzott leértékeléséhez és
lealacsonyításához vezethet.
A keresztény kinyilatkoztatás középpontjában áll a Názáreti Jézus
alakja, aki Isten hatalmas Fiának bizonyult, s akiben Isten Fia
emberré lett. Ő történelmünknek visszavonhatatlan része, egyszer- s
mindenkorra megalapozta az emberi méltóságot.
"Nincs másban üdvösségünk, egyedül a mi Urunk, Jézus Krisztus
nevében - mondja Pál apostol -, mivel Ő a bűnt kivéve mindenben olyan
lett, mint egy ember." - Továbbá halottaiból feltámadt, s magával
együtt minket is feltámaszt halálunk után, és az örök élet részeseivé
teszi személyválogatás nélkül mindazokat - feltárván nekik az üdvösség
lehetőségét -, akik hisznek Őbenne.
Az ember fölemeltetése a természetfölötti rendbe olyan
antropológiai szemléletet hordoz, ami nem csupán alulról, hanem
felülről is értelmezi az emberi lényeget, ami a teózisban élheti meg
végső beteljesedését. Az emberi méltóság - s egyben az érték is -
Krisztusban hordozza teljességét, Krisztusban testesül meg, hiszen
Krisztusban egyszeri és egyszerű, vagyis az összetettség kizárása
értelmében és formájában van meg a lét, az egység, az igazság, a jóság
és a szentség objektív tartalma, mégpedig felülmúlhatatlan és
elveszíthetetlen módon.
Ugyanakkor "Benne foglaltatik össze minden, ami a mennyben és a
földön van" - ahogy Pál apostol fogalmaz -, tehát a teremtett világ
alacsonyabb szinten realizálódó összes értéke is, de célba érkezett és
megdicsőült formában.
Szépen írja János Evangéliumának prológusa: "Mindnyájan az Ő
teljességéből merítettünk", hiszen az értékrendnek Ő az alfája és az
ómegája.
S végül - miután láttuk, hogy a kultúra értékmegvalósító
tevékenység, és a kultúrához tartozik a művészet is - szeretnék még
néhány befejező gondolatot mondani a kultúra és a művészet szerepéről
az oktatásban.
Úgy gondolom, hogy a szellemi értékek iránt fogékony minden
gyermek. Nézetem szerint épp' azért, mert az ember tudati
fejlődésében először jelenik meg az érzékelő tapasztalás, majd a
percepcionális tapasztalás a fantázia és a képzetek szintjén, ami
megelőzi a tudatot; ezért a gyermek ezen a szinten már igen korán
megtapasztalja az igazságot, az erkölcsöt, a jóságot, az összhangot,
az egységet és a harmóniát.
Nem véletlen, hogy érzékletes népmesék, állatmesék, képek
formájában próbálják a gyermek szellemét művelni, kultúrálni,
próbálnak vele az óvodában értékmegvalósító, úgynevezett kreatív
tevékenységet végrehajtatni, hogy formálódjék és aktualizálódjék
személyisége.
Ez a nevelés sajnos kissé háttérbe szorul a mai iskolai oktatás
szintjén. Oktatásunk nagyon erősen intellektuális, a racionális
képzésre koncentrálódik, és csak a praktikus ismeretet tekinti
fontosnak. E pragmatikus beállítottság elsorvasztja a művészeti
nevelést.
A művészeti nevelés jobbá teszi az embert. Miért fontos, hogy az
ember jobb legyen? Két vonatkozásban: az egyik a munka-ethosz, a másik
pedig a viselkedési kultúra.
A munkaerkölcs: az, hogy más legyen a hozzáállás a munkához, hogy
ne rabszolgaként ismétlődő funkciókat hajtson végre az ember a
mindennapi betevő falatért, hanem kreatív módon dolgozzon. Keresztény
megvilágításban: folytassa Isten munkatársaként a teremtés művét, és
beteljesedéshez vigye, ha ezt egy teológiai horizontban értelmezem.
Ami a viselkedési kultúrát illeti, nem kell külön megemlítenem,
hogy a munkaerkölcs mellett a viselkedési erkölcs is szomorú
állapotban van Magyarországon. Ez is a művészeti nevelés háttérbe
szorításának a következménye, mind a családban, mind az iskolában.
A művészet művelése manapság szakma lett. A művészet művelése
ugyanolyan lett, mint a sport. Magyarországon nincs sportkultúra, mert
többnyire csak sportszakmát űző profik vannak, akik pénzért sportolnak
és nem játékból. Ez kenyérkereseti lehetőség, vagy üzlet. De ugyanez
van a művészettel is. Csak a legkiválóbbat tanítjuk, csak a
legsikeresebbre ügyelünk oda, mert ez hozza a pénzt és az üzletet. Ez
pedig a művészet és a sport kigúnyolása.
Azt kell tehát tenni, hogy az emberekben a méltóságra való
ráébresztéssel, a személyes identitás és értékek megmutatásával egy
olyan beállítottságot kell kialakítani, ami úgy szabályozza az emberek
egymás közti kapcsolatát a hétköznapi, társadalmi viselkedés
vonatkozásában, hogy ne kelljen mindenki mellé egy rendőrt állítani!
2000. március 17., péntek 00:00
|