Műveikkel még találkozik a művészetkedvelő közönség
Műveikkel még találkozik a
művészetkedvelő
közönség
Boros Edit és Nemes Péter a Plaza
Galériában
A Plaza Galéria adottságainak ismeretében, a látogató önkéntelenül
elgondolkozik azon, hogy miért lehet szükséges közös tárlat
rendezése.
Hiszen a mini-galéria hasznos falfelületét bármely
alkotónak könnyű átlagos méretű képekkel megtölteni.
A közös kiállítás - jobb esetben - valamilyen közös eszme,
gondolatiság meglétét feltételezi. Ezek keresésével eleve elvárások
vagy éppen előítéletek szegődnek még a legjobb szándékú, amúgy
kizárólag vizuális élményeket keresők gondolataihoz is. Amennyiben az
egymással közösséget vállalók művei bármilyen módon - akár
komplementaritásukban - összecsengenek, a közös vonás megfogalmazása
legtöbbször szükségtelenné válik, amennyiben az értelmezhetőség fölé
az esztétikum emelkedik.
Boros Edit és Nemes Péter esetében különleges hangulat telepszik
a
kiállításra. Furcsa kettőséget árasztanak a művek, ám mégis azonos
hullámhosszon.
Boros Edit különböző technikákban való jártassága
figyelemreméltó.
A hagyományos grafikai megoldások mellett alkotásai között bőrre,
üveglapra készült szitanyomat, fa- és linóleummetszet, valamint
rézkarc is megtalálható.
Aranyketrec című szitanyomatainak sorozatában, amelyek Benedek
István regénye nyomán születtek, szellemileg sérült - tudathasadásos -
a világtól elzárt, ám mégis zavarosan megkettőzött
"portrék" az értetlenség és magány közvetítői. A lenyomatok színeinek
visszafogottságával
egyidejűleg az amorf fejformákat a kommunikációs zavartól
felgyülemlett energiák feszítik. A szitalenyomatok a regény
alaphangulatát tükrözik, egységességüknek ez a titka. Összességében
Boros Edit munkái az egyéni megfogalmazás igényességével az elszánt,
és már határozott irányba mutató útkeresés időszakára vallanak.
A szobrászként bemutatott Nemes Péter három szoborral, ám annál
több fotóval van jelen a tárlaton. Színek, formák, fények játéka
jellemzi többnyire lírai hangulatú művészi fotóit. Kiváló kompozíciós
készsége, amely a bemutatott alkotásokat jellemzi, minden bizonnyal
plasztikai alkotásain is visszaköszön. Két figyelemre méltó alkotása
közül A fészek - töviskoszorú fészek belsejében kőmadár -
szimbolikájában, míg a Harangozó című technikai megoldásában
nagyszerű.
Több kisplasztika - nyilván több helyigénnyel - átfogóbb képet
adhatott volna Nemes Péterről, a szobrászról. A fészek című szoborról
fotó is készült, így a közös téma két különböző műfajban való -
egyébként sikeres - feldolgozásának lehetünk tanúi.
A Plaza-beli kiállítás láttán biztosak lehetünk abban, hogy Boros
Edit és Nemes Péter műveivel még találkozik majd a művészetkedvelő
közönség.
té
2000. augusztus 11., péntek 00:00
|