KultúrVáros |
Csak a könyvek lapjai sárgulnak, a tartalom érvénye örök!
Csak a könyvek lapjai sárgulnak, a
tartalom érvénye örök!
Borsos Miklós kiállítása
Tihanyban
Miért van az, hogy az ország egyes tájain - s ezek között első
mindenképpen Tihany és környéke - az itáliai tájak, méginkább az
olasz, szabadon szárnyaló szellem búvóhelyeit teremtették meg
emberek,
akiknek nagyságát egy bizonyos kor nem tagadhatta, legfeljebb
szellemileg
lefejezte, agyonhallgatta? Különös és nem mindenki számára volt
bejáratos ez az új, teremtett "világ a világban", erősebb szellemi
gátak, mintsem valódi kőkerítések védték lakóit és azok látogatóit. A
védekezés indokolt volt, a közös vágyak pedig visszatarthatatlanok. A
Toszkánának és "Itália bella" más tartományainak titulált kertek,
házak, tornyok nevezetes és összejáró lakóit abban az alkotásban
védték és ihlették, melynek ma már csak eredményeit csodálhatjuk,
lakóikról és életük összetartozó eseményeiről pedig könyvek,
novellák,
esszék, karcolatok szólnak. Csak a könyvek lapjai sárgulnak, a
tartalom érvénye örök!
Hogy Borsos Miklós hány emberrel, hány művészet mennyi különböző
képviselőjével tartott fenn szoros, baráti kapcsolatot, annak csak
azok a megmondhatói, akik részesei voltak a "Kert" megmozdulásainak.
A
kör azonban jóval tágabb volt és minden irányban az értékteremtés
volt
a határkő, lett légyen az a vaskerítésen belül, vagy éppen Dél-
Amerika
őserdeiben. Erről "külsősként", ha tetszik szellemi utódként,
fogalmat
alkothatnak a Borsos házaspár könyveinek olvasói és a művész
alkotásainak ismerői.
A tihanyi kiálításon elsősorban az a 77 merített papíron vegyes
technikával, de elsősorban diópáccal és tussal készült mű, valamint
ezek rokon darabjai láthatók, melyeket "Borsos Miklós üzenete 77
képben" címmel a Dunakönyv Kiadó adott ki 1994-ben a Shell Hungary
Rt.
kezdeményezésére. A "szellemi örökséget" - hogy mindennek célja és
értelme kell, hogy legyen -, mindenki elől eldugva, ágyába rejtve
"tárolta" a művész; özvegye (aki részt vett az emlékkiállítás
megnyitóján) csak a hagyaték rendezése közben talált rá.
Az emlékkiállítás szó használata természetes a már bekövetkezett
elmúlás miatt (menyivel könnyebb az angolszász és klasszikus nyelvek
"befejezett" idejének használata, nem kell annyit magyarázkodni!). Az
új világgal járó reneszánsz embereszmény, (mely át- és átitatódott a
magyar élő ellentétek kicsit keserű, kicsit mulatságos nedvével)
kockázatos, de megfelelő alapon nyitottnak bizonyult, érdeklődőnek és
újra fogékonynak a régire. Az archaikusra, melyet a korban élővé
emelt
emberideálja nemcsak a művészetben, de a szellemben is megújított.
Rokonai vagyunk ennek a törekvésnek mindannyian, akik az emberi
történelem nagyjait, legnagyobbját hívjuk meg mai környezetünkbe: a
Dunántúl falvaiba és városaiba, az Alföld rónájára, kis szobánkba,
valóságos vagy vélt "Toszkánánkba", "tornyunkba".
Akik a művészettörténészeket nem túlságosan kedvelik - és
művészből kevés ilyen van érdek nélkül -, most kicsit epésen
mosolyoghatnak azon, hogy a körülmények alapvető(?) megváltozásával
vajon új értelmet kapnak-e a kézzel tükörsimára csiszolt szobrok, a
lavírozott rajzok kerek elemei? Belevonható-e az alkotó valóságképébe
mindaz, amit eddig hallgatással, elhallgatással vagy
félremagyarázással nem akartak tudomásul venni ebben a művészetben.
Pedig leírta, pedig megvallotta.
A hely szellemének megteremtésével, mely a formákon keresztül
valósul meg, ugyanis nem a Föld kerekségét, hanem a teremtés teljes
egységét, az emberi szabad akaratnak a valóság teljességét megérintő
totalitását adja tudomásunkra a szerző. Minden lekerekítettségben az
él és sarok, a sértés nélküli közösséget keresi a formálisan
Itália-központú gondolkozás. A szellem végső kiegyensúlyozottságát
pedig a belső béke szolgáltatja, elfogadva a helyet, az időt és a
módot, ahol, amikor és ahogyan élnie kellett. S ami rajta múlott, azt
a kevésnek látszót látjuk most már megváltoztathatatlanként,
valamilyen módon örökként.
Az öröknek, nemcsak a mának, de a létezés határáig szólnak Borsos
Miklós alkotásai is, melyek a Tihanyi Apátság kiállítótermében
láthatók. Más-e ez a kiállítás, mint a többi? Ha igen, miben
különbözik az előzőtől, hiszen a szobrász-grafikus óriásnak nem ez az
első tárlata a Pannon-tenger festői földnyelvén. Ha nagyon triviális
hasonlatot használnék, azt mondanám, hogy amennyi a különbség a
kereszt tartalma és a keresztet szorongató párttitkár között.
Alkalom tehát ez a kiállítás arra, hogy a szimbolikusan fogalmazó
művész eszközeit tudatosan azonosítsuk. A kérdés most már csak annyi:
vajon a tudás birtoklására, a szimbolikus szótár megnyitására
mennyivel többen kíváncsiak, mint annak idején, amikor szamizdatként,
titkos tudásként terjedt az igényes ismeretség körében a művészi
hitvallás? További feleletet igényel, hogy a földi tájak immár
lényegesen kevesebb korláttal, közvetlenül emberi sajátnak vallása
nem
tesz-e vakká a szellemi, titkos és teljes birtoklás irányában,
melynek
rövid ideig való tulajdonlása több lehet, mint egy hosszú élet?
A kiállítás minden nap látogatható 9 órától.
- DI -
2000. augusztus 22., kedd 00:00
|
|
|